بزرگترین مجتمع صنعتی غرب کشور در آستانه ورشکستگی

 محمد مهرابی مدیر عامل شرکت مهندسی دانیال آرگ زاگرس گفت: قریب به 20 سال از بهترین دوران عمر و جوانی خود را وقف خدمت به مردم کرده ام و هم اکنون هم به عنوان مدیر یک مجتمع صنعتی و معدنی با 75 نفر نیرو (مستقیم و غیرمستقیم) به عنوان یک کارآفرین نمونه در راستای اجرای صحیح و استاندارد پروژه‌های عمرانی ملی و منطقه‌ای مشغول خدمت به جامعه هستم که متأسفانه این مجمتع بزرگ صنعتی و معدنی به علت مشکلات پیش آمده در کشور تا یک ماه آینده به خیل سایر واحدهای تولیدی ورشکسته خواهد پیوست و نیروهای آن به بیکاران جامعه اضافه خواهند شد.

 

محمد مهرابی از جهادگران، جهاد سازندگی با گلایه از وعده های صد روزه دولت افزود: یکی از واقعیت‌های بسیار تلخ و نگران‌کننده و گلایه‌آمیز این است که مدت‌های مدیدی است که دولت،‌ مجلس و برخی از مسئولین به جز حرف چیز دیگری تحویل جامعه نمی‌دهند و مدت هاست که کارآفرینان و مدیران حوزه صنعت و معدن و سایر بخش‌ها امروز را به امید فردا و فردا را به امید فرداهای دیگرسپری می‌کنند و چشم امید به دولت تدبیر و امید دوخته‌اند تا شاید دست زمین خوردگان را بگیرند و آنها را بلند کنند اما متأسفانه نه تنها تاکنون هیچ اقدامی اساسی صورت نگرفته است بلکه صنعت، ‌تولید و اشتغال کشور در گرداب طوفانی سخت گرفتار آمده و وقتی که در عمل مجموع اقدامات دولت و مجلس را مشاهده می‌نمائیم تا این لحظه هنوز حتی یکی از واحدهایی که دچار مشکل گردیده‌اند را نتوانسته‌ایم احیاء نمائیم و متأسفانه ظاهراً برآیند مجموعه رفتارها و اقدامات دولت حکایت از یک بی‌ثباتی و سردرگمی و عدم اخذ یک تصمیم قاطعانه و شجاعانه دارد و تداوم این روند به صورت پنهان و آشکار هر چه بیشتر ریشه صنعت، اشتغال و تولید ما را به شدت مورد تهدید قرار داده به گونه‌ای که زمانی فرا برسد که حجم مشکلات آنقدر انبوه گردد و گذشت زمان آنچنان واحدهای تولیدی را تخریب و از رده خارج نماید که تحت هیچ شرایطی قادر به احیای آ‌نها نباشیم.

 

این فعال اقتصادی با انتقاد از عدم توجه مسئولین به گوشزدهای مقام معظم رهبری در خصوص توجه به اقتصاد مقاومتی و جایگاه صنعت، اشتغال و تولید داخل در کشور عنوان کرد: گذشت زمان و عدم توجه مسئولین به جایگاه صنعت، ‌تولید و اشتغال در زندگی مردم باعث شد که کوچکترین رمقی برای صنعت باقی نماند و آخرین نفس‌های صنعت هم گرفته شود. اما علیرغم همه این بی‌توجهی‌ها مقام معظم رهبری در این مدت تنها کسی بودند که خطر را احساس کردند و بارها و بارها در جلسات با مسئولین دولتی، ‌نمایندگان مجلس، نخبگان، مردم و در دیدارهای عمومی ‌مسایل و مشکلات کلان اقتصادی را بیان فرمودند و بارها یادآوری نمودند و حتی فریاد کشیدند که برای رهایی و عبور از این مشکلات بهترین راهکار در قالب اقتصاد مقاومتی است اما متأسفانه دولت آنگونه که انتظار می‌رفت در این مسئله ورود پیدا نکرد به طوری که حضرت آقا سال 1395 را به لحاظ تشخیص بسیار درست، جهت جلوگیری از آسیب بیشتر وتعطیلی بیش از حد و اندازه واحدهای صنعتی و بیکار شدن نیروهای آ‌نها سال اقدام و عمل نام گذاری فرمودند.

 
اخبار دورود

وی با تاکید بر عدم اجرای صحیح طرح یارانه ها در بخش صنعت اضافه کرد: همانطوری که استحضار دارید بعد از اجرای طرح یارانه‌ها در دولت قبل صنعت،‌ تولید و اشتغال کشور در سراشیبی و ریل سقوط قرار گرفت و متأسفانه در حین اجرای این طرح عده کثیری از مسئولین کشور و دستگاههای نظارتی با کف زدن برای رئیس جمهور و دولت وقت گوش فلک را کر کردند بطوریکه صدای هر انتقادی در نطفه خفه شد و البته در این دولت تنها چیزی که به جایی نمی‌رسد فریاد است.

به هر حال طرح اجرا و سهم صنعت،‌ تولید و اشتغال در این طرح نادیده گرفته شد و اینجا درست همان جایی بود که نابودی صنعت و اشتغال کشور کلید خورد. عدم توجه همه مسئولین به این اتفاق نامبارک و تداوم این بی‌اهمیتی باعث شد که در درازمدت به صورت نهفته و پنهان بنیان و اساس صنعت،‌ تولید و اشتغال کشور با چالش و مشکلات عدیده و فراوانی مواجه شود و آ‌ستانه تحمل صنایع همانند یک سد بزرگ که در اثر عدم تحمل فشار بیش از اندازه راهی جز شکستن در پیش ندارد به پایان رسیده و با یک سیل بزرگ مواجه و این سیل خانمان‌‌ برانداز صنایع کشور را یکی پس از دیگری از پای در آورد به طوری که هم اکنون شاهد ورشکستگی و تعطیلی صنایع یکی پس از دیگری هستیم.

 
اخبار دورود

مدیر عامل گروه مهندسی دانیال آرگ زگرس با اشاره به مشکلات و گرفتاریهای عدیده مردم جامعه و بویژه بخش صنعت از زمان اجرای طرح یارانه‌ها افزود: همانطوریکه بازار شعار و تهمت‌های ناروا در آن ادوار رونق گرفت، مگر با پرداخت یارانه می‌توانیم به رفع محرومیت از چهره جامعه دست پیدا کنیم، چرا بعد از گذشت بیش از 35 سال هنوز هم باید شعارهای انقلاب را زمزمه کنیم، ‌جناب آقای رئیس جمهور آیا بناست نسل اندر نسل شاهد شعار باشیم یا شاهد تحقق شعارها و اهداف انقلاب.

دعواهای سیاسی بین گروههای فعال در جامعه بخاطر چیست؟ متهم کردن یکدیگر و عبور از اخلاقیات برای شکست رقیب با هر ابزار و هر قیمتی به خاطر چیست؟ برای بدست آوردن قدرت برای خدمت به مردم است یا مسائل دیگر.

امروز برای خدمت به این ملت و این کشور یک لحظه درنگ جایز نیست، اگرچه میدانیم دعواهای سیاسی گروههای فعال در جامعه فرصتی را برای فکر کردن به این دردها و رنج‌ها باقی نمی‌گذارد!

 
اخبار دورود

مهرابی با اشاره به عربده های افراد سودجو و فرصت طلب برای رسیدن به قدرت  تاکید کرد: آیا ناله‌های ناشی از دردهای بیشمار را می‌شنوید به گمانم نمی‌شنوید چرا که عربده‌ها و فریادهای مستانه دعواهای سیاسی برخی از تشنه‌گان قدرت آنقدر گسترده است که صدای هر ناله‌ای را در نطفه خفه می‌نماید.

یک سئوال از شما دارم و آن این است که شما در پایتخت ایران چگونه می‌توانی شب با آرامش بخوابی در حالی که در همسایگی خویش عده کثیری از سوز سرما و گرما و عده‌ای از بی‌خانمانی و عده‌ای از درد و رنج و مشکلات فراوان دیگر هرگز خواب به چشمانشان مستولی نمی‌شود؟

اینجا آدمهای زیادی را سراغ داریم که بخاطر درک و دیدن این دردها آرامش و آسایش خویش را از دست داده‌اند، آنجا که شما هستید را نمیدانم!

 
اخبار دورود

کارآفرین نمونه کشور با اشاره به قدرت نرم و کم توجهی مسئولین به این مهم افزود: امروز قدرت نظامی و سخت دشمن برای ما تهدید نیست،‌ امروز قدرت نرم دشمن و کم توجهی مسئولین و دعواهای سیاسی داخل و ضعف مدیریت و فرار از واقعیت‌های موجود و کتمان حقیقت و واقعیت‌های جامعه برای درمان آنها و دادن شعارهای خوب و زدن حرفهای زیبا و عمل نکردن به آنها و ایجاد یأس و ناامیدی در جامعه تهدید است. تهدیدی که یک واقعیت است و اگر فکری عاجل برای مهار عوامل ایجادکننده آن نکنید دامنه آن روز بروز گسترش پیدا می‌کند.

 

محمد مهرابی خطاب به رییس جمهور اذعان کرد: امروز شما در مقابل قطره به قطره خون شهدا مسئول هستید، شما در مقابل این ملت بزرگ مسئول هستید. اجازه ندهید که فرصت‌ها یکی پس از دیگری از دست بروند،‌ اجازه ندهید که مدیران ضعیف با توجیه عملکرد خویش از زیر مسئولیت شانه خالی کنند. در این کشور هیچ مسئله‌ای بدون راه‌‍ حل نمی‌باشد.

با توجه به اینکه بخش عمده و قابل توجهی از اشتغال کشور در واحدهای کوچک و متوسط می‌باشد که اکثراً هم در مناطق محروم و دورافتاده هستند که اگر چنانچه به کمک آنها نشتابید با همه ارادتی که به حضرتعالی دارم صادقانه و به صراحت خدمت شما عرض می‌نمایم که باید در سوگ از دست دادن مابقی صنعت، ‌تولید و اشتغال کشور به عزا نشست و زانوی غم در بغل گرفت، قطعا کمکهای بلاعوض به بخشی از واحدهای صنعتی کارآمد با اثرگذاری بیشتر باعث جلوگیری از تعطیلی و ورشکستگی آنها خواهد شد .

اخبار دورود

محمد مهرابی در پایان با ارائه چند پیشنهاد برای کمک به واحدهای صنعتی که در حال تعطیل شدن هستند گفت: برای جلوگیری از تعطیلی کارخانجات و صنایع 7 پیشنهاد دارم که خدمت شما رییس جمهور محترم عرض می نمایم:

1- اعلام سریع و فوری به همه دستگاههای خدمات ‌دهنده مثل آب، برق، گاز و… جهت جلوگیری از قطع و معافیت و بخشودگی.

2- اعلام سریع و فوری به همه دستگاهها و ادارات مالیات گیرنده مثل امور مالیاتی (مالیات- ارزش افزوده)- منابع طبیعی (معافیت 3 درصد حقوق دولتی) سازمان صنایع و معادن و تجارت (معافیت حقوق دولتی معادن) صندوق بیمه سرمایه‌گذاری معادن (معافیت و بخشودگی تسهیلات یا حداقل سود آن) سازمان تأمین اجتماعی، کمک به معافیت بدهی‌های معوق.

3- پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و بلندمدت با وثیقه و پروانه بهره‌برداری کارخانه.

4- تشکیل کمیته بحران در استان‌ها به ریاست استانداران و عضویت همه مدیران عامل بانک‌ها و مدیران دستگاههای اجرایی و نماینده‌گان مدیران بخش خصوصی.

5- جلوگیری از صدور مجوز برای واحدهای مشابه ولو اینکه در بخشی ظرفیت خالی وجود داشته باشد.

6- فعال کردن پروژه‌های عمرانی ملی و منطقه‌ای برای حمایت از واحدهای صنعتی و تولیدی و فعال کردن انبوه‌سازان بخش مسکن با مشارکت بانک‌ها و بخش خصوصی به تناسب جمعیت در کل کشور (از روستاهای کوچک تا شهرهای بزرگ)

7- شناسنامه‌دار کردن کلیه پروژه عمرانی زیرنظر سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور بطوریکه مدت زمان اجرای پروژه (تاریخ شروع و خاتمه) طول عمر مفید پروژه- مشخص کردن نوع مصالح کاربردی با توجه به وضعیت آب و هوایی منطقه‌، و استانداردسازی، ایجاد مسئولیت سنگین برای کلیه مجریان طرح اعم از کارفرما، ‌مشاور، پیمانکار، و ‌ناظرین برای اجرای صحیح پروژه‌ها و تبدیل اعتبارات پروژه‌های عمرانی به کار مفید.