۹۰ درصد دامداری استان لرستان سنتی و عشایری است

غلامرضا توکلی عصر امروز در کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی لرستان که در سالن جلسات استانداری لرستان برگزار شد اظهار داشت: حدود 832 بیماری مشترک وجود دارد و یکی از این بیماری‌ها هاری است که راه اصلی انتقال این بیماری گزش است ولی از طریق گوارش و تنفس نیز  انتقال پیدا می‌کند.

وی افزود: اداره کل دامپزشکی استان واکسیناسیون 9 هزار و 600 قلاده را در سال 95 در  نظر داشته که 5 هزار و 342 قلاده تاکنون واکسیناسیون شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان لرستان عنوان کرد: بیماری‌های مطرح در حال حاضر تب مالت است که کنترل و پیشگیری این‌گونه بیماری‌ها از طریق وزارت بهداشت و دامپزشکی به‌تنهایی مقدور نیست.

وی بابیان اینکه اکثر مردم تا حدودی مبتلا به بیماری بروسلوز هستند تصریح کرد: حداقل 80 درصد کارکنان دامپزشکی مبتلا به بروسلوز هستند و در معرض مستقیم این بیماری قرار دارند.

توکلی بیان کرد: عمده این بیماری‌ها به‌صورت میکروسکوپی است و کسانی که در کشتارگاه‌های دام، طیور، قطعه‌بندی، بسته‌بندی و آزمایشگاه کار می‌کنند در معرض مستقیم هستند و خیلی راحت انتقال پیدا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: 425 هزار و 725 رأس گوسفند و هفت هزار و 129 رأس گاو و گوساله در سال 95 واکسیناسیون شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان لرستان گفت: واکسیناسیون یکی از  راه‌های کنترل و پیشگیری بیماری بروسلوز است که اگر کمک شهرداری، استانداری و شبکه‌های بهداشتی و نیروهای انتظامی نباشد ما نمی‌توانیم به‌خوبی عمل کنیم.

وی اظهار داشت: 9 مرکز عرضه دام غیرمجاز در استان لرستان وجود دارد که خیلی راحت کشتار می‌کنند و از این طریق هم  بیماری بروسلوز انتقال پیدا می‌کند.

توکلی افزود: 90 درصد استان لرستان سنتی و عشایری است و 10 درصد صنعتی است که مهار این بیماری‌ها در استان‌های صنعتی بهتر انجام می‌شود که اگر بخواهیم از طریق واکسیناسیون بروسلوز را کنترل کنیم غیرممکن است.

وی عنوان کرد: دو کشتارگاه صنعتی در خرم‌آباد و بروجرد وجود دارد که کشتارگاه بروجرد برای داشتن پیش سرد با مشکل آب مواجه است.

مدیرکل دامپزشکی استان لرستان بیان کرد: طرح پایش آنفلوانزا آبزیان از شهریورماه به مدت 42 روز در استان آغاز شده و در باغ پرندگان، دریاچه کیو و مرغداری‌های صنعتی این طرح انجام‌شده است.