مازندران و ظرفیت‌های پیدا و پنهان در زمینه تولید دام و طیور

در ادامه برشماری سلسله قابلیت‌های مازندران در زمینه اجرای اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی، به ظرفیت‌های مازندران در زمینه تولید دام اشاره می‎کنیم.

 

در حال حاضر وضعیت تولید دام در مازندران نشان می‌دهد که این استان 6/6 میلیون واحد دامی دارد و میزان تولیدات دامی استان مازندران 926 هزار تن است.

 

تولیدات دامی مازندران شامل شیرخام 570 هزار تن، معادل 55 درصد تولید کشور و مقام چهارم کشور در این زمینه در اختیار مازندران است.

 

در تولید گوشت قرمز استان در رتبه پنجم کشور قرار داشته و 63 هزار تن از ظرفیت تولیدی کشور را از آن مازندران است.

 

در تولید گوشت سفید، مازندران با تولید 215 هزار تن و معادل 12 درصد از ظرفیت کشور، مقام اول این بخش را به خود اختصاص داد.

 

مازندران یکی از مراکز مهم تولید عسل ایران است که با تولید سالانه 4 هزار تن در تولید این محصول، رتبه چهارم کشور را متوجه خود کرده است.

 

ظرفیت های مناسبی در تولید تخم‌مرغ خوارکی در این استان وجود دارد، حالا چرا از این ظرفیت استفاده نمی‌شود در موارد دیگر در این ارتباط امکان بحث وجود دارد. ولی با این حال، 14 هزار تن سالانه تخم‌مرغ در مازندران تولید می‌شود و استان در این بخش رتبه 13 کشور را در اختیار دارد.

 

مازندران بعنوان بهترین زیستگاه طیور در کشور به حساب می‌آید، به همین خاطر تنها مرغ‌لاین کشور در این استان قرار دارد.

 

مرغ‌لاین مازندران دارای هفت واحد اجداد به ظرفیت 257 هزار قطعه با نژادهای مختلف است که برخورداری از 205 واحد مرغ گوشتی به ظرفیت بالغ بر 6/9 میلیون قطعه، از مختصات این واحد تولیدی است.

 

همچنین 17 واحد مرغ تخم‌گذار فعال در سطح استان به ظرفیت 589 هزار قطعه، دو هزار 238 واحد مرغ گوشتی به ظرفیت اسمی هر دوره 36 میلیون قطعه و نیز دارای 39 واحد کارخانه جوجه‌کشی با 590 دستگاه، تولید جوجه یک روزه استان سالانه حدود 238 میلیون قطعه معادل حدود 30 درصد تولید کشور، مازندران مقام اول در این بخش را در انحصار خود دارد.

 

آمارهای ذکرشده مربوط به وضعیت کنونی و عمدتاً تا پایان سال 94 است و در سال "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" که در آن باید شکوفایی ظرفیت‌های داخلی از طریق حمایت‌های همه‌جانبه از فعالان تولیدی در رأس امور مسئولان قرار گیرد، انتظار بر افزایش چشم‌گیر این آمارها می‌رود.

 

در حال حاضر، هیچ واحد تولیدی فعال در عرصه دام مازندران را نمی‌توان سراغ آورد که بدون مشکلات تهدیدگر مشغول فعالیت شکننده نباشد. بدین‌ جهت، امیدها در این صنعت، معطوف اقدامات مسئولان مازندران شده تا در راستای نامگذاری امسال بتوانند به رونق هرچه بیشتر کسب و کار خود، که رفع محدودیت‌ها برای افزایش ظرفیت تولیدی و ایجاد اشتغال بیشتر است، دست یابند.

 

در ادامه سلسه گزارش‌های معرفی ظرفیت‌های بخش تولید در استان مازندران، به ظرفیت بخش شیلات در گزارش بعدی خواهیم پرداخت.