تازیانه بی تدبیری مدیران بر پیکره محیط زیست جنوب لرستان

شهرستان پلدختر به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده ترانزیتی شمال به جنوب و در همسایگی قرار داشتن استان های خوزستان،کرمانشاه وایلام باعث شده که بیشترین تردد وسائط نقلیه سنگین از این مسیر صورت گیرد.

در گذشته ترد وسائط نقلیه سنگین برای حمل بار از گمرک های جنوب کشور را در شهرستان پلدختر داشته ایم ولی امروز به خاطر حمل مواد نفتی شاهد تردد روزانه هزاران تانکر های نفت کش عراقی در این مسیر هستیم.

واژگونی تریلر

نبود زیرساخت های جاده ای پلدختر و افزایش تردد وسائط نقلیه سنگین سبب شده که چند روزی یک بار شاهد اتفاقات تلخ تصادفات تانکرهای نفت کش در محور های مواصلاتی پلدختر به استان های همجوار باشیم.

پلدختر تنها شهرستان مسیر تردد تانکرهای نفت کش که کمر بندی ندارد

شهرستان پلدختر از جمله شهرهای کشور که فاقد کمربندی و تانکرهای نفت کش در مسیر ترد خود از وسط شهر پلدختر عبور می کنند که این باعث خسارت هایی به زیر ساخت های این شهر هم شده است.

علی رغم این معضل که گریبانگیر پلدختر شده،مسئولان فقط به مانند همیشه در جلسات به گفتن اکتفا می کنند و احیانا مصوباتی هم در این راستا تصویب می شود به ایستگاه عمل نمی رسد.

آلودگی زیستی

به طوری که هر دو یا سه روز باید شاهد واژگونی تانکرهای نفت کش در محورهای مواصلاتی پلدختر باشیم، در جدیدترین خبر واژگونی تانکرهای نفت کش، "عصر پنجشنبه 30اردیبهشت ماه 95،یکدستگاه تانکر حامل نفت کوره که از کرمانشاه به سمت بندر امام در حرکت بود در جاده پلدختر – اندیمشک حوالی روستای کناربلوط واژگون شدو در اثر این حادثه 24 هزار لیتر نفت کوره محموله این تانکر وارد زمین های اطراف شده و موجب آلودگی خاک منطقه شد" . 

 واژگونی تریلر

واژگونی تانکرهای نفت کش و آلودگی محیط زیستی آنها صدای فرماندار پلدختر درآورد

فرماندار پلدختر که برای چندمین بار در جلسات مختلف از این معضل گلایه کرده اند و گویا این موضوع را هم با مسئولان استانی در میان گذاشته اند در شورای فرهنگ عمومی اخیر شهرستان بار دیگر از واژگونی تانکرهای نفت کش در این شهرستان گلایه کرد.

نور الدین درمنان با اشاره معضل واژگونی تریلرهای عراقی در پلدختر یادآوری کرد:تخریب زیرساخت ها،آلودگی محیط زیست ،تلفات جانی و ترافیک از اثرات منفی تردد تریلرهای عراقی در جاده پلدختر به کرمانشاه یا پلدختر به اندیمشک و پلدختر به خرم آباد است.

تانکرهای نفت کش امان مردم پلدختر را بریدند

موضوعی که گلایه شهروندان پلدختری را هم بدنبال داشته است،علی هاشمی از مغازه داران خیابان امام (ره) پلدختر با انتقاد از تردد تانکرهای نفت کش افزود:ما به بیماری های تنفسی مبتلا شده ایم اینقدر تردد وسائط نقلیه سنگین به خصوص تانکرهای نفت کش فرسوده در شهر پلدختر زیاد شده که به جای اکسیژن،دود بیشتر استنشاق می کنیم.

اجناس بیرون مغازه

وی بیان کرد:هر جنسی برای فروش و جلب مشتری در فضای آزاد می گذاریم ،براثر آلودگی این تانکرها ،خراب می شود.

فلاحی از دیگر کاسب های پلدختر که در گفتگو با خبرنگار بیان روز از وضعیت آلودگی صوتی وسائط نقلیه سنگین وتانکرهای نفت کش انتقاد می کند و گفت:برخی از مواقع به دلیل فرسودگی تانکرهای نفت کش ،ماشین در وسط خیابان اصلی شهر دچار نقص فنی شده که ترافیک و آلودگی صوتی ایجاد کرده است.

وی یادآور شد:بیشتر اجناس ما چون در فضای آزاد هستند به دلیل آلودگی سوختی این وسائط نقلیه،سیاه می شوند.

به نظر می رسد این پروژه تردد تانکرهای نفت کش عراقی که به تردد دیگر وسائط نقلیه سنگین کشورمان در محور های مواصلاتی پلدختر اضافه شده،برنامه کشوری که از صلاحیت مسئولان استانی خارج و به دلیل توافق نامه های بین المللی بین کشور عراق با ایران که مسیرهای تردد تانکرهای نفت کش مشخص ،محیط زیست و توسعه پلدختر در اینحا هم به مانند پروژ های راهسازی ونفت باید فدای مسائل ملی شود .