بی‌توجهی به رودخانه‌ای که برای همسایه طلاست

اقتصاد مقاومتی در معنای عمومی به معنی استفاده از تمامی ظرفیت‌هایی است که می‌توان از آن در زمینه‌های متفاوت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نهایت بهره را برد.

 

در زمینه رشد و شکوفایی اقتصادی، نقش تحقق این امر برای مردم جامعه بسیار مهم و ضروری است، چرا که با وجود گفته مسئولان در خصوص به راه افتادن اقتصاد کشور پس از توافق با کشورهای بزرگ دنیا، شاهد آن هستیم که هیچ امر قابل توجهی در کشور اتفاق نیفتاده است و در این میان بیشترین افرادی که در معرض آسیب قرار می‌گیرند، افرادی با درآمد متوسط و فقرا هستند.

 

به همین دلیل در زمینه اقتصادی توجه به این نسخه شفابخش بسیار ضروری است.

 

به گزارش بصیر، شهرستان فریدونکنار با قرار گرفتن در مرکز استان مازندران با دارا بودن امکانات طبیعی و خدادادی همواره می‌تواند نقش مهمی در تحقق این امر داشته باشد.

 

به همین منظور توجه به رودخانه وسط شهر(کچپ‌رود) در فریدونکنار که از جاذبه‌های بسیار مناسب این بخش است می‌تواند بسیار مهم و تاثیرگذار باشد.

 

اگر به شهرستان مجاور نگاهی بیاندازیم می‌بینیم که دقیقا همانند این شهرستان از این فضای بکر و خدادای بهره می‌برند و به منبع درآمد و جذب توریست تبدیل شده است، اما در این شهرستان کم‌ترین توجهی به آن نشده است.

 

در مدیریت شهری احیای رودخانه‌ها در دستور کار قرار بگیرد

محمد فتحی‌زاده کارشناس مدیریت شهری در گفت‌و‌گو با خبرنگار بصیرنیوز در این زمینه، اظهار کرد: رودخانه‌ها شاخص زیستگاه‌های آب‌های روان هستند که در مقابل آب‌های ساکن مانند دریاچه‌ها و آبگیرها قرار دارند.

 

وی تصریح کرد: رودخانه‌ها نسبت به دریاچه‌ها کمتر توانسته‌اند ارزش‌های زیستگاهی خود را به اثبات رسانده و از نظر حفاظت جایگاه مطمئنی برای خود ایجاد کنند.

 

این کارشناس مدیریت شهری خاطرنشان کرد: رودخانه‌ها شریان‌های حیاتی در هر مکانی محسوب می‌شوند و به همین دلیل محافظت و بهره‌برداری از آنها بسیار مهم و دارای اهمیت است.

 

فتحی‌زاده خاطرنشان کرد: در صورتی که مبلمان شهری به هم نریزد و تبعات پس از آن به وجود نیاید ایجاد برخی تغییرات برای جذب توریست بسیار مناسب است.

 

وی افزود: ایجاد فضای توریستی – تفریحی و ورزش‌های مرفح آبی یکی از گزینه‌هایی است که می‌تواند در رونق استفاده از این فضای بکر تاثیرگذار باشد.

 

این کارشناس مدیریت شهری با بیان اینکه نباید از نقش بسیار مهم مدیریت شهری در تصمیم‌گیری‌های مربوط به استفاده از رودخانه نادیده گرفته شود، گفت: باید در مدیریت شهری احیای رودخانه‌ها در دستور کار قرار بگیرد.

 

تحقق اقتصاد مقاومتی با جلوگیری از تخریب‌های غیرقانونی

کریم برزکار از فعالان محیط زیست مازندران نیز در گفت‌و‌گو با بصیرنیوز با اشاره به اینکه رودخانه‌ها نه تنها برای تفریح بلکه برای تأمین آب شرب، آبیاری کشاورزی، تولید برق، حمل و نقل رودخانه‌ایی، تهیه‌ غذا و حمل آلودگی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

وی با بیان اینکه رودخانه‌ها علاوه بر اینکه برای تمامی انواع گیاهان و جانوران مهم هستند، تصریح کرد: رودخانه‌ها به آب‌های زیرزمینی نیز از سوی نفوذ آب از بستر خود کمک می‌کنند تا همیشه آب کافی داشته باشند.

 

این فعال محیط‌زیست مازندران با بیان اینکه تغییر ویژگی‌های بیولوژیکی و عملکرد رودخانه‌ها در طول مسیر گسترده خود از مبدا تا مقصد از آنها زیستگاه‌هایی متنوع منحصر به فرد و پیچیده به وجود آورده است، خاطرنشان کرد: تنها از طریق تبیین فاکتورهای اقلیمی، توپوگرافی و زمین‌شناسی محیط در بافتی گسترده‌تر از مسیر بستر آنها قابل توزیع هستند.

 

برزکار افزود: تخریب پوشش گیاهی حوزه آبخیزها، آلودگی‌های بی‌کانون، مهار رودخانه‌ها از طریق ساخت سد، آلودگی‌های ناشی از تخلیه فاضلاب‌ها و بهره‌برداری از شن و ماسه هر یک به شکلی در دگرگونی محیط زیست رودخانه‌ها موثرند.

 

وی افزود: پیامدهای نامناسب اینگونه فعالیت‌ها می‌تواند برای انسان بسیار بد باشد چرا که حیات اقتصادی و اجتماعی هر کشور به رودخانه‌ها وابسته است.

 

به گزارش بصیرنیوز، رودخانه‌‌ها به عنوان بخشی از ثروت‌های طبیعی و خدادای می‌تواند نقش مهم و تاثیرگذاری در تحقق اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبری بگذارد به گونه‌ای که با حفظ و حراست از هرگونه تخریب و بهره‌برداری غیر قانونی و ایجاد اشتغال به وسیله اجرای فعالیت‌های تفریحی – توریستی و رعایت مبلمان شهری این امر تخقق می‌یابد.