کشف اجساد دوره ساسانیان در منطقه کوهدشت لرستان

حسن پور سرپرست هیت باستان شناختی با بیان اینکه برای نخستین بار است در استان لرستان تدفینی سالم از دوره ساسانی کشف می شود افزود: تدفین های مربوط به دوره ساسانی در ایران بسیار نادر هستند و در استان لرستان تا کنون هیچ نمونه ای از تدفین مربوط به دوره ساسانیان به دست نیامده است، به ویژه اینکه اندازه قد این فرد متوفی بیش از 2 متر است، لذا مطالعات انسان شناسی و انجام آزمایشات استخوان شناسی می تواند اطلاعات مفید و ارزنده ای در ارتباط با وضعیت تدفین و آداب آن، تغذیه، ویژگی های جسمانی و اطلاعات ژنتیکی را در بر داشته باشد.

 

کشف اجساد دوره ساسانیان در منطقه کوهدشت لرستان

حسن پور در مورد سازه های معماری محوطه چیاسبز گفت: در کنار گور ساسانی و صخره های گچی بقایای سازه های معماری متعددی به دست آمده که شامل دیوارها و فضاهای مختلف در ابعاد و اندازه های متفاوت است.

این دیوارها از جنس سنگ با ملاط گچ و اندودهای گچی است که ارتفاع آنها در بیشترین قسمت به یک متر می رسد.

وی از دیگر اقلام کشف شده در این منطقه رودبار کوهدشت افزود:از جمله دیگر عناصر مهم معماری مکشوفه در کنار دیوارها، کشف یک ستون مدور با اندود گچی است که شالوده آن از قلوه سنگ‌های کوچک و بزرگ تشکیل شده است و در ادامه کاوش به دنبال سایر عناصر وابسته و فضاهای مختلف تشکیل دهنده بنا خواهیم بود.

کشف اجساد دوره ساسانیان در منطقه کوهدشت لرستان+ تصاویر

 

 

وی از کشف سفالینه های متنوع و متعدد به همراه بقایای خمره ها و ظروف شکسته خبر داد و ادامه داد: معمولا در کاوش‌های باستان شناسی بیشترین اطلاعات تاریخ‌گذاری و فرهنگی از سفالینه ها به دست می آید و خوشبختانه سفال‌های مکشوفه از محوطه "چیاسبز چم نقد علی" به لحاظ تکنیک و سبک ساخت، پوشش، لعاب، فرم و گوناگونی از اهمیت خاصی برخودار هستند که هم اکنون در دست مطالعه، گونه شناسی، طبقه بندی و طراحی فنی است.

کشف اجساد دوره ساسانیان در منطقه کوهدشت لرستان+ تصاویر

 

 

در ادامه سلسله کاوش‌های نجات بخشی حوضه آبگیر سد سیمره تپه چیاسبز2 واقع در روستای چم نقدعلی از توابع دهستان زیرتنگ سیاب نیز در لیست کاوش‌های اضطراری پژوهشکده باستان شناسی قرار گرفت.

سرپرست هیات کاوش باستان شناختی محوطه چیا سبز چم نقدعلی در این رابطه گفت: کاوش در این محوطه تاریخی از ابتدای دیماه سال جاری آغاز شده و تا نیمه بهمن ماه ادامه خواهد یافت.

حسن پورافزود: تپه چیا سبز محوطه ای نسبتاً کوچک است که در اثر عملیات کشاورزی طی سالیان اخیر بخش عظیمی از آن تخریب شده و هم اکنون در تمام قسمتهای آن کشت و زرع صورت می گیرد، با این وجود قسمت‌های شرقی و غربی این محوطه ترانشه بندی شده و تاکنون 5 کارگاه کاوش به ابعاد 500 متر مربع مورد خاکبرداری قرار گرفته است. بخش عمده ای از قسمت مرکزی و شمال غربی محوطه چیا سبز را یک رگه صخره ای تو در تو از جنس گچ در بر گرفته که در لابه لای این رگه گچی یک تدفین انسانی از دوره ساسانی به دست آمد.

کشف اجساد دوره ساسانیان در منطقه کوهدشت لرستان+ تصاویر

 

 

وی با اشاره به ساختار و چیدمان محل دفن افزود:این گور از نوع گورهای چهار چینه سنگی با پلان مستطیل شکل است که طی ادوار مختلف پیش از تاریخ و تاریخی در لرستان بسیار متداول بوده است. نحوه تدفین به صورت دراز کش و جهت آن شمال غربی- جنوب شرقی است .

کشف اجساد دوره ساسانیان در منطقه کوهدشت لرستان+ تصاویر

وی گفت: به زودی یک گروه تحقیقاتی به منظور نمونه برداری و انجام آزمایشات مختلف بر روی این اسکلت ساسانی عازم منطقه خواهند شد و نتایج حاصله از آن را در آینده نزدیک به اطلاع علاقمندان خواهیم رساند. 

روستای چم نقدعلی در منتهی الیه جنوب غرب شهر کوهدشت به فاصله 84 کیلومتری و از جمله روستاهای بخش کونانی در منطقه رودبار به شمار می رود. 

منطقه رودبار دره ای کوهستانی با آب و هوای گرمسیری است که در امتداد رودخانه سیمره از تنگه سازبن تا تنگه برنجان شکل گرفته است.

طول این دره حدود 30 کیلومتر با جهت شمال غربی – جنوب شرقی است که در حد فاصل کوه‌های لاره در استان لرستان و کوه تلوگ در استان ایلام قرار گرفته است.