اجرای ۴۰ پروژه اقتصاد مقاومتی در مازندران

به نقل از آوای‌شمال، امیدعلی پارسا در جلسه شورای اداری شهرستان محمودآباد با اشاره به علت تأکید مقام معظم رهبری به اقتصاد مقاومتی و نامگذاری این عنوان طی چند سال گذشته به عنوان شعار سال گفت: اقتصاد مقاومتی قراری است سیاسی که همه استراتژی‌ها و سیاست‌ها بر اساس چشم‌انداز بیست ساله ترسیم شده به‌منظور تحقق ایرانی آرمانی و ایده‌آل و پیشتاز در همه ابعاد را شامل می‌شود.

وی گفت: هدف همه جریان‌های انقلاب یکسان است و راه‌ها و استراتژی‌ها که متفاوت است و در حال حاضر تنها راه برون‌رفت جامعه از اقتصاد بیمار اجرا و تحقق اقتصاد مقاومتی است که سیاست‌ها و سرفصل‌های اقتصاد مقاومتی در ۵۷ محور و با رویکرد عدالت و دانش بنیان و درون‌زایی و برون‌زایی در چارچوب برنامه‌ای مدون تدوین و اجرا می‌شود.

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران بخش زیاد رکود اقتصادی که جامعه با آن دست به گریبان است را در سایه شتاب اجرای طرح‌های بنگاه‌های اقتصادی زودبازده دانست و افزود: عدم وجود بازار فروش برای عرضه محصولات تولید شده و نداشتن توان رقابت با سایر کشورها موجب شده است که افرادی که برای اجرای این دسته از طرح‌ها تسهیلات بانکی اخذ کردند امروز در باز پرداخت این وام‌ها گرفتار شوند و این پروژه‌ها یکی پس از دیگری با تعطیلی همراه است.

 

پارسا اظهار کرد: ۳۵۴ طرح صنعتی در مازندران وجود دارد که برای راه‌اندازی مجدد آنها نیاز به اعتباری بالغ بر ۴۷۰ میلیارد تومان است و برابر هماهنگی‌های به عمل آمده با بانک‌های عامل آن دسته از پروژه‌های صنعتی که مبلغ بدهی آنها کمتر از یک‌میلیارد تومان باشد یک‌سال تنفس برای بازپرداخت تسهیلات دریافتی است.

 

این مسئول همچنین از اجرای ۴۰ پروژه اقتصاد مقاومتی در استان مازندران خبر داد و گفت: تمامی این پروژه‌ها به دستگاه‌های استانی برای همکاری هر چه بیشتر در اجرای آنها ابلاغ شده است.

 

وی موتور متحرک اقتصاد را سرمایه‌گذاری دانست و با اشاره به راه‌اندازی پنجره واحد سرمایه‌گذاری در استان با مشارکت و عضویت ادارات کل صنعت و معدن و تجارت و جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری خاطرنشان کرد: عدم تحقق برخی پروژه‌ها نبود و یا کمبود اعتبار نیست و بعضاً بروکراسی اداری دست و پا گیر خود در عدم تحقق پروژه‌ها سهیم بوده و یکی از مأموریت‌های پنجره واحد سرمایه‌گذاری استان کاهش بروکراسی زائد اداری است.

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران با اشاره به تخصیص تنها ۳۲ درصد از بودجه مجموع کل استان در سال‌های گذشته تصریح کرد: به اندازه ۱۳ سال در استان مازندران و به اندازه ۲۰ سال پروژه نیمه‌تمام در کشور داریم و رویکرد امسال مازندران در اولویت‌بندی تمامی پروژه‌های استانی برای تحقق برنامه ۶ ساله است.

 

پارسا افزود: با توجه به اینکه طی بازه زمانی یک سال نمی‌شود همه‌ این پروژه‌های نیمه‌تمام را به بهره‌برداری رساند پروژه‌ها براساس منطق و چارچوبی پیش‌بینی شده اولویت‌بندی شده و بودجه و اعتبار امسال استان مازندران برای اتمام پروژه‌ها ۳۰۰ میلیارد تومان است که هنوز معلوم نیست چقدر تخصیص می‌یابد.

 

این مسئول در پایان اظهار کرد: امسال سال تکمیلی برنامه پنجم است و ضرایب توزیع اعتبارات شهرستانی در سال‌جاری براساس ضرایب برنامه پنجم است.