واردات ۸ محصول کشاورزی ۲۲ درصد کاهش یافت

عباس کشاورز صبح امروز در مراسم شکر گذاری تولید 586 هزار تن گندم در لرستان که در سالن اجتماعات جهاد کشاورزی لرستان برگزار شد اظهار داشت: در راستای افزایش تولید گندم امروز کشور سربلند است که وابستگی گندم را حل کرده و تبدیل به صادرکننده شده است که امر در وهله نخست مرهون لطف و عنایت خداوند و سپس تلاش کشاورزان، مدیران، کارشناسان و همه خدمت گذاران است.

وی در رابطه بااهمیت افزایش تولید گندم افزود: گندم معماری کشاورزی ما را تشکیل می‌دهد علت آن این است که  سطح کشت آبی کشور نزدیک 45 درصد زراعت کشور و سطح زیر دیم کشت 75 درصد است.

معاون وزیر زراعت جهاد کشاورزی بابیان اینکه چارچوب زراعت کشور را گندم تشکیل می‌دهد، عنوان کرد: منشأ بیش از 38 درصد کالری دریافتی جامعه ما گندم است و سایر موادی که مصرف می‌شود حدود 60 درصد انرژی ما  را تشکیل می‌دهد و در بحث پروتئین این میزان بالای 40 درصد است.

وی بیان کرد: تقریباً در اغلب کشورها  ارزیابی سمبل کشاورزی یک خوشه گندم است و موضوع گندم در همه دنیا اهمیت بسیار زیادی دارد.

کشاورز  بابیان اینکه در بحث تولید گندم دنیا به امنیت غذایی خیلی بیش از موارد دیگر تکیه کرده است،گفت: تا موقعی که حدود هفت میلیون تن گندم وارد کشور می‌کردیم خیلی به نارسایی‌های بخش کشاورزی معترضی نبود و اکنون‌که در حال پیوستن به صادرکنندگان هستیم نقدهایی وارد می‌شود.

وی تصریح کرد: همه کشورها بدون توجه به اینکه سیاست اقتصادی آن‌ها چیست نسبت به امنیت غذایی حساس هستند چراکه موضوع امنیت غذایی خیلی موضوع جدی و مهمی است و تمام  رفتارهای اقتصادی به آن برمی‌گردد که ما در انبار چقدر پشتوانه  اقتصادی داریم.

معاون وزارت امر زراعت جهاد کشاورزی اظهار داشت: سه سال قبل  هزینه خرید  یک‌تن گندم واردشده 420 دلار بود اما اکنون‌که ما از واردکننده به صادرکننده تبدیل‌شده‌ایم قیمت جهانی به‌شدت کاهش پیداکرده است.

وی با اشاره به اینکه سال 93 وضعیت با حضور رئیس‌جمهور وضعیت گندم در وزارت خانه موردبررسی و ارزیابی قرار گرفت، افزود: سال 90، 91 و 92 ما بیش از 45 درصد انرژی‌مان را از واردات تأمین می‌کردیم به‌طوری‌که خودکفایی ما کمتر از 55 درصد بود.

کشاورز عنوان کرد: سال گذشته هشت محصول 94 درصد واردات ما را تشکیل می‌دادند که گندم در رأس آن‌ها گندم بود و جلسات مختلف و متعددی برای کاهش این وابستگی تشکیل شد به‌طوری‌که این موضوع پایه طرح‌های اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی شد و اکنون می‌توان گفت در ظرف پنج سال می‌توانیم این 55 درصد را به 82 درصد برسانیم.

وی بیان کرد: عدد 55 درصد خودکفایی این هشت محصول  در سال 95 به 77 درصد رسید و امیدواریم تا دو سال دیگر این عدد از مرز 82 عبور کند.

معاون وزیر زراعت جهاد کشاورزی تصریح کرد: طی سال‌های گذشته حدود هفت میلیون تن گندم باارزش چهاردهم میلیارد دلاری وارد  می‌کردیم اما با اتفاقاتی که طی سه سال گذشته رخ‌داده واردات خیلی کم و متعادل شده است.

وی گفت: در سال 92 حدود 8.5 میلیارد دلار باید کالا اضافه وارد می‌کردیم که این عدد در سال گذشته به سه میلیارد دلار رسیده است.