آیا بهار چهار بانده شدن محور سوادکوه فرا خواهد رسید؟!

بسیاری از وعده‌ها برای شستن زنگار محرومیت‌ها از چهره سوادکوه در حد حرف باقی ماند که یکی از مهم‌ترین آنها در مسیر پیشرفت و توسعه، تحقق پروژه 4 بانده شدن جاده سوادکوه است.

 

این پروژه یکی از پروژه‎هایی است که تاکنون با کندی طلسم‌شده‌ای پیش می‌رود و هنوز هم در گیر‌ودار وعده مسئولان برای اتمام آن است.

 

ظرفیت بالای حمل‌ونقل مسافر و بار، حمل‌ونقل ارزان، ایجاد امکان ارتباط آسان‌تر با پایتخت، از مزایایی است که در نتیجه تکمیل این پروژه نصیب شبکه حمل‌ونقلی و استفاده‌کنندگان از آن می‌شود که به تبع آن رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را نیز شاهد خواهیم بود.

 

طولانی شدن عملیات راهسازی محور تهران ـ قائم‌شهر

 

عملیات راهسازی محور تهران-سوادکوه-قائم‌شهر در طول بیش از 15 سال هنوز به پایان نرسیده است.

عملیات راهسازی این محور در پنج قطعه تعریف شده بود که قطعه اول آن، پروژه کنارگذر بومهن، قطعه دوم رفع نقطه پرحادثه گردنه گدوک به طول هشت کیلومتر، قطعه سوم این پروژه به طول 17 کیلومتر از گردنه گدوک تا پل سفید، قطعه چهار پروژه از محدوده پل‌سفید به سمت قائم‌شهر است که 40 کیلومتر طول دارد و قطعه پنجم پروژه ‌به دلیل شرایط توپوگرافی منطقه باید تونل و پل ساخته می‌شد تا نقطه اتصال به قائم‌شهر تکمیل شود، قسمت اعظم پروژه به اتمام رسیده یا در حال تکمیل است و ساخت تونل دوم و پل شیرگاه در حال اجراست.

 

ترافیک فلج کننده محور سوادکوه در تعطیلات

 

ساخت و بهره‌برداری از این طرح یکی از انتظارات و پیگیری‌های چند ساله مردم و مسئولان و نمایندگان مجلس بوده و موضوع دیگری که با نزدیک شدن به اتمام طرح برجسته‌تر می‌شود، ایمنی راه‌ها و توجه به مباحث فنی است.

 

ایجاد ترافیک سنگین که در برخی از تعطیلات باید صفت فلج‌کننده را نیز به آن بدهیم و انتظار چندین ساعته از پل‌سفید به قائم‌شهر که می‌توان آن فاصله را در کمتر از یک ساعت طی کرد، گویای ایجاد ترافیک سنگینی در محور سوادکوه است که ناراحتی اعصاب مسافران و ایجاد خاطره ناخوشایند از شهرستانی را به همراه دارد که با حدود 700 جاذبه طبیعی، مذهبی، تاریخی و جغرافیایی، می‌تواند از  گردشگری و توریسم، درآمد بالایی را به خود اختصاص دهد.

 

از سوی دیگر ترافیک سنگین باعث اختلال در فعالیت‌های شهرستانی و حتی عبور‌ و مرور داخل شهرستانی شده است، که خواه ناخواه مشکلات زیادی برای ساکنان شهرستان سوادکوه به دنبال داشته و خواهد داشت.

 

طبق یک برآورد، به طور میانگین در هر روز شاهد یک  تصادف در این محور هستیم و گاه‌وبیگاه آمار کشته‌شدگان این تصادفات، تاسف همگانی را به همراه دارد.

 

راه دسترسی یکی از زیرساخت‌های مهم در توسعه صنعت گردشگری

 

راه دسترسی به‌عنوان یکی از زیرساخت‌های مهم در توسعه اقتصادی و به‌ویژه صنایعی چون صنعت گردشگری از ضروریات جوامع کنونی و مخصوصاً شهرستان سوادکوه است که با کمبود سرمایه‌گذار و دمل چرکین بیکاری روبه‌رو است و ایجاد آن نقش تسهیل‌گری و تسریع‌کنندگی در جذب سرمایه‌گذارانی که سوادکوه را پلی ارتباطی برای شمال کشور می‌دانند، دارد.

 

جلوگیری از دوباره کاری‌ها در ساخت محور سوادکوه

 

از آنجایی که عملیات راه‌سازی این محور طرحی ملی است و نظارت ملی می‌خواهد، به اهتمام جدی دست‌اندرکاران بهره‌بردار، نظارت و حضور و پی‌گیری جدی مسئولان استانی و شهرستانی، نیازمند است تا شاهد رفع اشکالات اساسی باشیم.

 

احقاق‌ حق از بیت‌المال و پرداخت هزینه‌های دوباره‌کاری در ساخت محور سوادکوه، از موضوعاتی است که با پیگیری جدی توسط دستگاه‌های ناظر مقدور خواهد بود.

 

البته نگرانی‌های عمومی در سرعت بخشیدن به بهره‌برداری از 4 بانده شدن محور سوادکوه، نباید به کاهش دقت و نادیده گرفتن چارچوب‌های فنی منجر شود و مسئولان فنی و ناظر و مجریان طرح باید در امضای هر برگه تایید صورت وضعیت‌ها به مسائل ایمنی توجه جدی داشته باشند، چرا که هر حادثه‌ای که به دلیل عدم توجه به ایمنی جاده و مسائل فنی به وجود بیاید، مسئولیت آن بر عهده امضاءکنندگان و ناظران و مجریان است.

 

آیا زمستان پروژه 4 بانده سوادکوه پایان یافته و بهار آن فرا می رسد؟

 

بنا بر نظر کارشناسان فنی ساختمان، فصل بهار و تابستان بهترین زمان برای اجرای پروژه‌های راهسازی است ولی با عبور از مسیر سوادکوه به قائم‌شهر، شاهد کندی پیشرفت پروژه راهسازی و در برخی موارد تعطیلی برخی شرکت‌ها هستیم.

 

امیدواریم مسئولان ملی به قولی که برای تکمیل این پروژه دادند، عمل کرده و منابع بودجه‌ای کشور به‌نحوی تخصیص یابد که نیاز نباشد کار به سال آتی موکول شود و حتی اگر منابع مالی برای این امر موجود نیست، صادقانه آن را به مردم اعلام کرده و تکلیف آنها را مشخص کنند، اما اگر منابع موجود است، به تعهدات و قول‌های داده شده عمل کنند.

 

مردم سوادکوه همچنان چشم‌انتظار تکمیل و بهره‌برداری این پروژه هستند، آیا تا زمستان امسال پروژه 4 بانده سوادکوه پایان یافته و بهار آن فرا می رسد؟ پاسخ این پرسش به همت و عزم و تصمیم مسئولان مربوطه و پیگیری‌های استاندار و مدیرکل مسکن، راه و شهرسازی مازندران برمی‌گردد.