98درصد مساحت مازندران قابلیت کشاورزی دارد، با این استعداد چه می‌کنیم؟!

رهبر معظم انقلاب اسلامی سال 95 را به عنوان سال اقتصادمقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری کردند تا نگرش مسئولان کشور را به سمت توانمندی‌های داخلی سوق دهند. هدفی که اگر مورد اهتمام مسئولان قرار گیرد، موجب افزایش اقتدار ملی در حوزه خودکفایی کشور و تولید ثروت از طریق صادرات خواهد شد.

 

در اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی، هر فرد و مسئولی نسبت به اجرای این طرح وظایفی دارد، رسانه‌ها نقش فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی و مسئولان عهده‌دار تهیه و حمایت و هدایت مجریان این طرح‌ها و مردم و توان‌های تخصصی آنها، اجراءکنندگان می‌باشند که این زنجیره باید در کنار خود ظرفیت‌های پشتیبانی‌کننده‌ای همچون بانک‌ها ، برخورد انقلابی دستگاه‌های دولتی با این مقوله و... را به همراه داشته باشد.

 

پایگاه خبری تحلیلی بلاغ، در بخش فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی وظیفه خود می‌داند تا ابتداء ظرفیت‌های استان در حوزه‌های مختلف را مطرح و در ارتباط با آن با کارشناسان و اهل فن به بحث و گفت‌وگو بنشیند.

 

اقتصاد مقاومتی قابل فهم و دسترسی در مازندران

در آغاز باید گفت برای اقتصادمقاومتی تعاریف مختلفی ارائه شده، ولی آن‌چیزی که به صورت معمول در جامعه مطرح است و بسیاری از مردم نسبت به تعریف مطرح شده تا حدودی آگاهی دارند، همان استفاده از ظرفیت موجود برای رفع نیازمندی‌های داخلی و در گام بعدی تولید انبوه برای توسعه صادرات است.

 

مازندران از استان‌هایی است که می‎تواند در زمینه اقتصاد مقاومتی گام‌های مناسب و منحصربفردی را بردارد.

 

از ظرفیت‌های مهم استان مازندران در زمینه اجرای طرح‌های پرشمار اقتصادمقاومتی، بخش کشاورزی است. بخشی که در این حوزه امتحان خود را به خوبی پس داده و می‎تواند با تکیه بر توانمندی‌های درون استانی و با بهره‌گیری از دانش بومی، خیز بلندی برای تامین نیازهای داخلی به محصولات استراتژیک را بردارد.

 

برای معرفی ظرفیت‌های کشاورزی مازندران تلاش داریم در سلسله گزارش‌های متعددی ظرفیت استان مازندران در حوزه‌های مختلف را ابتدا مورد بررسی و سپس با کارشناسان این حوزه موانع، چالش‌ها و ظرفیت‌ها را مورد بررسی قرار دهیم.

 

منابع مورد استفاده در بیان ظرفیت‌های مازندران در بخش کشاورزی مستنداتی است که سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران منتشر کرد.

 

مازندران، مهم‌ترین مخاطب اقتصاد مقاومتی

استان مازندران از شهرستان رامسر در غرب آغاز و به شهرستان گلوگاه در شرق محدود می‎شود، مساحت استان مازندران 224 هزار کیلومتر مربع، یک و 48 درصد از مساحت کل کشور که 74 درصد آن اراضی کوهپایه‌ای و کوهستانی و 26 درصد آن را اراضی جلگه‌ای تشکیل می‌دهد.

 

متولیان بخش کشاورزی استان مازندران معتقدند که مازندران 24 هزار و 400 کیلومتر مساحت دارد و در 98 درصد مساحت آن فعالیت کشاورزی انجام می‌شود.

 

کل مساحت استان مازندران دو میلیون و 352 هزار هکتار است که یک میلیون و 107 هزار و 255 هکتار آن جنگل، 766 هزار و 745 هکتار مراتع و  478 هزار هکتار آن را اراضی زراعی و باغی تشکیل می‌دهد که این استان با داشتن 2/3 درصد اراضی تحت کشت، 7/8 درصد تولید کشور را به خود اختصاص داده که این رقم معادل حدود سه برابر میانگین کشور است و میزان تولید محصولات کشاورزی آن در حدود 6 میلیون تن در سال می‌باشد.

 

متولیان بخش کشاورزی مازندران معتقدند که رتبه اول ضریب کشت، رتبه اول در تولید 14 محصول زراعی، باغی، دامی و شیلاتی و نیز رتبه اول ضریب اسمی مکانیزاسیون کشور را این استان سرسبز و حاصلخیز به خود اختصاص داده است.

 

در همین ارتباط در آمارنامه وزارت جهاد کشاورزی مازندران به وضعیت تولیدات استان مازندران نیز اشاره شد که استان مازندران در تولید برنج، مرکبات، کیوی، شبدر، گل و گیاهان زینتی،گوشت‌سفید، جوجه یک روزه، ماهیان گرمابی، تکثیر و رهاسازی بچه ماهیان استخوانی، تکثیر و رهاسازی بچه ماهیان آزاد، ماهیان خاویاری پرورشی و تولید ماهیان پرورشی رتبه اول کشورمان را در اختیار خود دارد.

 

از طرفی در تولید خاویار دریایی، پرورش ماهیان سردآبی، سویا، چای و توت فرهنگی، مازندران رتبه دوم  کشور را حائز است.

 

مطلب مطرح‌شده بخشی از توانمندی مازندران در محصولات کشاورزی است، و به گواه کارشناسان کشاورزی، هنوز بسیاری از توانمندی‌های بالقوه این استان برای نقدشدن، نیاز به توجه و سرمایه‌گذاری برای شکوفاسازی استعدادهای خود دارد که در این راستا می‌تواند منشاء تولید ثروت و اشتغال و کاهش وابستگی به خارج و حتی رسیدن به مرز خودکفایی باشد.

 

در سلسله مباحث دیگر تلاش می‎کنیم به ظرفیت مازندران در بخش زراعی، دام، طیور و شیلات اشاره‌ای داشته باشیم و پس از معرفی اجمالی وضعیت بخش کشاورزی مازندران چالش‌ها و فرصت‌های این بخش را از نگاه متولیان و کارشناسان و دست‌اندرکاران بخش کشاورزی مورد ارزیابی قرار خواهیم داد.ان‌شاءالله