هجوم ریزگردها بر ایستادگی زاگرس+تصاویر

ماسک پارچه ای به صورت دارد. دست بچه اش را محکم می گیرد. با قدم هایی تند به مطب می رود. از همان لحظه ی ورودش به مطب، گریه ی بچه شروع می شود. زن، خودش را به صندلی انتهای راهرو می رساند. روی صندلی جا خوش می کند. پاهای بچه را میان زانوانش تکان می  دهد. گریه ی بچه کمتر می شود.

مطب، شلوغ تر می شود. صندلی ای برای نشستن نیست. پیرمردی، زیر لب حرف می زند. آب دهانش را روی زمین می اندازد. به نشانه ی اعتراض بلند می شود. با انگشت، منشی را خطاب می دهد. می گوید: سر و کله ی این دکتر پس کی پیدا می شود؟ مردم وجدان که ندارند. جماعتی را معطل گذاشته است.

 پیرمرد، سرش را میان عصا پنهان می کند. سرفه هایی خشک، او را از روی صندلی، بلند می کند.

عکس، آلودگی هوا در کوهدشت

سرفه، تنگی نفس و سوزش چشم از نخستین علائم عوارض ناشی از ریزگردها در هواست و علاوه بر سلامتی انسان، بر روی زیست بوم و طبیعت هم تأثیر مخربی دارد.

سامان یوسفوند، عضو انجمن جامعه شناسی لرستان می گوید: بحران های زیست محیطی به طور عام و مسئله ریزگردها به طور خاص در نتیجه تاخت و تاز و کنش های نا مهربانانه انسان با طبیعت است. طبیعتی که به مانند مادری مهربان تمام منابع و داشته هایش در اختیار فرزند بی رحم خود قرار داد و با اقداماتش مهربانی طبیعت را با نامهربانی پاسخ گفته و هر چه بیشتر طبیعت را بحرانی کرده؛ جامعه هم در معرض تهدید قرار گرفته است. همه اینها نتیجه گسیختگی و جدا انگاشتن امر طبیعی از امر اجتماعی است.

در سطح محلی نیز باید فرهنگ تعامل انسان با طبیعت اصلاح شود و طبیعت را جز جدا نشدنی از وجود انسانی بدانیم و زیست مطلوب اجتماعی فرهنگی را در گرو محیط زیست سالم تعریف کنیم. بنابراین انسانی که بتواند با طبیعت مهربان باشد به واقع وجه بزرگی از مدنیت را با خود همراه ساخته است.

عکس، آلودگی هوا در کوهدشت

در شهرستان کوهدشت، میزان آلودگی هوا خطرناک گزارش شده بود. میزان آلودگی هوا در در شهرستان کوهدشت، معادل 22 برار حد مجاز گزارش شد تا این شهرستان دارای  بالاترین میزان آلودگی هوا در استان لرستان باشد.

علاوه بر این میزان ذرات ریز و درشت آلاینده هوای لرستان به ترتیب 77 و 177 میکروگرم بر مترمکعب گزارش شد تا آلودگی هوا در این روزهای لرستان، جزیی از زندگی مردم باشد.

سامان یوسفوند که دارای دکترای جامعه شناسی توسعه است؛ می گوید: مسئله محیط‌زیست بیشتر از هر چیزی وابسته به فرهنگ است. فرهنگی که در آن واکنش‌ها تابعی از تابلوهای اخلاقی، انسانی باشد و کنشگران در نقش پرورش گر و پرستار حاضر شوند و خود را جدا از طبیعت و بستر زندگی ندانند.

عکس، آلودگی هوا در کوهدشت

در استان لرستان، موجی از ریز گردها از طرف کشور عراق و سوریه به غرب کشور و به تبع آن به لرستان، آلودگی هوا را در استان رقم زد تا وضعیت هوای اکثر شهرستانهای استان در وضعیت خطرناک و بحرانی قرار بگیرد.

با وجود بحرانی بودن آلودگی هوا در استانهای غرب، جنوب غرب و جنوب کشور، معصومه ابتکار در گفت و گویی با برنامه "حالا خورشید"  در واکنش به هجوم ریزگردها اعلام می کند این درست نیست که ما همه کارهایمان را تعطیل کنیم و برویم وسط گرد و غبار بنشینیم. رفتن ما به شهرهای آلوده مشکلی را حل نمی کند!

معصومه ابتکار که مسئولیت سازمان محیط زیست کشور را عهده دار است؛ این گونه به نگرانی مردم در خصوص آلودگی هوا واکنش نشان داده و از وظایف خود شانه خالی می کند تا آلودگی هوا در استان لرستان، بر وضعیت پرواز و تنها فرودگاه این استان هم اثر بگذارد و موجب لغو پرواز مشهد - خرم آباد در روز شنبه 29 خرداد شود.

عکس، آلودگی هوا در کوهدشت

«مدیر فرودگاه خرم آباد می گوید: با وجود تاخیر سه تا چهار ساعتی در فرودگاه مشهد، باز هم این پرواز به دلیل گرد و غبار و دید کم برای فرود در فرودگاه خرم آباد کنسل شد.»

 زن با پشت دست به صورت بچه می زند. گریه ی بچه که بلندتر می شود؛ می گوید: ساکت شو! سرم رفت. غرغرهای پدرت کم است؛ حوصله ی تو را دیگر ندارم.

پیرمرد با انگشتی سیاه و ناخنهایی پوسته پوسته، دفترچه ی تأمین اجتماعی را روی میز منشی می گذارد. نفسش تنگ تر شده. منشی بدون اینکه سر بالا کند؛ دفترچه را روی میز می گذارد. پزشک هنوز نیامده. پیرمرد شانه بالا می اندازد. سرفه ها، سینه اش را می سوزاند. بر ریزگردها و سرفه هایش لعنت می فرستد.