آتش بیار"بحران"در معرکه ای که"مدیریت"ندارد+عکس

 به نقل آسوبان، همه‌چیز از آتش سوزی جنگل ها در منطقه ی بلوران در 4 روز گذشته شروع شد و البته استمرار آتش سوزی در چند روز آتش بیاری معرکه به راه انداخت.

کوهدشتی ها، چهار روز گذشته را با بحران آتش سوزی در جنگل های بلوران سر کردند تا وسعت آتش سوزی در این منطقه بنا به اظهارات فعالان محیط زیست به بیش از 150 هکتار برسد.

اما همه ی ماجرای آتش سوزی، سوختن هکتارها جنگل نیست؛ شهرستان کوهدشت با بحران آب به ویژه در روستاها روبرو است تا افت شدید منابع آبی در این شهرستان، خودسوزی دشت ها و فرونشست زمین را نیز رقم بزند.

وقوع بحران ها در یک روز

مرور اخباری که در روز گذشته از شهرستان کوهدشت به سرخط رسانه‌ها رفت؛ حکایت از اوضاع نامناسب در این شهرستان دارد تا وقوع بحران ها در این شهرستان تنها به خاکستر شدن جنگل ها محدود نشود.

آتش سوزی جنگل های بلوران کوهدشت

در روز گذشته، راس ساعت ۱۶ و ۴۹ دقیقه و ۵۱ ثانیه، وقوع زمین لرزه ای با شدت ۳.۲ ریشتر کوهنانی در شهرستان کوهدشت را لرزاند.

مرکز این زمین لرزه بر اساس گزارش مرکز زلزله نگاری کشور به عرض و طول جغرافیایی ۳۳.۳۳ و ۴۷.۲۴ بوده و در  هشت کیلومتری از سطح زمین به وقوع پیوسته است.

استان لرستان در روی منطقه ی لرزه ای زمین ساخت زاگرس به عنوان یکی از لرزه خیزترین بخش های ایران قرار دارد؛ به طوری که زمین لرزه های مخربی در این استان تا حالا به وقوع پیوسته است.

لرستان، استانی زلزله خیز

در زلزله دشت سیلاخور که در سال 85 به وقوع پیوست، بیش از 555 میلیارد تومان خسارت به این شهرستان و توابع آن شد تا لرستان با ثبت فعالیت گسل ها، یکی از مناطق زلزله خیز کشور محسوب شود.  

این در حالی است که طبق اظهارنظر مدیرکل بنیاد مسکن لرستان در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی لرستان در تیرماه سال جاری، از 169 هزار واحد مسکن روستایی در استان لرستان 96 هزار واحد یعنی 59 درصد از این واحدها در برابر زلزله مقاوم سازی شده‌است.

سیلاب لرستان

وجود بافت های فرسوده شهری و روستایی و غیرمقاوم سازی برخی خانه های روستایی در لرستان، موجب خسارات جدی به مردم را در این استان زلزله خیز به دنبال دارد.

عضو انجمن جامعه شناسی لرستان در خصوص استمرار آتش سوزی ها در این استان به خبرنگار آسوبان می گوید: چرا باید در این استان، شاهد آتش سوزی بی رویه نسبت به دیگر نقاط کشور باشیم؟

ولی بهرامی با طرح این پرسش که چقدر مسئولین و به خصوص رسانه های بومی در حفاظت از محیط زیست و اهمیت آن در بحث توسعه پایدار برنامه ریزی داشته و خواهند داشت؛ اظهار کرد: آیا به نظر نمی رسد خشک سالی های پی در پی و این آتش سوزی ها می تواند زنگ هشداری برای یک انقراض بزرگ باشد؟

آتش سوزی جنگل های بلوران کوهدشت

ارتباط حیات و چرخه های آن با زندگی

وی با بیان اینکه حیات و چرخه های آن ارتباط تنگاتنگی به زندگی ما دارد؛ بیان داشت: توسعه نامتوازن و نابرابر در زمینه امکاناتی از قبیل گاز و یا حتا برق بیشتر در روستاهای واقع در مناطق کوهستانی می تواند عاملی محرک  برای قطع درختان، استفاده از هیزم یا آتش زدن آن ها و کندن چاله های زغال باشد و همه ی این ها عواملی هستند که روند آتش سوزی را تسریع می کنند.

عضو انجمن جامعه شناسی لرستان خاطرنشان کرد: عدم نظارت و فعالیت کم جنگلبانی، مشارکت کم مردم و بی توجهی به این که سرنوشت همه ما به هم گره خورده و همه نسبت به هم مسئول هستیم؛ باعث شده که هنوز عقلانیت و قانونمداری در فرهنگ ما لرها نهادینه نشده باشد.

ولی بهرامی با تأکید بر اینکه با این آتش سوزی ها سبزی و طراوت را با سیاهی و بی روحی جایگزین می کنیم؛ تصریح کرد: در جامعه ی مدنی جنبش های زیست محیطی و حضور نهادهای خصوصی عامل بازدارنده هستند که در جامعه ما فقدان آن ها احساس می شود.

آتش سوزی جنگل های بلوران کوهدشت

بنابراین گزارش، فرماندار شهرستان کوهدشت نیز در خصوص استمرار آتش سوزی در منطقه جنگلی بلوران گفت: در همان ساعات وقوع آتش سوزی بلافاصله نیروی امدادی به منطقه اعزام شدند.

فردی بیرانوند با بیان اینکه نیروهای اعزامی با کلیه ی تجهیزات و امکانات در محل حادثه حضور پیدا کردند؛ افزود: پس از اطفاء حریق، دوباره آتش در این منطقه شعله ور می شود.

وی اظهار کرد: با توجه به استمرار آتش سوزی ها به دستگاه های ذیربط برای شناسایی عوامل احتمالی دستور داده شده است.

فرماندار شهرستان کوهدشت بیان داشت: این شهرستان، دارای بیشترین آتش سوزی در لرستان است.

خاکسترنشینی درختان

تا اینجای کار آتش سوزی جنگل ها در شهرستان کوهدشت، جان طبیعت را گرفته، اما خاکسترنشینی درختان تنها رهاورد روز بحرانی در شهرستان کوهدشت نبود تا بار دیگر عدم مدیریت بحران، تأمین امکانات و تجهیزات اطفای حریق، خسارات بیشماری را به این شهرستان وارد کند.

آتش سوزی جنگل های بلوران کوهدشت

در شهرستان کوهدشت، آتش تا توانست خرابکاری به بار آورد تا بلوطستان بار دیگر خاکستر شده و آتش و دود بخش وسیعی از آسمان این شهرستان را در بربگیرد.

بنابراین گزارش، در سالهای اخیر جنگل های محدوده زاگرس، تهدیدات بسیاری را تجربه کرده و بخش وسیعی از این سرمایه ی ملی به دلیل وقوع آتش سوزی های متعدد از دست رفته است.

در استان لرستان نیز با وجود داشتن مراتع و اراضی جنگلی منحصر به فرد، زیست بوم این استان با تهدیدات جدی روبرو بوده تا هنوز سنجاب ها، کبک ها و لاک پشت ها از دل آتش بیرون بیایند و هیچ مسئولی، تقصیر آتش سوزی ها را به گردن نگیرد.

هرچند هنوز جزئیات بیشتری در مورد وقوع آتش سوزی ها در لرستان، رسانه‌ای نشده است؛ اما آتش بیار زاگرس، دست از کار نکشیده و هم چنان بر پیکر جنگل های لرستان خسارت وارد می کند تا شعله ها، سوار بر باد شود و جنگل ها خاکسترنشین شوند.