کارخانه کاشی جم بروجرد تعطیل شد

به نقل از  بازتاب بروجرد چند سالی است تیتر یک اخبار، تعطیلی کارخانه ها یکی پس از دیگری است، کارخانه هایی که روزگاری در تولید محصولات زبانزد بودند حالا قفل محکمی بر در هر کدام زده شده و کارگران زیادی از کار بیکار می شوند.

 

بیش از 40 درصد صنایع استان لرستان در شهرستان بروجرد وجود دارد که زمانی تولید در این شهرستان حرف اول را می زد و بسیاری از محصولات تولیدی این کارخانه ها به کشورهای دیگر صادر می شدند اما طی چند سال اخیر رکود، نبود سرمایه در گردش، تعطیلی کارخانه ها، نبود بازار کار و ... بلای جان صنایع شده است.

 

بیش از 60 درصد صنایع شهرستان بروجرد تعطیل و نیمه تعطیل بوده و مابقی واحدها با کمترین ظرفیت کار می کنند و نفس های برخی از آنها هم به شماره افتاده است، هر از چند گاهی هم یکی دیگر از کارخانه های بروجرد به لیست کارخانه های تعطیل اضافه می شود.

 

با توجه به این که استان لرستان به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی انتخاب شده و قرار بود که تسهیلات ویژه ای برای احیا و راه اندازی مجدد این واحدها در نظر گرفته شود اما نه تنها مشکلی از صنایع شهرستان بروجرد کم نشده بلکه روز به روز این وضعیت وخیم تر می شود و می توان گفت وضعیت و حال و روز صنایع بروجرد از حد بحران هم گذشته است.

 

طی چند سال اخیر کارخانه زاگرس خودرو تعطیل و بیش از 400 کارگر از کار اخراج شدند، ابتدای امسال 500 کارگر نساجی بروجرد اخراج شدند، سامان کاشی هم با حداقل ظرفیت فعالیت دارند و حالا کارخانه کاشی جم بروجرد کاملا تعطیل و اخرین گروه کارگران این کارخانه اخراج شدند.

 

هم اکنون در این کارخانه تنها چند نگهبان و کارمند اداری وجود دارد و خط تولید این کارخانه تعطیل شده است.

 

در آن سوی شهر مسئولین در جلسات فوری، اضطراری، محرمانه و گاهی هم پی در پی حضور یافته و ساعتها صحبت می کننداما این همه جلسات بدون نتیجه، هیچ سودی به حال کارگران و این شهر ندارد.

 

قول و وعده های توخالی مسئولین آنقدر زیاد شده که انگار همه این قول ها فقط روی کاغذ می مانند، مثلا وعده ای مبنی بر عدم اخراج کارگران و یا وعده برای احیای کارخانه ها اما طولی نمی کشد که کارخانه ها تعطیل و کارگران اخراج می شوند و وعده ها روی کاغذ جا خوش می کنند.

 

"کامران فرشید" رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد در گفت و گو با بازتاب بروجرد گفت: متاسفانه مهر تعطیلی بر کارخانه کاشی جم بروجرد زده شد و 220 کارگر طی چند ماه از کار اخراج شدند.

 

وی اضافه کرد: آخرین گروه کارگران کاشی جم بروجرد که 15 نفر بودند، چند روز پیش از کار اخراج شدند و هم اکنون تولید این کارخانه تعطیل شده است.

 

به گفته وی عدم همکاری بانکها، نبود سرمایه در گردش، مدیران غیر بومی از مهمترین مشکلات این کارخانه بود که در این راستا به سرمایه گذار هم ضربه وارد شده است.

 

فرشید اظهار داشت: محصولات این کارخانه برند ملی بوده و بخش عمده ای از تولیدات کاشی جم بروجرد صادر می شده اما طی سالهای اخیر با توجه به مشکلات از تولید متوقف شد.

 

به گزارش بازتاب بروجرد چند ماه پیش زنگ خطر تعطیلی این کارخانه نواخته شد و مسئولین اظهار داشتند که تلاش می کنند تا از تعطیلی این کارخانه جلوگیری کنند اما طولی نکشید که این کارخانه تعطیل شد و باز هم دود این همه مشکل به چشم کارگران رفت.