وقتی آب خوش از گلوی خرم‌آبادی ها پایین نمی‌رود

بخش اعظمی از آب آشامیدنی خرم‌آباد از طریق چشمه‌ها و سراب‌ها تأمین می‌شود بر اساس گفته مسئولان استان 70 درصد آب شرب خرم‌آباد بدون استفاده از تصفیه‌خانه تأمین می‌شود که 20 درصد از طریق چشمه‌ها و 50 درصد آن با استفاده از چاه تهیه می‌شود و درسال های اخیر هر بار که شدت بارندگی‌ها افزایش می‌یابد گل‌آلود و کدر می‌شود و همین امر موجب ابراز نارضایتی شهروندان خرم‌آبادی شده است.

تنها تصفیه‌خانه موجود در خرم‌آباد کفاف تصفیه آب شرب تمام شهر را نمی‌دهد و این در صورتی است که در حال حاضر تنها 30 درصد آب شرب مشترکان خرم‌آباد توسط تصفیه‌خانه تأمین می‌شود و برای تصفیه آب تمام شهر دست‌کم باید دو واحد تصفیه‌خانه دیگر برای خرم‌آباد تأسیس شود.

متأسفانه به دلیل کمبود تصفیه‌خانه مناسب بارش‌های فصلی موجب گل‌آلود شدن و کدر شدن آب شرب خرم‌آباد می‌شود و در چند روز اخیر که شدت بارندگی‌ها افزایش یافت همین مسئله باعث کدرشدن آب شرب خرم‌آباد در بیشتر مناطق شهر شد و پس از گذشت 15 روز از بارش‌های اخیر در لرستان که در بیشتر مناطق باعث به وجود آمدن سیل شد آب آشامیدنی شهر خرم‌آباد هنوز به وضعیت عادی بازنگشته است.

آلودگی آب شرب خرم اباد

 هرچند که مسئولان استان از طریق اطلاعیه‌ها سلامت آب را تأیید می‌کنند اما بااین‌وجود باید گفت که این کدر بودن آب حتی اگر هیچ مشکلی هم نداشته باشد باز ازلحاظ روانی برای مردم قابل‌تحمل نیست. این در حالی است که کارشناسان معتقدند که کدر بودن آب به سبب املاحی که در آن وجود دارد برای سیستم گوارشی و کلیوی بدن آسیب‌زننده است.

به گفته کارشناسان هرچند که استفاده از کلر در آب آشامیدنی، باعث از بین رفتن میکروب‌های بیماری‌زا و خطرناک در آب می‌شود اما اگر میزان غلظت کلر از حد معیتی فراتر رود خود خطرناک است

معصوم شعبان از اهالی منطقه ناصرخسرو خرم‌آباد در رابطه با کدر بودن آب‌لوله‌کشی این شهر به خبر افلاک گفت: هر وقت که باران می‌بارد آب شرب منزلمان تا مدتی گل‌آلود می‌شود والان هم پس از گذشت چندین روز از اتمام بارندگی‌ها هنوز کدر است.

وی افزود: به دلیل کدر بودن آب فقط به‌قدر ضرورت آب می‌نوشیم که آن‌ها برای رفع کدر بودن آن باید زحمت جوشاندن آن راهم بکشیم.

این شهروند خرم‌آبادی اظهار داشت: چرا آب شرب باید به‌قدری گل‌آلود باشد که قابل‌استفاده نباشد و ما مجبورشویم که آب‌معدنی بخریم که مصرف آن ازلحاظ بهداشتی صحیح نیست.

عفت نوروزی از اهالی منطقه گلدشت خرم‌آباد نیز با ابراز گلایه از گل آلودن بودن آب در روزهای اخیر گفت: چند روزی است که با مشکل کدربودن بودن آب مواجه هستیم و برای آن‌که کدری آن از بین برود مجبور هستیم آن را بجوشانیم.

وی افزود: در روزهای اخیر به دلیل گل‌آلود بودن آب نتوانستیم از آن برای نظافت و استحمام استفاده کنیم.

این شهروند خرم‌آبادی بیان کرد: امیدوارم مسئولان برای تأمین آب شرب سالم تدابیری بیندیشند که باهربار بارندگی این مشکل به وجود نیاید.

آب شرب گل آلود

پرواضح است که آب شرب سالم حق همه شهروندان است متأسفانه بااین‌وجود که هرساله در فصل بارندگی‌ها شاهد کدر بودن آب‌لوله‌کشی شهر هستیم اما بااین‌وجود هیچ اقدامی از سوی مسئولان استان انجام نمی‌شود.

آیا نباید برای رفع کدر بودن و زلال نبودن آب شرب حتی اگر سالم هم باشد اقدامی صورت گیرد و این‌که چرا به‌جای آن‌که برای رفع این مشکل چاره‌ای اساسی اندیشیده شود تنها با افزایش میزان غلظت کلر آب سعی در سالم نشان دادن آن دارند جای سؤال دارد و در آخر این‌که آیا کمبود اعتبار توجیه مناسبی برای عدم تأسیس تصفیه‌خانه است؟