لرستان در برف و بوران

بارش برف زمستانی از اواخر هفته گذشته در استان آغازشده و تا امروز مهمان لرستان است؛ بارش برف و برودت شدید هوا اگر چه سبب بروز برخی مشکلات، نارسایی‌ها و نیز تعلل در امور روزمره مردم شده اما همواره خوشحالی و شکرگزاری هم‌استانی‌ها به ویژه کشاورزان را به دنبال داشته است.

از طرفی بارش شدید برف و کولاک در جاده‌ها سبب مسدود شدن برخی از راه‌های اصلی استان ازجمله شاهراه ترانزیتی جنوب، بروجرد- اراک، بروجرد- خرم‌آباد، دلفان- خرم‌آباد و گاماسیاب- نهاوند شد که با اقدامات صورت گرفته بازگشایی‌ها صورت گرفت.

اما بیشترین مشکلات ایجادشده در محورهای روستایی استان است به‌طوری‌که راه ارتباطی 893 روستا مسدود شد که تا امروز همچنان راه 374 روستا مسدود است و مشکلاتی در راستای قطعی آب، برق و تلفن ایجاد شده ولی شدت بارش‌ها و کولاکی که وجود داشت سبب شد امداد و خدمات‌رسانی به روستاهای لرستان به‌کندی صورت گیرد.

کمبود تجهیزات و امکانات خدمات رسانی

در حال حاضر راه ارتباطی بسیاری از روستاهای استان لرستان همچنان مسدود است و برف در بسیاری از نقاط استان در حال باریدن است؛ با توجه به کمبود تجهیزات و ادامه بارش‌ها به‌ویژه در مناطق روستایی شهرستان‌های سلسله و دلفان سپاه استان و قرارگاه خاتم الانبیا(ص) نیز برای رفع هر چه سریع‌تر مشکلات ورود کرده است.

کمبود تجهیزات و امکانات یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که روند بازگشایی را با مشکل مواجه ساخته است و با ادامه این روند و مسدود بودن راه‌های ارتباطی روستاهای استان ممکن است مردم با بحران نبود سوخت مواجه شوند.

ستاد مدیریت بحران استان لرستان نیز پس از سه روز بارش برف و مشکلاتی که در راستای انسداد راه‌های اصلی، روستایی و قطع آب و برق روستاهای استان وجود داشت عصر امروز تشکیل جلسه داد تا برنامه‌ریزی در راستای رفع این مشکلات انجام شود.

کاهش دید افقی در محورهای لرستان

سرهنگ مرتضی چغلوند در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به بارش سنگین برف در محورهای استان لرستان اظهار داشت: با توجه به‌شدت بارش برف در استان لرستان محدودیت دید افقی در سطح محورهای استان لرستان وجود دارد.

وی بابیان اینکه جاده‌های استان لرستان به‌شدت لغزنده است افزود: در حال حاضر تمام محورهای اصلی استان لرستان باز است ولی تردد وسایل نقلیه تنها با زنجیر چرخ امکان‌پذیر است.

انسداد راه ارتباطی 240 روستای دلفان

جعفر طولابی فرماندار دلفان بابیان اینکه در شهرستان دلفان حدود 80 سانتی‌متر و در مناطق کوهستانی تا 2 متر بارش برف داشته‌ایم اظهار داشت: مهم‌ترین مشکلات در بحث محورهای روستایی بود که در روز نخست راه ارتباطی 440 روستای شهرستان مسدود شد که با تلاش انجام‌شده حدود 70 روستا بازگشایی شد اما به لحاظ کولاک شدید مجدداً مسدود شدند.

وی  بابیان اینکه در حال حاضر راه ارتباطی 240 روستای شهرستان همچنان مسدود است افزود: در بخش کاکاوند 180 روستا و بخش مرکزی راه ارتباطی 60 روستا مسدود شده است و برق تعدادی از روستاها و شبکه صداوسیمای منطقه سفره کوه نیز قطع است که بنا است فردا از طریق بالگرد مشکل برق برطرف شود.

فرماندار دلفان عنوان کرد: ازنظر کمبود ماشین‌آلات برف‌روب شدیداً نیازمند کمک هستیم و حتی بخش خصوصی و قرارگاه  خاتم‌الانبیا(ص) نیز به کار گرفته‌شده است.

بارش برف شدید برق 16 روستا در شهرستان سلسله را قطع کرد

باقر سپهوند رئیس اداره برق شهرستان سلسله در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: به علت بارش برف مجدد برق دو روستا در دهستان بستام و 14 روستا در منطقه قلایی قطع‌شده است که متأسفانه به علت مسدود بودن جاده‌های ارتباطی این روستاها امکان برطرف کردن مشکلات برق این روستاها وجود ندارد.

وی افزود: به علت بارش برف شدید و کولاک روستاهایی هم که بازگشایی می‌شوند مجدداً مسدود می‌شوند و همین عامل بروز مشکلات مربوطه است که  به‌محض قطع شدن برف و کولاک و باز شدن جاده‌های ارتباطی مشکل قطعی برق این روستاها برطرف خواهد شد.

انسداد راه ارتباطی 35 روستای فیروزآباد

محمدشریف خنجری بخشدار فیروزآباد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: در حال حاضر راه ارتباطی 10 روستای مربوط به بخش مرکزی فیروزآباد و راه ارتباطی مربوط به 25 روستا در دهستان عدل آباد قلایی مسدود است.

وی بابیان اینکه گردنه عدل آباد مجدداً مسدود شده است افزود: در صورت بازگشایی نشدن راه ارتباطی روستاهای پایان دست قلایی، در روزهای آتی ممکن است اهالی این روستاها با مشکل تأمین سوخت مواجه شوند.

بخشدار فیروزآباد بابیان اینکه برق 14 روستای مربوط به منطقه قلایی قطع‌شده و به دلیل مسدود بودن راه ارتباطی امکان برطرف کردن مشکل این اهالی وجود ندارد عنوان کرد: متأسفانه کمبود تجهیزات و امکانات یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که روند بازگشایی را با مشکل مواجه ساخته است.

یخبندان راه ارتباطی 90 روستای بخش بشارت الیگودرز

اصغر قهرمانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: در حال حاضر محور ارتباطی 90روستای بشارت الیگودرز مسدود است و برق کل بخش بشارت و تلفن دهستان ذلقی غربی از روز جمعه تاکنون قطع شده و یک دکل مخابراتی در دهستان پیشکوه نیز سقوط کرده و ارتباط مخابراتی بخش زیادی از پیشکوه را مختل مختل شده است.

وی بابیان اینکه تلفن و برق بخش بشارت قطع‌شده است افزود: 65 روستای بخش بشارت برق ندارند که اکیپ‌ها به‌صورت شبانه‌روزی برای بازگشایی راه‌های روستایی اقدام می‌کنند.

 

راه ارتباطی6 روستای بخش شاهیوندهمچنان مسدود است

قدرت الله ترابی نژاد فرماندار دوره چگنی اظهار داشت: راه ارتباطی 17 روستا مسدود بود که با حدود 11 بازگشایی‌شده است و در حال حاضر شش روستا در بخش شاهیوند که تا فردا بازگشایی می‌شود.

ارتباط 3 روستای بیرانشهر قطع است

یاسر حیدری بخشدار بیرانشهر اظهار داشت: با توجه به بارش‌های امروز راه اصلی خرم‌آباد- بیرانشهر و بیرانشهر بروجرد با مشکل مواجه شد که در حال حاضر برف‌روبی انجام می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر راه ارتباطی سه روستای بیرانشهر مسدود است که تلاش برای بازگشایی این راه‌ها در حال انجام است.