کشف جسد مومیایی در پروژه بهارستان کذب است

به نقل از سفیرافلاک؛ در روزهای اخیر شاهد ارسال تصاویری از کشف یک جسد مویایی شده و تعدادی اشیا تاریخی ارزشمند هستیم که ادعا شده است این اشیا و جسد مومیایی دارای قدمتی چند هزار ساله بوده که در جریان احداث تقاطع غیر هم سطح خرم آباد و پس از انجام خاک برداری های اخیر از دل خاک بیرون افتاده اند.

 

با توجه به اینکه بازار شایعات در چند روز اخیر در این زمینه بسیار داغ شده است برای روشن حقایق،اصل ماجرا را از اداره کلمیراث فرهنگی لرستان جویا شدیم.

 

 

معاون اداره میراث فرهنگی استان لرستان درارتباط با این موضوع در گفت وگو با سفیرافلاک عنوان داشت: تصاویری در که در روزهای اخیر در فضای مجازی مبنی بر کشف یک جسد مومیایی چند هزار ساله  در تقاطع بلوار بهارستان خرم‌‍آباد در حال دست به دست شدن است به هیچ وجه صحت ندارد و این موضوع کاملا کذب است.

 

محمدرضا اسدی گفت:در گذشته هم عده ایی همین تصاویر را منتشر می کردند و ادعا داشتند که این جسد مومیایی در شهرستان چگنی کشف شده است در حالی این موضوع هم کاملا کذب بود و تاکنون چنین جسد مومیایی در استان لرستانکشف نشده است.

 

وی افزود:متاسفانه عده ایی سوجو و دلال که در زمینه قاچاق اشیا عتیقه فعالیت می کنند با برنامه ریزی مشخص دست به انتشار چنین شایعه هایی می زنند تا با استفاده از غفلت برخی افراد به اهداف سودجویانه خود برسند.

 

معاون میراث فرهنگی استان لرستان به کشف آثار یک قبرستان قدیمی در جریان احداث تقاطع بهارستان خرم‌آباد اشاره نمود و اظهار داشت:کشف این قبرستان باعث شد تا دلالان و قاچاقچیان عتیقه از فرصت سواستفاده کرده و شایعه کشف جسد مومیایی را مطرح کنند.

 

اسدی خاطرنشان کرد:در جریان احداث تقاطع بهارستان آثاری از یک قبرستان پدیدار شد که بلافاصله پس از این موضوع تیم حفاظت میراث فرهنگی به محل رفت و کنترل اوضاع را برای انجام بررسی های لازم در دست گرفت.

 

وی ادامه داد: پس از بررسی چند کارشناس میراث فرهنگی از این قبرستان ،مشخص شد که این قبرستان مربوط به دوره معاصر بوده و وبژگی تاریخی خاصی نداشته و هیچ گونه اشیا تاریخی هم در آن وجود ندارد و لذا اصلا نیازی به کاوش های باستانشناسی بیشتر در آن نیست.

 

این مسوول عنوان کرد: میراث فرهنگی بنا بر رسالتی که دارد،هر جایی که احساس شود به آثار تاریخی کشور لطمه ایی وارد می شود و یا احساس شود در مکانی نیاز به کاوش است سریعا وارد عمل می شود و با استفاده از اختیارات قانونی خود اقدامات لازم را انجام می دهد.

 

وی از شهروندان خواست تا از انتشار این تصاویر دروغین در فضای مجازی خودداری کنند تا مبادا عرصه برای سودجویی برای قاچاقچیان و دلالان اشیا عتیقه فراهم شود.

 

 در حالی معاون اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان شایعات مبنی بر کشف اشیا و یا گورستان چند هزار ساله در این منطقه را تکذیب می کند که پروژه جنجالی تقاطع غیر هم سطح بهارستان همزمان با انتشار این شایعات تعطیل شده است.

 

حال انتظار می رود اگر شایعات به وجود آمده کذب است پس دلیل تعطیلی پروژه چرا رسانه ای نمی شود؟

 

و اگر همین اشیا که گفته می شود متعلق به دوران معاصر است چرا جزئیات بیشتری در این خصوص به رسانه ها داده نمی شود تا اصحاب رسانه برای مردم شفاف سازی کنند؟