خوشه های بی تدبیری گل کرد!

خرید تضمینی گندم از اقدامات مناسب وزارت جهاد کشاورزی در راستای افزایش میزان تولید و کاهش واردات که در سال های اخیر این مسئله باعث اتفاقات خوشایندی در کشور شده است.

هر چند وزارت جهادکشاورزی برای حمایت از تولیدات کشاورزی  نیاز چتر خرید تضمینی گندم را برای سایر محصولات کشاورزی هم گسترش دهد.

هر چند امسال حرف وحدیث های فروانی نسبت به قیمت گذاری گندم بود ،زیرا برخی ها معتقد بودند قیمت 1050تومان خرید تضمینی گندم متناسب با نرخ تورم نیست واین قیمت کفاف هزینه کرد کشاورزان را هم نمی دهد .

بر اساس آماری که وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده"،حدود8میلیون تن گندم از کشاورزان کشور خریداری شده که این زحمات کشاورزان وگندم کاران باعث شده تا در سال جاری هم بی نیاز از واردات گندم به کشور باشیم.

گندم کاران

رهبر معظم انقلاب که بارها در سخنرانی هایی که دارند بر مسئله اقتصاد مقاومتی تاکید دارند وامسال را سال"اقتصاد مقاومتی،اقدام وعمل "نامگذاری کرده اند ،خط و راه را برای حمایت از تولید ایرانی به خصوص بخش کشاورزی مشخص کرده است.

بخش کشاورزی از بخش های مستعد و مهمی که می تواند تاثیر مهمی در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی داشته باشد و نیاز که مسئولین جهادکشاورزی با برنامه ریزی وتدابیر مناسب تری ،اقتصاد مقاومتی را در بخش کشاورزی متبلورتر کنند.

گندم کاران

بد قولی مسئولان وزارت جهاد کشاورزی می تواند در عدم رغبت کشاورزان به گندم کاری تاثیر گذار باشد و به جای گندم کاری به شغل دیگری بپردازند که این تاثیرات منفی بر اقتصاد دارد و با اقتصاد مقاومتی در تعارض است.

"قنبری مدیر عامل شرکت بازرگانی ایران در رسانه ها اعلام کرده است :برای خرید این میزان نیازمند 9هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار هستیم. وی خاطرنشان کرد: از این رقم 4هزار میلیارد تومان توسط دولت، 3هزار میلیارد تومان توسط بانک‌ها و مابقی 2هزار و 200 میلیارد تومان آن توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران تأمین می‌شود."

گندم

این یعنی اینکه دولت قبل از زمان برداشت این میزان اعتبار را تامین نکرده و بدنبال اعتراضات گندم کاران ،به فکر تامین اعتبار مورد نیاز افتاده ،سهل انگاری که در آینده تولید گندم تاثیرات منفی خواهد داشت.

عدم پرداخت به موقع بهای گندم باعث شده که کشاورزان نسبت به این اقدام ابراز گلایه مندی کنند.

امیر رضایی نژاد از گندم کاران پلدختر که از نحوه پرداخت پول گندم کاران انتقاد دارد و افزود:تمام زندگی ما زمین های کشاورزی که با تحمل مشقت هایی به کار کشت وبرداشت گندم می پردازیم و در نهایت هم با ضرر کشاورزی را به اتمام می رسانیم.

وی با اشاره به اینکه مدت 20روز گندم ها را تحویل مراکز خرید داده ایم تصریح کرد:مسئولان در صداوسیما و رسانه ها اعلام کردند 24ساعته پول گندم کاران را می دهند ولی گویا می خواهند 24روزه پول ما را بدهند که این واقعا صحیح نیست.

گندم

کائیدی از دیگر کشاوزان پلدختر با انتقاد از عدم پرداخت پول گندم کاران اضافه کرد:اگر می دانستیم که دولت دیر می خواهد پول گندم ها را واریز کند به دلیل بدهی ها ونیاز مبرم به پول که دارم ،گندم ها را به جای تحویل به مراکز خرید به دلالان می فروختم.

وی با بیان اینکه هرچه مراجعه به بانک کشاورزی برای واریز پول می کنیم جواب خاصی به ما نمی دهند تاکید کرد:دولت به جای حمایت از کشاورز با بدقولی هایی که می کند کشاورز را نسبت به کشاورزی دلسر می کند.

عدم پرداخت پول گندم

وی با اشاره به اینکه حدود 20هکتار زمین کشاورزی دارم عنوان کرد:70تن گندم تحویل مراکز خرید داده ام ولی تا کنون بیش از 17روز که پول به حساب ما واریز نشده است.

یکی دیگر از کشاورزان پلدختر با بیان اینکه ما از قیمت اولیه دولت که برای خرید تضمینی گندم تعیین کرده راضی نیستیم عنوان کرد:برای تامین نهاده های کشاورزی از قبیل کود،سم و بذر باید به گزاف پول پرداخت کنیم ولی در مقابل دولت نرخ تضمینی گندم را طوری تعیین می کند که اصلا با زحمت کشاورز همخوانی ندارد.

حمید نظری یادآور شد:30هکتار زمین زراعی دارم که بیش از 80تن گندم تحویل مراکز خرید داده ام و الان طلبکاران ما را برای پرداخت بدهی ها در منگنه گذاشته اند ولی هنوز دولت پولی به ما نداده ،انتظار می رود حداقل بخشی از پول گندم ها را واریز کنند تا مابقی آنها به تدریج واریز شود.

 به نظر می رسد دولت برای تقویت از بخش کشاورزی و حمایت از کشاورزان بایستی به وعده های خود بیشتر عمل کند تا شاهد شکوفایی و افزایش تولید در بخش های مختلف کشاورزی باشیم.