40 درصد مطالبات گندمکاران لرستان پرداخت شده است

مهدی ملکی در گفت‎وگو با خبرنگار ایسنا افزود: خرید تضمینی گندم از اواخر اردیبهشت ماه آغاز شد و کلیه تمهیدات لازم جهت تسهیل در امر خرید گندم کشاورزان انجام شده است.

وی با بیان این‌که تاکنون 180 هزار تن گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان استان خریداری شده است، افزود: در این راستا 40 مرکز خرید در سطح استان آماده تحویل گندم‎های کشاورزان هستند.

ملکی با اشاره به کیفیت گندم‎های خریداری شده از سوی کشاورزان، اظهار کرد: برای تعیین کیفیت گندم‎های خریداری شده  از سوی کشاورزان مولفه‎هایی مانند میزان هکتولیتر، رطوبت، افت مفید و غیرمفید، سن زدگی و غیره در نظر گرفته شده است.

سرپرست شرکت غله و خدمات بازرگانی لرستان ادامه داد: این جهت‌گیری در بخش‎های مختلف نهادینه و فرهنگ‎سازی شده و این امر مستلزم هماهنگی با بخش تولید و جهادکشاورزی است.

وی تصریح کرد: هم‌چنین در فصل خریدگندم برای تعیین کیفیت و میزان افت مفید و غیرمفید به خصوص سن زدگی با به کارگیری نیروهای مجرب در آزمایشگاه‎های استان سعی کرده‎ایم تا شاخص کیفی در مرحله خرید بهتر رعایت شود.

ملکی با توجه به افزایش قیمت خرید تضمینی گندم در سال 95، گفت: قیمت خرید تضمینی گندم معمولی با احتساب 4درصد افت مفید و 2 درصد افت غیرمفید 12705 ریال و گندم دوروم با احتساب همین افت 13068 ریال تعیین شده است.

سرپرست شرکت غله و خدمات بازرگانی لرستان درخصوص پرداخت مطالبات کشاورزان خاطرنشان کرد: همانند سال‎های گذشته بانک کشاورزی به عنوان بانک عامل وجوه مربوط به گندم را به حساب کشاورزان واریز می‎کند و این کار به صورت متمرکز انجام می‎شود.

وی با بیان این‌که تا به حال 40 درصد مطالبات گندم‌کاران پرداخت شده است، ادامه داد: طبق آمار تا 26 خردادماه تمام مطالبات پرداخت شده و طلب‎ها به صورت هر دو هفته یک بار داده می‎شود، قرار است تا آخر این هفته 10 تا 20 درصد دیگر نیز پرداخت شود.

ملکی یادآور شد: مطالبات کشاورزان تا پایان تیرماه ظرف چند وقت اخیر پرداخت خواهد شد.

سرپرست شرکت غله و خدمات بازرگانی لرستان در خصوص تحویل گندم به مراکز ذخیره‌سازی تاکید کرد: بر اساس دستورالعمل خرید گندم سال جاری، کشاورزانی که گندم خود را به سیلوهای ذخیره‌سازی استاندارد دولتی استان تحویل دهند علاوه بر بهای گندم، مبلغی را تحت عنوان کمک هزینه دریافت خواهند کرد.