این روستا دو ماه است که آب ندارد+تصاویر

به نقل آسوبان، استان لرستان با دارا بودن، 12 درصد از حجم آب های جاری، یکی از مناطق مهم کشور در حوزه ی آبخیزداری و آب است؛ به طوری که این استان به عنوان سومین استان پرباران کشور شناخته می شود.

در استان لرستان، حجم وسیعی از منابع آبی بدون استفاده رها شده و میلیاردها مترمکعب آب بدون ساختن سدی و حتا حق آبه ای از لرستان خارج شده و به استان های همجوار وارد می شود تا استان با بحران جدی منابع آبی و افت آب مواجه باشد.

شهرستان کوهدشت که در بین دو رودخانه پر آب سیمره و کشکان قرار دارد؛ یکی از مناطق پر آب لرستان بوده؛ به طوری که رودخانه ی سیمره به عنوان یکی از پر آب ترین رودخانه های استان و غرب کشور، با دبی حدود 105 متر مکعب در ثانیه که طبق محاسبات آب منطقه ای استان، میانگین خروجی آب این رودخانه به خارج از استان در دراز مدت حدود 3/4 میلیارد متر مکعب برآورد شده و در مورد رودخانه ی کشکان این مقدار برابر 1480 میلیون متر مکعب می باشد.

این در حالی است که هم چنان برخی از روستاهای شهرستان کوهدشت با بحران جدی آب و حتا آب آشامیدنی مواجه بوده و استمداد آن ها برای تأمین آب به جایی نرسیده است.

روستای چنار سفلی، از جمله مناطقی است که در این دو ماه اخیر با قطعی آب روبرو است و عدم پاسخگویی مسئولان برای تأمین آب، پیگیری اهالی را به تجمع در درب فرمانداری کوهدشت کشانده است.

بی آبی در لرستان

دهیار روستای چنار سفلی در این خصوص به خبرنگار آسوبان گفت: به مدت 2 ماه است که آب روستا قطع می باشد.

آزادبخت افزود: پیگیری ها برای تأمین آب با دلایلی از جمله عدم پمپاژ و کف کشی چاه با تأخیر روبرو بوده است.

وی اظهار کرد: قطعی آب در روستا، زندگی اهالی را با مشکل مواجه ساخته است.

یکی از اهالی روستای چنار سفلی که برای قطعی آب به همراه برخی از اهالی در جلوی درب فرمانداری کوهدشت حاضر شده؛ گفت: پیگیری های مردم و شورای روستا به جایی نرسیده است.

این ساکن روستای چنار سفلی افزود: این پیگیری ها برای تأمین آب روستا فقط به پاسخ های سربالا ختم شده است.

وی با تأکید بر اینکه بارها به سازمان آب مراجعه داشته ایم؛ خاطرنشان کرد: آیا باید مردم این گونه برای تأمین آب شرب در مضیقه باشند؟

بی آبی در لرستان

این ساکن روستای چنار سفلی بیان داشت: روزه داران روستا با این قطعی آب به سختی روزگار گذرانده و روزه ی آن ها با بی آبی افطار می شود.

دهیار روستای چنار علیا در این خصوص اظهار کرد: چنار علیا و سفلی از روستاهای شهرستان کوهدشت با قطعی آب دست و پنجه نرم می کنند.

آزادبخت با بیان اینکه آب برخی از مناطق اطراف از این روستا تأمین می شده؛ تصریح کرد: چرا نباید برای تأمین آب مردم روستا آن هم در ماه رمضان؛ اقداماتی صورت بگیرد؟

یکی از اعضای شورای روستای چنار سفلی، تأمین آب اهالی روستا را طبق اظهارنظرها در طول 3 روز عنوان کرد و گفت: در این 3 روز نه تنها، هیچ پیگیری ای به وجود نیامد؛ بلکه دامنه ی قطعی آب به نزدیک دو ماه هم کشیده شده است.

این عضو شورا اظهار کرد: مردم روستا حدود دو ماه است که برای شستشو، استحمام و کارهای روزمره خود با مشکل روبرو هستند و اهالی برای تأمین آب به شهر کوهدشت مراجعه می کنند.

وی بیان داشت: حفر قطعه چاهی در روستا نه تنها بحران آب را حل نکرده؛ بلکه آب مورد استفاده ی آن هم آلوده است.

بی آبی در لرستان

یکی دیگر از اهالی روستای چنار سفلی که برای قطعی آب به همراه برخی از اهالی در جلوی درب فرمانداری کوهدشت حاضر شده؛ خاطرنشان کرد: برای تأمین آب اهالی روستا حتا از تانکررسانی هم استفاده نمی شود.

این ساکن روستای چنار سفلی تصریح کرد: اهالی برای تأمین آب شرب به شهر رفته و با تراکتور بشکه های آب را حمل می کنند.

وی با اشاره به اینکه ورود هیئتی از تبریز را برای حفر چاه آب عنوان کرده اند؛ گفت: عدم وجود جداره ی لوله ی آب و خرید پمپ آب به عنوان یکی دیگر از دلایل قطعی آب مطرح شده است.

بی آبی در لرستان

بنابراین گزارش، وقوع خشکسالی های ۱۳ سال گذشته در استان لرستان و افت شدید منابع آب زیرزمینی در شهرستان های کوهدشت و رومشگان، آبرسانی روستاها را با بحران طی می کند تا این روزها حتا آبی هم برای شرب در برخی از روستاها وجود نداشته باشد.