تخریب ۲۱ مورد ساخت‌وساز غیرمجاز در تنکابن

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان تنکابن طی گفت‌وگویی اظهار کرد: در سال گذشته رشد اقتصادی بخش کشاورزی علی‌رغم رکود سایر بخش‌های اقتصادی کشور بار دیگر ظرفیت بالای این بخش را اثبات کرد و در سالی که به فرموده مقام معظم رهبری به سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل مزین شده است، بیشترین مسئولیت بر دوش بخش کشاورزی قرار دارد تا بتواند این شعارِ محوری را در سایه حمایت دولت تدبیر و امید، جامه حقیقت بپوشاند.

عقیل استادی با بیان اینکه خوشبختانه با تمامی موانع و کاستی‌های موجود، بخش کشاورزی همچنان پابرجا بوده و کماکان در جهت تولید حرکت می‌کند، افزود: کشاورز حقیقی در شرایطی از مقرون‌به‌صرفه نبودن محصولات تولیدی خود، ابراز نارضایتی می‌کند که در همان وضعیت به کشت و زرع در اراضی کشاورزی خود مبادرت می‌ورزد.

 

تولید برنج به‌عنوان غذای اصلی اکثر خانوارهای ایرانی، از اهمیت بالایی برخوردار است. از سوی دیگر بخش اعظمی از برنج تولیدشده در داخل کشور، با کشت این محصول استراتژیک در اراضی کشاورزی دو استان گیلان و مازندران، ارتباطی تنگاتنگ دارد.

 

استادی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما، مبنی بر اینکه آیا می‌توان با زمین‌های زیر کشت برنج شمال کشور به خودکفایی این محصول امیدوار بود، گفت: در صورت فراهم بودن منابع آبی و خاکی مستعد و بهره‌گیری از امکانات و تکنولوژی روز دنیا و کشت اقلام پر محصول و کاهش هزینه‌های تولید برنج، می‌توان به خودکفایی در تولید این محصول استراتژیک امیدوار بود.

 

وی در ادامه یادآور شد: در سال گذشته به دلیل ایجاد موانع در مسیر صادرات کیوی، بسیاری از باغداران شهرستان تنکابن متحمل ضرر و زیان‌های بسیاری شدند به‌طوری‌که برخی از این تولیدکنندگان ادامه فعالیت کشاورزی خود را غیرممکن دانستند.

 

رئیس جهاد کشاورزی تنکابن بابیان اینکه عدم هماهنگی در مبادی مرزی و گمرکات کشور تنها معضل در بحث صادرات کیوی نیست، افزود: متأسفانه با توجه به تأکیدات فراوانی که در سال‌های اخیر صورت گرفته است، لیکن تولیدکنندگان ما هنوز تولید محصولاتی در حد استانداردهای موردنیاز صادرات را جدی نپنداشته و کماکان با تولید محصولات ریزودرشت انتظار صادرات محصولات خود را دارند.

 

این مسئول تصریح کرد: تولید محصول کیوی در ابعاد و اوزان مختلف و به‌صورت درهم و با بسته‌بندی‌های غیراستاندارد و بی‌کیفیت، سبب بی‌اعتمادی خریداران در آن‌سوی مرزهای کشورمان می‌شود، اقدامی که به دلیل تکرار آن در سال‌های اخیر، بازارهای فروش محصول کیوی منطقه ما را دچار اختلال و بی‌نظمی کرده است.

 

استادی همچنین عدم فروش به‌موقع و انبار کردن محصول به انتظار افزایش قیمت در بازار شب عید و دیگر فصول سال را از دیگر عوامل تنزل کیفیت و در نتیجه از بین رفتن بازار دانست و خاطرنشان کرد: در بسیاری از موارد کشاورزان بدون توجه به توصیه‌های کارشناسان و با اتکا به حدس و گمان، خسارات جبران‌ناپذیری را بر خود تحمیل کرده و در نهایت علت ناکامی‌های خود را در بی‌تدبیری مسئولان اعلام می‌کنند.

 

وی باور خودکفایی در تولید کلیه محصولات کشاورزی و دامی مورد نیاز کشور را باوری نادرست دانست و اضافه کرد: جهانی که ما در آن زندگی می‌کنیم با تعبیر یک دهکده جهانی، معرفی می‌شود که لازمه ادامه بقا در چنین دهکده‌ای با تعاملات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشورهای ارتباطی مستقیم و دوسویه دارد.

 

رئیس جهاد کشاورزی تنکابن ادامه داد: مادامی‌که به خرید محصولات تولیدی دیگر کشورهای جهان مبادرت نورزیم، نمی‌توانیم به صادرات محصولات تولید خود امیدوار باشیم.

 

این مسئول بابیان اینکه در حال حاضر ۳۰ هزار هکتار از اراضی شهرستان به کشت انواع محصولات زراعی و باغی اختصاص‌یافته است، افزود: جای بسی خوشحالی است که در طی چند سال اخیر، در سایه تلاش کشاورزان و تعامل با کارشناسان جهاد کشاورزی، رتبه‌های برتر تولید و فروش انواع محصولات کشاورزی به شهرستان تنکابن اختصاص‌یافته است.

 

استادی انتقال کانال آب به طول ۴۵ متر، گابیون بندی به طول ۳۵ متر، ایجاد ۱۵ مورد دفتر خدمات فنی دام روستایی را بخشی از اقدامات جهاد کشاورزی در سال گذشته اعلام کرد و گفت: در سایه تلاش کارشناسان، کارکنان و مدیران جهاد کشاورزی استان مازندران و شهرستان تنکابن و در سایه حمایت دولت، در سال گذشته ۳۸۱ تن سبوس یارانه‌ای و ۴۲۰ تن کود شیمیایی از ته، فسفات و پتاس بین کشاورزان و باغداران شهرستان توزیع شد.

 

وی رهاسازی ۲۱۸ قطعه جوجه در واحدهای مرغ گوشتی و اجرای پروژه اصلاح نژاد دامی روستایی در سطح ۲۰ دامداری و به تعداد ۴۰ رأس دام را از دیگر اقدامات جهاد کشاورزی عنوان کرد و گفت: تحت پوشش قرار دادن ۷۳۱ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان تنکابن و همچنین کشت مکانیزه برنج با دستگاه‌های نشاکار در سطح ۳۱۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی و ردیابی مگس مدیترانه در سطح ۱۳۵۰ هکتار و مبارزه با موش و ملخ در سطح ۱۵۴۷ هکتار و صدور مجوز بهداشتی صادرات چای به مقدار ۲۱ تن، گل و گیاه زینتی به تعداد ۱۵۰۰۰ اصله، کیوی به میزان ۷۵ تن جهت صادرات به کشور فرانسه، مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته جهاد کشاورزی شهرستان تنکابن در سال گذشته را تشکیل می‌دهد.

 

۲۱ مورد قلع و قم ساخت‌وساز در زمین‌های خارج از بافت مسکونی و در حریم کشاورزی روستاها، از دیگر اقدامات جهاد کشاورزی تنکابن در سال گذشته بوده است.

 

وی در پایان به ۲۱ مورد صدور مجوز حفظ کاربری در اراضی کشاورزی در راستای اجرای تبصره یکم ماده یک اشاره‌کرده و خاطرنشان کرد: پالایش و شناسایی ۱۵ قطعه زمین کشاورزی که صاحبان آن اقدام به خشک‌کردن زمین کرده بودند به زیر کشت بردن این قطعات ختم شد.