تعطیلی 400 واحد تولیدی در مازندران یا ادعای عملکرد جهادی

یکی از مولفه‌هایی که دولت‌ها می‌توانند نسبت به آن مانور داده و به عنوان عملکرد مثبت خویش یاد کنند، بحث ایجاد اشتغال است.

در سطح استان‌ها نمایندگان دولت می‎توانند بر پایه اقدامات انجام شده نسبت به ایجاد اشتغالی که در استان‌های خویش انجام داده، در حوزه عملکرد دولت دفاع کنند.

اخیراً متنی توسط مسئولان دولتی در استان مازندران منتشر شده که این متن تلاش دارد عملکرد استانداری مازندران در ایجاد اشتغال را مثبت ارزیابی کند.

در متن منتشر شده از سوی استانداری مازندران، که به اذعان خودشان از مرکز آمار ایران دریافت کردند، اینگونه بیان شد که در سال 94 نرخ بیکاری مازندران کاهش یافت و نرخ مشارکت اقتصادی استان نیز افزایش پیدا کرد.

این‌طور که مسئولان استانی اعلام کردند، توانستند بخش زیادی از اشتغال در استان را ساماندهی کنند و به اذعان این متن عملکرد مثبتی داشته‌اند، اما در همین ارتباط دبیر کانون کارفرمایان استان مازندران نظر دیگر دارد.

امیر خاکزادیان در مصاحبه با یکی از خبرگزاری‌های استان مازندران از ورشگستی و تعطیلی 400 واحد تولیدی در مازندران پرده برداشت و اظهار کرد: با تعطیل شدن این واحدهای تولیدی، بیش از هزاران نفر در استان مازندران بیکار شدند.

وی با اعلام اینکه وضعیت اشتغال در استان مازندران مناسب نیست، افزود: به جرأت می‏‌توان گفت که اصلا واحد تولیدی در استان مازندران مشغول نیست که مسئولان استانی بخواهند درباره کار و اشتغال صحبت کنند.

دبیرکانون کارفرمایان مازندران به مسئولان استان مازندران توصیه کرد که اطلاعات مرکز آمار مبین ایجاد شغل برای مردم نخواهد بود، یادآور شد: بهتر است متولیان استانی برای دریافت نرخ بیکاری به واحدهای تولیدی استان سری بزنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر پیگیری آزادسازی 10نفر از کارفرمایان استان مازندران هستم که به دلیل فشار بانک‎ها در زندان به سر می‎برند، بیان کرد: تعداد کارفرمایانی که به دلیل بدهی در زندان به سر می‎برند بیشتر از این است که این افراد شناسایی نشدند.

ذکر این نکته نیز ضروری است که استاندار مازندران در همایش فصلی مدیران و روسای آموزش و پرورش مازندران، که در اردوگاه دانش‌آموزی بادله برگزار شد، گفت: در بحث اقتصادی جزو پنج استان برتر کشور هستیم که ایام نوروز و تعطیلات سال حضور مسافران موجب رشد اقتصادی درون‌استانی می‌شود.

اما کمی اگر از آمار و ارقام فاصله گرفته شود، وضعیت مازندران مبین این است آن‌طور که مسئولان دولتی در ابتدای حضورشان در استان مانور دادند، اوضاع مازندران چندان تغییر نکرد و حتی نرخ بیکاری در استان نسبت به دولت قبل نیز کاهش نیافت.

تعطیلی 400 واحد تولیدی در استان رقم شوخی‌بردار نیست، اگر در هر واحد تولیدی 30 تا 40 نفر مشغول کار باشند که در برخی از واحدهای تولیدی تعداد افراد دارای اشتغال نیز بیشتر بودند، با یک حساب سرانگشتی فقط 12 هزار نفر در این بخش شغل‌شان را از دست داده‌اند.

متولیان دولتی بهتر است به جای پناه بردن به آمارهای منتشر شده از مرکز آمار، حقایق استان و کف خیابان را ببینند، روزی یا شبی فارغ از پست مدیریت و جایگاه دولتی، سری به خیابان‌ها و کوچه پس کوچه‌های شهرها بزنند تا حساب کار دست‌شان بیاید که واقعاً مردم گرفتار هستند یا نه؟

از طرفی دیگر در سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» قرار داریم، این گزارش به این دلیل تهیه شد که مسئولان دلشان را به این آمار و ارقام خوش نکنند به جای پیگیری اشتغال و رفع گرفتاری‌های مردم به جلسات تشریفاتی و دیدارهای تشریفاتی روی نیاورده و واقعاً بحث بیکاری و نابسامانی اقتصادی در مازندران را حداقل تا حدودی سامان دهند.