حریق و نبود امکانات بلای جان جنگل‌ها و مراتع دوره چگنی

شهرستان دوره چگنی در استان لرستان دارای طبیعت جنگلی و کوهستانی است. وسعت جنگلهای این شهرستان بالغ بر 119 هزار هکتار است که بالغ بر 70 درصد این شهرستان را تشکیل می دهند.

 

همچنین وسعت مراتع در این شهرستان زیبا بیش از 9 هزار هکتار است.

 

با وجود جاذبه های طبیعی بسیار گردشگران و مسافران بسیاری سالیانه به شهرستان دوره چگنی آمده و اوقات فراغت خود را در این شهرستان می گذرانند.

 

حال روزی را در نظر بگیرید که دیگر جنگلی در این شهرستان نباشد و جای آنرا بیابان های خشک و بی آب و علف بگیرد.

 

چند سالیست در فصول گرم سال آتش بلای جان جنگلها و مراتع شهرستان دوره چگنی شده و این جنگلها را که سالیان طولانی وجود داشته اند را به آنی نابود می کند.

 

هر روز خبر می رسد که جنگلها و مراتع منطقه ای از این شهرستان آتش گرفته و در حال از بین رفتن است. اگر با این روند، آتش سوزی جنگلها و مراتع شهرستان دوره چگنی ادامه یابد تا چند سال آینده دیگر جنگلی در این شهرستان وجود نخواهد داشت.

 

در ماه جاری شاهد آتش سوزی در جنگلها و مراتع سماق و پس از آن تنگ تیر ویسیان بوده ایم که در طی آن هکتارها از طبیعت این شهرستان طعمه حریق شده و از بین رفته اند.

محمد نریمانی رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان دوره چگنی در گفتگو با خبرنگار خبر چگنی، به دلایل آتش سوزی جنگلها و مراتع تنگ تیر و سماق در این شهرستان اشاره کرد و گفت: با توجه به موقعیت منطقه تنگ تیر، آتش سوزی در مسیر جاده بر اثر سهل انگاری مسافران ایجاد شده و گسترش یافته و در منطقه سماق هم احتمال آتش سوزی سهوی توسط تفرج کنندگان بسیار زیاد است.

 

وی در خصوص اقدامات انجام شده برای پیشگیری از حریق در این مناطق بیان داشت: جلساتی با دهیارها و شورای روستا در سماق و تنگ تیر برگزار شده و اقدامات پیشگیرانه و مستقر کردن دیده بان انجام شده و نیروهای منابع طبیعی در آماده باش کامل هستند.

رئیس اداره منابع طبیعی دوره چگنی به امکانات در اختیار از جمله آتش کوب و فلکسی بک جهت اطفا حریق اشاره کرد و گفت: در صورتی که حریق در منطقه ای باشد که دارای پوشش جنگلی و مرتعی مرغوب باشد نیاز به نیروها و امکانات بسیار است، همچنین برای اطفا حریق مناطق صعب العبور امکانات هوایی از جمله بالگرد نیاز است.

 

نریمانی تاکید کرد: بسته به سطح حریق اگر گزارش در ساعات ابتدایی حریق باشد و امکان بردن نیرو و تجهیزات اطفا حریق به منظقه ای که آتش سوزی در آن رخ داده وجود داشته باشد قطعا مهار آتش زودتر انجام خواهد گرفت، در غیر این صورت وقوع آتش در مناطق صعب العبور بدون در دست داشتن امکانات هوایی تا حدودی با مشکل مواجه خواهد شد.

به گزارش خبر چگنی؛ هر ساله در فصل گرما شاهد آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع شهرستان دوره چگنی و از بین رفتن آنها هستیم که این مشکلات نیازمند آن است که  تدبیری برای پیشگیری حوادثی از این دست اندیشیده شود تا کمتر شاهد از بین رفتن طبیعت زیبا و مثال زدنی این شهرستان باشیم.