تشنگانی در بین دو رودخانه+تصاویر

افت شدید منابع آبی در شهرستان کوهدشت به عنوان سومین شهرستان پرجمعیت لرستان، این شهرستان را با بحرانهای جدی زیست محیطی و خودسوزی دشتها روبرو ساخته ساخته است.

افت منابع آبی تنها محدود به دشتها و روستاهای این شهرستان نبوده؛ بلکه دامنه ی آن هم به شهر کوهدشت کشیده شده و برخی از مناطق با قطعی آب و هم چنین آلودگی آب شرب و فاضلاب دست و پنجه نرم می کنند.

بحران آب در کوهدشت

این در حالی است که شهرستان کوهدشت از وجود دو رودخانه ی کشکان و سیمره بهره مند است؛ به طوری که رودخانه ی سیمره به عنوان یکی از پر آب ترین رودخانه های استان و غرب کشور، با دبی حدود ۱۰۵ متر مکعب در ثانیه که طبق محاسبات آب منطقه ای استان، میانگین خروجی آب این رودخانه به خارج از استان در دراز مدت حدود ۳/۴ میلیارد متر مکعب برآورد شده و در مورد رودخانه ی کشکان این مقدار برابر ۱۴۸۰ میلیون متر مکعب می باشد.

بحران آب در کوهدشت

شهرک امام خمینی(ره) در شهر کوهدشت از جمله مناطقی است که این روزها با قطعی آب شرب مواجه بوده و اهالی آن برای تأمین آب به داخل شهر رفته و آب مورد نیاز خود را تأمین می کنند.

یکی از اهالی ساکن در این منطقه با بیان قطعی مقطعی آب شرب این شهرک در سالهای اخیر و عدم رسیدگی مسئولان گفت: سالهاست که آب شرب در شهرک امام خمینی(ره) به صورت مقطعی قطع می شود.

بحران آب در کوهدشت

این شهروند با بیان اینکه برای جبران قطعی آب، یک حلقه چاه آب در شهرک احداث شده و آب شرب اهالی از این چاه تأمین می شود؛ خاطرنشان کرد: این چاه آب آلوده بوده و با این وجود آب شرب اهالی از چاه آب آلوده تأمین می شود.

بحران آب در کوهدشت

وی با تأکید بر مراجعات مکرر به نهادهای ذیربط برای اقدام در تأمین آب سالم ساکنان منطقه بیان داشت: مراجعات ما فعلاً به هیچ جایی ختم نشده و هنوز بعد از سالها این شهرک با مشکل تأمین آب شرب روبرو است.

بحران آب در کوهدشت

یکی دیگر از ساکنان شهرک امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه ساکنان منطقه در تأمین آب شرب خود در مضیقه هستند؛ اظهار کرد: با دبه های آب به شهر رفته و آب مورد نیاز خود را تأمین می کنیم.

این شهروند، افت شدید آب در شهرک امام خمینی(ره) را یک معضل جدی برای اهالی دانست و گفت: حدود یک هفته آب قطع بوده و حالا از یک حلقه چاه آب آلوده به شن و ماسه آب مورد نیاز تأمین می شود.

بحران آب در کوهدشت

وی با بیان اینکه این آب آلوده قابل استفاده برای شرب نیست؛ افزود: از آب لوله کشی فقط برای شستن ظروف و البسه استفاده می شود.

یکی دیگر شهرک امام خمینی(ره) که از سال 81 ساکن در این منطقه است در این رابطه اظهار کرد: برای رفع مشکل افت شدید آب و قطعی آن حتا با نماینده ی مردم شهرستان کوهدشت و رومشکان در مجلس شورای اسلامی هم وارد مذاکره شده ایم؛ اما هیچ گونه اقدامی صورت نگرفته است.

بحران آب در کوهدشت

این شهروند با بیان بازدید علیرضا کاکاوند، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان از منطقه بیان داشت: در طول این ماه، یک هفته آب اهالی قطع بوده و ما هنوز منتظر اقدام جدی مسئولان هستیم. 

یکی دیگر از ساکنان شهرک امام خمینی(ره) با بیان اینکه آب شهرک امام خمینی(ره) از سال 81 که ساکن در منطقه شده ایم تاکنون با بحران قطعی آب به صورت مقطعی روبرو است؛ اظهار کرد: ساکنان دو روستای علیا و سفلای آزادبخت و شهرک امام خمینی(ره) در تأمین آب شرب خود با بحران جدی مواجه هستند.

بحران آب در کوهدشت

این شهروند با اشاره به ناسالم بودن آب شرب در این منطقه خاطرنشان کرد: حلقه چاه آبی که آب شرب اهالی از تأمین می شود؛ آغشته به گازوییل است و در این چاه آب هیچ گونه تصفیه آبی صورت نمی گیرد.

وی با بیان اینکه در ماه رمضان سالهای گذشته قطعی آب به صورت یک بحران بیداد می کرد؛ تصریح کرد: چرا حتا با وجود ماه رمضان باید آب اهالی منطقه قطع  بوده و آنها حتا برای وضوی خود هم با مشکل مواجه باشند؟

بحران آب در کوهدشت

این شهروند با اشاره به مراجعات ساکنان منطقه به مسئولان مرتبط گفت: در کنار قطعی آب، قطعی برق، عدم جدول کشی در برخی خیابانها هم وجود دارد.

وی خانوار ساکن در شهرک امام خمینی(ره) را تقریباً 1000 خانوار دانست و افزود: در خیابانهای گلستان 11 و 12 و 13 فاضلاب به هنگام بارندگی به داخل خانه های اطراف و حتا به زمین های کشاورزی هم وارد شده و مشکلات عدیده ای را برای کشاورزان و اهالی به وجود آورده است.

بحران آب در کوهدشت

بنابراین گزارش، در شهرک امام خمینی(ره) ماه ها از رهاسازی یک مخزن آب برای تأمین آب اهالی می گذرد؛ اما این مخزن آب فقط به صورت نمادین در محدوده ی یکی از خیابانهای اطراف جاسازی شده و معلوم نیست چه زمانی ساکنان منطقه را دلخوش به تأمین آب بی دردسر نماید؟

بحران آب در کوهدشت

در حلقه چاه آبی که آب اهالی منطقه از آن تأمین شده؛ کاه و علوفه نگهداری می شود و علاوه بر این عرض کم لوله آب اتصالی به منازل و چاه آب جوابگوی ساکنان منطقه نیست.

بحران آب در کوهدشت

آب شهرک امام خمینی(ره) در هفته های اخیر در حالی قطع شده که قبل از قطع آب، اطلاع‌رسانی در این زمینه صورت نگرفته بود تا مردم نسبت به پرکردن مخازن ذخیره آب منازل خود اقدام کنند و همچنان بی‌آبی و افت شدید منابع آب به عنوان مهمترین مشکل شهرک امام خمینی(ره) و روستاها یکی از مهمترین موضوعات مورد بحث شهرستان کوهدشت است.