شهروندانی که عطای خانه‌دار شدن را به لقایش می‌بخشند

سال 86باهدف خانه‌دار شدن اقشار کم‌درآمد جامعه پروژه مسکن مهر هم‌زمان با سراسر کشور در استان لرستان نیز آغاز به کارکرد.

 اقشار کم‌درآمد خرم‌آبادی که سال‌ها رنج خانه‌به‌دوشی بر شانه‌هایشان سنگینی می‌کرد به امید صاحب‌خانه شدن در این طرح ملی ثبت‌نام کردند.

کل سهمیه ابلاغی از سوی وزارتخانه برای پروژه‌های مسکن مهر در استان لرستان 45هزار واحد بود که از این تعداد18 هزار واحد در بخش دولتی و 27 هزار واحد در بخش خود مالک بوده است.

فارغ از مشکلاتی از قبیل عدم توجه به زیرساخت‌ها و انتخاب زمین مناسب، ایرادات فنی و اجرایی در پروژه‌ها و استفاده از مصالح ساختمانی  بی‌کیفیت این پروژه بزرگ آن‌چنان‌که باید در خرم‌آباد پیش نرفت و همچنان که در سایر استان خبر از افتتاح و به بهره‌برداری رسیدن خانه‌ها به گوش می‌رسید در خرم‌آباد این طرح مسکوت مانده بود تا جایی که استان لرستان در سال‌های 89 و 90 به لحاظ عملکرد در ردیف استان‌های آخر کشور درزمینهٔ اجرای پروژه‌های مسکن مهر قرار گرفت.

مسکن مهر خرم آباد

مسکن مهر خرم‌آباد شامل سه فاز است که فاز یک آن شامل سه هزار و 54 واحد است که کار اجرایی آن را ابتدا تعاونی‌ها بر عهده داشتند که با وجود آمدن مشکلاتی روند پروژه ها منحل شدند، پس از انحلال تعاونی‌ها پروژه‌ها به پیمانکاران سپرده شد اما این راهکار هم در به اجرایی رساندن مسکن مهر خرم‌آباد افاقه نکرد تاجایی که به‌رغم گذشت سال‌ها هنوز خیلی از شهروندانی که سرمایه‌شان برای خانه‌دار شدن هزینه کردند با بهانه‌های مختلف پیمانکاران از قبیل گران شدن هزینه‌ها،شرایط سخت اقساطی و ... مواجه هستند چراکه خانه‌هایی که قرار بود متناسب با شرایط مالی اقشار کم‌درآمد ساخته شود این روزها باقیمت تمام‌شده چند برابری واگذار می‌شوند و خیلی از خانواده‌ها عطای خانه دارشدن را به لقایش می‌بخشند و از این طرح انصراف می‌دهند.

یکی از شهروندان خرم‌آبادی که از متقاضیان مسکن مهر بوده است در گفت‌وگو با خبرافلاک گفت: مبلغ 20میلیون تومان را به‌عنوان پیش‌پرداخت به‌حساب مسکن مهر واریز کرده‌ام اما هنوز پس از سال‌ها خانه‌ام را تحویل نگرفته‌ام.

وی افزود: بعدازاین همه معطلی از خانه‌دار شدن پشیمان شده‌ام و می‌خواهم انصراف دهم ترجیح می‌دهم مستأجر باقی بمانم.

مسکن مهر خرم آباد0

یکی دیگر از شهروندان خرم‌آبادی که آپارتمانش را تحویل گرفته است در گفت‌وگو با خبرافلاک گفت: هرچند که قیمت تمام‌شده بسیار بیش‌تر آن چیزی بود که ابتدا برای خانه‌دار شدن اعلام شد سال گذشته بالاخره موفق شدم که کلید آپارتمانم را تحویل بگیرم اما بااین‌وجود هنوز مستأجرم.

وی افزود: این آپارتمان‌ها در مکانی خارج از شهر ساخته‌شده‌اند و مسیر رفت‌وآمد بسیار مشکل است و برای فرزندانم که دانش‌آموز هستند  نمی‌توانند رفت‌وآمد کنند.

این شهروند خرم‌آبادی گفت: این آپارتمان ها بدون هیچ‌گونه توجهی به زیرساخت‌های لازم ساخته‌شده‌اند تاجایی که فضایی برای مغازه،نانوایی،مدرسه و مراکز بهداشتی درمانی در نظر گرفته نشده است و مثل این است که در یک بیابان بدون امکانات تعداد انبوهی خانه ساخته‌اند و هیچ‌گونه امکانات رفاهی برای آن در نظر گرفته نشده است.

مسکن مهر خرم آباد1

وی اظهار داشت: بسیاری از واحدهای این بلوک‌های ساختمانی خالی و بدون متقاضی است و در هر بلوک 18واحدی نهایتاً هفت یا هشت خانوار ساکن است.

یکی دیگر از ساکنان مسکن مهر فاز یک خرم‌آباد گفت: هیچ‌گونه امکانات رفاهی در اینجا وجود ندارد و ما مجبوریم که مایحتاج موردنیازمان را به‌طور ماهیانه تهیه کنیم.

وی افزود: رفت‌وآمد اینجا بسیار مشکل است چراکه تاکسی و وسیله نقلیه عمومی ندارد و برای رفت و آمد یا باید خودروی شخصی داشته باشیم یا آژانس بگیریم.