۲ گونه روباه ایرانی در استان لرستان شناسایی شد

مهرداد فتحی بیرانوند در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم آباد، اظهار داشت: در ایران چهار گونه روباه شامل روباه معمولی یا قرمز، روباه ترکمنی ، روباه شنی  و روباه افغانی یا شاه روباه وجود دارد.

وی افزود: در لرستان تاکنون فقط روباه معمولی یا همان روباه قرمز دیده شده که در تصویر برداری های اخیر در برخی مناطق استان روباه افغانی یا همان شاه روباه نیز ثبت شده است.

مدیرکل محیط‌زیست لرستان بیان کرد: در راستای مطالعه و بررسی های مستمر در خصوص شناسایی و تعیین پراکنش گوشتخواران در سطح زیستگاه‌ها و زیست بوم های استان از طریق پایش و نصب دوربین های کمراترپ موفق به ثبت و رکورد گونه ای از چهار روباه شناسایی شده در ایران به نام شاه روباه یا روباه افغانی در منطقه رومشکان شدیم.

وی عنوان کرد:  برای شناسایی کلیه گوشتخواران استان در کلیه زیستگاه های تحت مدیریت و آزاد استان تمام تلاش خود را بکار گرفتیم تا بتوانیم ضمن ردیابی و نمایه یابی علاوه بر بیان احتمال حضور گونه‌ها، مکان مناسب برای نصب دوربین را شناسایی کرده و موفق به ثبت این گونه شدیم.

فتحی بیرانوند تصریح کرد:  تا سال 1395 این نخستین رکورد از شاه روباه Vulpes cana  در استان لرستان بوده است.

وی با اشاره به اینکه این رکورد حاصل تلاش چندین ماهه کار میدانی و نصب دوربین کمراترپ در منطقه رومشکان  بوده بیان کرد: با همکاری همیاران محیط زیست عضو انجمن های مثلث زندگی و حامیان طبیعت رومشکان این کار انجام شده است.

مدیرکل محیط‌زیست لرستان عنوان کرد: پراکنش شاه روباه به کوههای بیابانی، مناطق شیب دار، دره ها و صخره ها محدود می شود  که تخریب زیستگاه، طعمه مسموم و قاچاق پوست از مهمترین عوامل و آسیب هایی است که جمعیت این گونه را با تهدید جدی مواجه کرده است.

وی بیان کرد: بعد از روباه معمولی یا همان روباه قرمز شاه روباه دومین گونه روباه است که در لرستان دیده شده است.