مشکلات حقوقی نیروگاه خرم‌آباد حل شد

هوشنگ بازوند در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه مدیریت شهیدان رجایی و باهنر الگوی بی بدیل مدیریتی در کشور و سراسر دنیا بود، اظهار داشت: ساده زیستی، اخلاص، تواضع و توجه به مناطق محروم از ویژگی های شهید رجایی بود و همین ویژگی ها موجب شده که این شهید بزرگوار به الگویی ماندگار تبدیل شود.

وی به مهمترین دستاوردها و برنامه های هفته دولت امسال در استان اشاره کرد و بیان داشت: وضعیت پروژه های استان در هفته دولت امسال بهتر از سال گذشته بوده به‌طوریکه تعداد این پروژه ها حدود ۲۷ درصد بیشتر از پروژه های سال گذشته است.

هفته دولت امسال ۹۶۸ پروژه به بهره برداری می رسد

استاندار لرستان با اشاره به اینکه در ایام هفته دولت امسال ۹۶۸ پروژه به بهره برداری خواهد رسید، عنوان کرد: مبلغ سرمایه گذاری شده برای ایجاد این پروژه ها حدود هزار و ۳۰ میلیارد تومان بوده و برای چهار هزار و ۱۲ نفر اشتغال ایجاد شده است.

بازوند اولویت اولیه برای توسعه استان را توجه به مباحث اقتصادی دانست و گفت: برای اینکه بتوانیم نرخ بیکاری لرستان را به میانگین کشوری برسانیم نیاز است که در استان سالانه حدود چهار هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت گیرد که این امر توسط دولت امکان پذیر نبوده و مستلزم ورود بخش خصوصی است که طی دو سال اخیر در این زمینه اقدامات خوبی در استان صورت گرفته است.

وی رفع مشکلات اقتصادی استان را مستلزم تولید ثروت دانست و افزود: لازمه تولید ثروت مشارکت بخش خصوصی، مردم و نهادهای غیردولتی است و دولت به تنهایی قادر به تولید ثروت نیست لذا بر این اساس ظرفیت ها و منابع استان را به کار گرفته و زیرساخت های سخت افزاری همچون فرودگاه، راه آهن، آزادراه و ... را تامین کردیم.

استاندار لرستان به افزایش تعداد پروازهای فرودگاه خرم آباد از هفته ای پنج پرواز به هفته ای ۳۱ پرواز اشاره کرد و افزود: برای تبدیل فرودگاه خرم آباد به فرودگاهی بین المللی باید شرایط و ضوابط سازمان  EKO از جمله افزایش طول باند، زهکشی فرودگاه و ... فراهم شود لذا برای ایجاد این استانداردها باید ۵۳ میلیارد تومان در فرودگاه خرم آباد هزینه شود که این مبلغ در قالب ۹ پروژه تعریف شده است.

پاویون فرودگاه خرم آباد ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

بازوند با اشاره به اینکه پاویون فرودگاه خرم آباد با ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است، اضافه کرد: برای تبدیل فرودگاه خرم آباد به فرودگاهی بین المللی دو مجوز مرز هوایی باید گرفته می شد که این امر صورت گرفته است همچنین باید مقاومت باند فرودگاه از ۳۴ به ۶۵ افزایش یابد که برای این منظور حدود ۲۲ میلیارد تومان اعتبار نیاز بوده و این کار نیز هم اکنون حال اجرا است.

 وی به در دست ساخت بودن راه آهن دورود - خرم آباد اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حدود ۹۰۰ نفر توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در راه آهن مشغول به کار هستند که این قرارگاه علیرغم کمبود اعتبار همت بالایی در ساخت راه آهن داشته است.

استاندار لرستان با اشاره به اینکه عملیات ساخت آزادراه خرم آباد- اراک با طول ۱۳۸ کیلومتر در دست اجراست، ادامه داد: ۶۸ کیلومتر این پروژه در حوزه استان لرستان بوده که در قالب پنج قطعه در حال اجراست و حدود هزار و ۵۰۰ نفر در این پروژه مشغول به کار هستند و این پروژه به خوبی در حال پیشروی است.

بازوند با اشاره به اینکه برای اتصال تمام شهرهای استان به خرم آباد به صورت چهار خطه حدود ۲۸۴ میلیارد تومان اعتبار نیاز بود، تصریح کرد: بسیاری از این پروژه ها به اتمام رسیده و چهارخطه الشتر به خرم آباد نیز رو به اتمام بوده به طوری که تنها ۱.۵ کیلومتر از آن باقی مانده است همچنین قسمتی از چهارخطه کوهدشت به خرم آباد باقی مانده که تا سال آینده به اتمام خواهد رسید.

خرم آباد – پلدختر به عنوان محور گردشگری تعریف شد

وی با بیان اینکه امسال محور خرم آباد – پلدختر به عنوان محور گردشگری تعریف شد، اضافه کرد: ما خود را موظف می دانیم سرعت انجام این پروژه را بیشتر کنیم در این راستا عملیات اجرایی چهار قطعه محور مورد نظر آغاز شده و به دنبال این هستیم عملیات ساخت ۲۳ کیلومتر بعدی این محور را نیز آغاز کنیم.

استاندار لرستان یادآور شد: به افرادی که تمایل به سرمایه گذاری در محور خرم آباد- پلدختر دارند خدمات ویژه ای از جمله پرداخت تسهیلات با سود هشت درصد برای ایجاد مجتمع های بین راهی خواهیم داد همچنین در این مسیر پایگاه های سلامت بین جاده ای ایجاد شده و خدمات دیگری از جمله احداث پمپ بنزین ارائه خواهد شد.

 بازوند با اشاره به اینکه وضعیت اعتباری استان در بحث سد سازی حدود ۹۷ درصد رشد داشته است، بیان داشت: ظرف سه سال سه سد ایوشان، حوضیان و مروک در لرستان به اتمام رسید در حالی که تا قبل از دولت یازدهم تنها دو سد در لرستان به اتمام رسیده بود.

وی آب را یک سرمایه بزرگ برای استان دانست و گفت: ما نتوانسته ایم از این سرمایه به خوبی استفاده کنیم و در این حوزه سرمایه گذاری کمتری صورت گرفته است درحالی که طی سال های خشک حدود هشت میلیارد متر مکعب و در سال های تر حدود ۱۱ میلیارد مترمکعب خروجی آب در استان وجود دارد ولی تا کنون با ساخت این سه سد حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب از آب های استان جمع آوری شده است.

اشتغال بیش از ۵۰۰ نفر در مجتمع کشت و صنعت لرستان

استاندار لرستان با اشاره به اینکه با ساخت سه سد ایوشان، حوضیان و مروک حدود ۹ هزار هکتار از زمین های دیم استان به زمین های آبی تبدیل شده اند، اضافه کرد: علیرغم اینکه لرستان استان پرآبی است اما تنها حدود ۲۵ درصد از اراضی کشاورزی آن آبی بوده در حالیکه میانگین زمین های آبی در کشور ۴۵ درصد است.

بازوند بیان داشت: برای استفاده بهینه از آب قرار است سالانه حدود ۱۰ هزار هکتار از زمین های هایی که به شکل غرقابی آبیاری می شوند را به آبیاری مکانیزه تبدیل کنیم و راندمان آبیاری استان را از ۳۵ درصد به ۶۵ درصد برسانیم.

وی سفرهای پی در پی وزرا به لرستان را نشانه توجه ویژه هیئت دولت به استان دانست و عنوان کرد: هر کدام از وزرایی که به استان سفر می کنند تعدادی از مشکلات استان را حل کرده و باید این سفرها را به فال نیک بگیریم به عنوان مثال در سفر وزیر کار از وی خواسته شد زمینه سرمایه گذاری یک شرکت را برای ساخت کارخانه بسته بندی و برند سازی حبوبات در شهرستان نورآباد فراهم کند که اکنون این طرح در حال مطالعه است.

استاندار لرستان به اشتغال بیش از ۵۰۰ نفر در مجتمع کشت و صنعت لرستان اشاره کرد و گفت: در این مجتمع حدود ۴۰ هکتار گلخانه با سرمایه گذاری شرکت های هلندی در حال ایجاد است که این شرکت هلندی برای فروش محصول خود در بهمن ماه امسال با کشور روسیه قرارداد بسته است.

تبدیل لرستان از معبر به مقصد گردشگری نیازمند ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری

بازوند با اشاره به اینکه کار ساخت پنج تقاطع با اعتباری حدود ۲۰۰ میلیارد تومان به قرارگاه خاتم الانبیاء واگذار شده است، بیان داشت: زیرگذر گلدشت یکی از این پروژه ها بوده که در حال ساخت است.

وی تبدیل لرستان از معبر به مقصد گردشگری را نیازمند ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری دانست و افزود: این امکان وجود دارد که لرستان به مقصد گردشگری تبدیل شده و گردشگری در سفره مردم این استان نقش آفرینی کند و مردم نیز از این موضوع به خوبی استقبال کردند به طوریکه در نوروز امسال شهر خرم آباد به عنوان یکی از هفت شهر برتر گردشگری کشور شناخته شد.

استاندار لرستان ادامه داد: اگر بتوانیم صنعت گردشگری استان را توسعه داده و شرایطی فراهم کنیم که گردشگر به لرستان سفر کند بسیاری از بیکاری ها قابل حل خواهد بود.

بازوند با بیان اینکه برای تبدیل لرستان به مقصد گردشگری باید صنعت هتل داری استان نیز رشد کند، گفت: در حال حاضر ساخت چند هتل پنج ستاره در دستور کار استان بوده که یکی از آن ها متعلق به دانشگاه لرستان بوده که به سرمایه گذاری از کشور دبی فروخته شده است و این سرمایه گذار به طور جدی در حال ساخت آن است و هتل صخره ای نیز به سرمایه گذار دیگری واگذار شده و در حال اجراست هتلی دیگر توسط بانک تملک شده و در حال قیمت گذاری است.

مشکلات حقوقی نیروگاه خرم آباد حل شد

وی به ساخت پارک شاپوری خرم آباد به عنوان جاذبه گردشگری بی نظیر اشاره کرد و افزود: پارک شاپوری یک پارک مینیاتوری بوده که در آن پل های تاریخی استان با مقیاس کوچک ساخته خواهد شد و دریاچه آن حدود ۲۰ درصد از دریاچه «کیو» بزرگتر است.

استاندار لرستان گفت: نیروگاه خرم آباد سال ها به دلیل اینکه ارز مورد نیاز خود را نمی توانست از صندوق توسعه ملی اخذ کند تعطیل شده بود که ما از سرمایه گذاران این نیروگاه خواستیم درصورتی که نمی خواهند آن را احیاء کنند به بخش خصوصی واگذار کنند که بنیاد روی این قضیه حساس شد و اسفندماه سال گذشته ۱۹۰ میلیون دلار صندوق توسعه ملی به این پروژه اختصاص داد تا کار آن شروع شود.

بازوند با اشاره به اینکه به دلیل اختلاف حساب سهام داران نیروگاه خرم آباد با بانک ملی حدود چهار ماه کار احیاء آن به تعویق افتاد، ادامه داد: در حال حاضر مشکلات حقوقی نیروگاه خرم آباد حل و (ال سی) آن باز شده است و در آینده نزدیک کار ۵۰۰ مگاوات آن آغاز خواهد شد.

وی با بیان اینکه کارخانه سیمان خرم آباد نیاز به اعتبار و سرمایه جدید دارد، عنوان کرد: ما با سرمایه گذار این کارخانه صحبت کرده ایم و تاریخی برای شروع مجدد و افزایش اعتبار توسط وی معین کرده ایم اگر تا تاریخ مقرر شده نتوانست کار را آغاز کند با کمک دادستان خرم آباد کارهای حقوقی در این رابطه را شروع می کنیم و در رابطه با پارسیلون خرم آباد نیز این روند را دنبال کرده و هم اکنون قرار است یک هلدینگ سرمایه گذاری از بانک ها متولی این پروژه شود.

استاندار لرستان گفت: طی سه سال اخیر عمده مسکن مهر استان به بهره برداری رسیده و هم اکنون کمتر از ۱۰ هزار واحد از مسکن مهر باقی مانده است که دو هزار و ۸۰۰ واحد فاقد متقاضی بوده مابقی واحدها تا پایان سال تکمیل خواهند شد.