انتقاد تشکل‌های دانشجویی به وضعیت اسف‌بار دانشگاه لرستان

بسیج دانشجویی و جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه لرستان پیرامون مشکلات این دانشگاه و تهدید شدن دانشجویان از سوی برخی مسئولان، بیانیه ای صادر کردند که در زیر آمده است:

"قل انما اعظکم بواحده ان تقوموا لله مثنی و فردی

ای پیامبر (ص) بگو: من فقط شما را یک پند می‌دهم و بدان توصیه می‌کنم و آن اینکه به خاطر خدا دوتا دوتا، یا یکی یکی به پا خیزید (سوره  سباء آیه 46)

امروزه فقر، فساد و تبعیض ریشه آرزوهای این ملت را تهدید می‌کند! امروزه با وجود زحمات فراوانی که در حوزه‌های مختلف از آغاز انقلاب تاکنون متصدیان امر کشیده‌اند با معضلات بسیاری روبه‌رو هستیم.

وقتی دوره‌های مختلف انقلاب اسلامی را از سال 1357 تا 1395 ورق می‌زنیم حجم توطئه‌ها و خباثت‌های دشمن حقیقتا سبب شگفتی هر انسان بی‌غرضی می‌شود که چگونه این کشور و این انقلاب با این گستردگی و پیچیدگی کارشکنی‌ها و توطئه‌ها نه تنها مقتدرانه سر پا ایستاده بلکه در حال پیشرفت و شکوفایی است.

اما این همه، مانع نقد عملکرد بازیگران و مسئولان جمهوری اسلامی نمی‌شود.

بی‌شک اگر خیانت‌ها، خباثت‌ها، سوءمدیریت‌ها و اشتباهات عناصر داخلی در طول تاریخ پرفراز و نشیب جمهوری عزیز اسلامیمان نبود، امروز وضع انقلاب اسلامی به گونه‌ای دیگر بود!

شاید امروز دم زدن از فسادهای 3000 میلیاردی و 8000 میلیاردی، فیش‌های نجومی، بیکاری، گورخوابی و کارتن خوابی‌ها، علی‌آبادها و مسائل ریز و درشت دیگر، در یک کلام فقر، فساد و تبعیض این گونه نبود.

ما صرفا راه‌های دور را نمی‌نگریم؛ بیش از هر چیز امروز در اطرافمان باید بنگریم و قبل از هر چیز باید محیط اطرافمان را تغییر دهیم تا بعد از آن در فکر تغییر جهان باشیم.

در دانشگاه لرستان چه می‌گذرد؟! امروز وقتی دم از مشکلات دانشجویان می‌زنیم به ما انگ سیاسی‌کاری می‌زنند؟!

امروز وقتی می‌گوییم سرنوشت مراکز اقماری چه می‌شود؟ امروز وقتی می‌گوییم فی‌المثل مراکز اقماری دانشگاه لرستان مشکلات عدیده صنفی _ رفاهی، آموزشی و از همه بالاتر امنیتی دارند، به داد آنها برسید در پاسخ چه می‌شنویم؟!

امروز وقتی می‌گوییم اندکی بودجه و اعضای هئیت علمی را به آن سمت سوق دهید چه می‌شنویم؟! امروز وقتی به عنوان دانشجو می‌گوییم وضعیت آزمایشگاهی دانشگاه مادر استان مطلوب نیست چه می‌شنویم؟!

امروز وقتی می‌گوییم دانشجویان از هزینه‌های سرسام‌آور خوابگاه‌های خودگردان و مراکز فروش خوابگاه‌های دانشجویی در رنج و عذابند چه می‌شنویم؟! امروز وقتی می‌گوییم در حکومت اسلامی همه باید به امام علی (ع) اقتدا کنند و دائم در نزدیک شدن به سیره مدیریتی ایشان تلاش کنند چه می‌شنویم؟!

امروز وقتی می‌گوییم صحیح نیست که مدیران اصلی دانشگاه ماشین 100 میلیونی سوار شوند که معلوم نیست از کجا آمده از پول دانشجویان یا... در حالی که دانشجویان 30 هزار تومان پول ایاب و ذهاب را به راحتی نمی‌توانند پرداخت کنند چه می‌شنویم؟! امروز وقتی دم از چرایی عدم دخالت دانشگاه در توسعه استان میزنیم در پاسخ چه می‌شنویم؟!

امروز وقتی از مسئولان خدمتگزار(!)... که حقا در برخی زمینه‌ها در تلاش هستند، از جمله گازرسانی و حصاری که به تازگی آغاز به کار کرده‌اند می‌خواهیم که حصار مانند بسیاری از طرح‌ها که متأسفانه در طول دولت‌های گوناگون صرفا آغاز شده و اکنون نیمه‌کاره مانده‌اند تا ده‌ها سال همین طور نیمه‌کاره رها نشود! چه می‌شنویم ؟! چراکه حقیقتا امروز فوری‌ترین نیاز عمرانی دانشگاه حصار است، حصار!

چرا دانشگاه ما در کشاورزی استان نقشی ندارد؟! چرا به سمت پررنگ‌ترشدن وزن دانشگاه در توسعه استان حرکت نمی‌کنیم؟! چرا مشکلات شهر و استان برای دانشجویان مسئله نمی‌شود؟! قبل از هرچیز بدون شک باید گفت چون برای سیستم آموزشی و مدیریتی دانشگاه مسئله نیستند!

به چه دلیل برای سیستم آموزشی ما سوال نیست که " چرا باید با یک باران شهر را آب ببرد؟ و راه حل برون‌رفت از این مشکل چیست؟" چرا چند 10 هکتار زمین دانشکده کشاورزی بلااستفاده مانده است؟! درحالی که می‌تواند بهترین نقطه حرکت برای تأثیرگذاری دانشجویان در کشاورزی استان باشد.

ده‌ها سوال ریز و درشت دیگر درباره دانشگاه مطرح است که شرح آن مثنوی هفتاد من کاغذ است و این همه از فرهنگ برخواسته است، فرهنگ اندیشیدن و مطالبه کردن؛ آری همچنان که رهبر انقلاب فرمودند:" مسئله فرهنگ در یک جامعه یک مسئله حیاتی است. فرهنگ به معنای یک چیز زیاد و تجملاتی برای جامعه نیست؛ فرهنگ، اساس است.

اگر فرهنگ در یک جامعه،‌ به معنای درست کلمه، فرهنگ صحیح باشد با هر تلقی که انسان از فرهنگ صحیح دارد؛ طبعاً‌ به نظر ما فرهنگ صحیح،‌ آن فرهنگی است که با مبانی اسلامی و منطق و عقل و خرد، همسان و همگام باشد، آن جامعه به سمت رشد اقتصادی و رفاه و آزادی و این چیزها هم حرکت می‌کند؛ یعنی این فرهنگ خوب، زمینه می‌شود که جامعه، ثروتمند هم بشود، عالم هم بشود، از لحاظ سیاسی هم قدرت پیدا کند، از لحاظ آزادی و آزادمنشی هم به آرزوها و اهداف خودش برسد. ( 15/10/1377)

امروز به جای مدیریت فرهنگی ما شاهد آن هستیم که در حوزه فرهنگی دانشگاه لرستان، بی‌توجهی و سیاسی‌کاری در دستور کار این معاونت قرار گرفته است! و پاسداری از قوانین شورای عالی انقلاب فرهنگی و خطوط قرمز اعلان شده از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) جای خود را به سیاسی‌کاری و بی‌انضباطی داده است!

غافل از اینکه دانشجویان تحت لوای نام هر شورا، تشکل و غیر آن در پاسداری از حقوق دانشجویان و اصول و ارزش‌های انقلاب یک صدا هستند.

جای این سوال است که از کی تا به حال توهین، تهمت و تهدید جای پاسخگویی به مطالبات و یادآوری وظایف معاونت فرهنگی را گرفته است؟! آیا پاسخ یادآور شدن دغدغه‌های مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگی توسط دانشجویان انگ زدن و توهین کردن به آنها است؟!

آیا مدیران در تراز جمهوری اسلامی ایران اینگونه هستند؟! یا نکند فکر می‌کنند دانشجویان با اینگونه واکنش‌ها از مطالبات خود که تماما منطبق بر ارزش‌های ناب انقلاب اسلامی یعنی عدالت‌طلبی، آزادی‌خواهی و مبارزه با استکبار است، دست می‌کشند؟!

دلیل نوشتن این بیانیه تنها وضعیت اسف‌بار مدیریتی و فرهنگی دانشگاه لرستان است که با بی‌شرمی تمام در مقابل این انتقادات در حوزه فرهنگی و غیر آن به توهین و تهدید دانشجویان پرداخته‌اند و لازم است عرض کنیم که ما تا تغییر کامل این وضعیت و حل معضلات دست از تلاش نمی‌کشیم.

سخن را با این بیت زیبا از صائب که شرح حال امروز ماست به پایان می‌رسانیم:

ما زنده به آنیم که آرام نگیریم

موجیم که آسودگی ما عدم ماست