فرش کلاردشت هنری درآمیخته با فرهنگ اصیل ایرانی

فرش یکی از آثار هنری است که در ایران قدمتی طولانی دارد، بافت انواع فرش‌های مختلف با زمینه‌های بی‌مانند که فضایی زیبا را برای هر بیننده‌ای به وجود می‌آورد و در ایران نیز در شهرهای مختلف کشور این هنر و آثار خلق می‌شود، از میان تار و پود‌های این فرش می‌توان ذهنیت و خلاقیت بافنده را خواند.

در میان صنعت بزرگ فرش در خراسان، ترکمن، بیرجند، بلوچ، ترکمن، این اثر هنری زیبا در کلاردشت نیز تولید می‌شود که بر اساس نظر محققان فرش در این شهرستان از استان‌های کرمانشاه، فارس و کردستان از سوی اقوام مهاجر وارد مازندران و کلاردشت شده است.

فرش دست بافت کلاردشت بهترین ره‌آورد برای هر سلیقه‌ای است، فرشی که تار و پود آن از ذهن خلاقانه زنان و مردان دیار علوی بافته شده است.

به بهانه برگزاری جشنواره فرش در کلاردشت با علانور علیجانی رئیس تعاونی فرش شهرستان کلاردشت به گفت‌و‌گو نشستیم، وی می‌گوید: قدمت فرش کلاردشت را حدود ۴۰۰سال تخمین زده‌اند اما با توجه به تفحص و کاوشگری‌های فراوان از آثار به دست آمده از تپه باستانی کلار، قدمت فرش این شهرستان به حدود 4 هزار سال پیش می‌رسد.

وی می‌افزاید: فرش کلاردشت از استان‌های کرمانشاه، فارس و کردستان به مازندران و شهرستان کلاردشت از سوی قبیله‌های مهاجر راه یافته است که الهام گرفته از نقشه‌های ذهنی درهم‌آمیخته می‌شود.

رئیس تعاونی فرش کلاردشت با اشاره به اندازه فرش دست بافت کلاردشت، می‌گوید: دم دری یا پشتی کوچکترین و فرش 12 متری از بزرگترین نوع این محصولات است.

علیجانی خاطرنشان کرد: نقش‌ها و گل فرش‌ها به صورت هنری بوده و بافنده هیچ نقشه‌ای در پیش روی خود ندارد.

وی معروفترین طرح فرش کلاردشت را صندوقی، جنگلی، شاه عباسی، رسولی، گل سینی، شمله، مزرقانی می‌داند و می‌گوید: طرح‌های جدید به صورت تلفیقی و با توجه به سفارش تاجر و کشور درخواست کننده فرش بافته می‌شود.

رئیس تعاونی فرش کلاردشت در بخش دیگری از سخنان خود به خاصیت و بازدهی فرش کلاردشت اشاره می‌کند و معتقد است: فرش کلاردشت زودبازده است و در مقابل تغییرات آب و هوایی از خود واکنش نشان می‌دهد.

علیجانی از اهمیت فرش کلاردشت در کشورهای خارجی گفت و افزود: فرش کلاردشت در کشورهایی چون اتریش، آلمان، سوئد، کانادا، آمریکا و حوزه خیلج فارس از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

رییس تعاونی فرش کلاردشت بر این باور است که هیچ فرهنگ بیگانه به فرش کلاردشت راه نیافته است و خاطرنشان می‌کند: در گل فرش‌های کلاردشت هیچ تغییری ایجاد نشده و فرهنگ بیگانه به آن وارد نشده است.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره تعداد دار قالی در سطح استان گفت: با توجه به ۶ هزار بافنده در سطح منطقه ۱۴۲۱دار قالی به صورت آهنی و آسانسوری وجود دارد که از لحاظ اقتصادی کمک‌کار مناسبی برای خانواده‌های خود هستند.

 

فرش کلاردشت از قدیم چگونه بود؟

 

علیجانی با اشاره به اینکه در قدیم از پشم تا فرش از سوی اهالی کلاردشت ایجاد می‌شد، گفت: امروز نحوه بافت این فرش‌ها چندان تغییر نکرده و فقط به جای چله پنبه‌ای امروز از چله نو یا پشم استفاده می‌کنند.

 

وی درباره بیمه قالیبافی و کد دارقالی می‌گوید: گروه فراوانی از قالیبافان نسبت به بیمه کد دارقالیبافی اقدام کردند و این مقدار به حدی افزایش پیدا کرد که سهیمه مازندران به 45 هزار نفر رسید اما سهم کلاردشت از این مقدار تنها 200 نفر بوده است.

 

رئیس تعاونی فرش کلاردشت اظهار کرد: با این مقدار کم در مازندران موضوع قابل اهمیت حضور این فرش در جشنواره بین‌المللی تهران است که بیش از یک هزار تخته فرش در آن نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفت.

 

بر اساس این گزارش؛ فرش کلاردشت یکی از زیباترین هنر بانوان این سرزمین و استان مازندران است که سوغاتی مهم و درجه یک از جنس روح، تفکر، هنر و سلیقه در تار و پود فرش گنجانده شده و به سراسر دنیا قدم گذاشته است.

 

به همین دلیل انتظار می‌رود از فرش کلاردشت و کسانی که در تولید این آثار هنری زحمت می‌کشند به طور قاطع حمایت شود.