ضرورت بهره‌برداری از ظرفیت‌های استان برای جذب گردشگر

به نقل از بلاغ، مازندران از امکانات اقامتی تفریحی و پذیرایی خوبی برای  پذیرش مسافران برخوردار است، ولی به دلیل عدم اطلاع‌رسانی و برنامه‌ریزی صحیح مسئولان گردشگری استان، از ظرفیت‌های  موجود بهره کافی برده نشده است. در همین رابطه سراغ دکتر ماهفروزی، مشاور اجرایی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران رفتیم و نظر وی را درخصوص اقتصاد گردشگری در استان جویا شدیم.

 

گردشگر، یعنی اقتصادی پویا و با ثبات 

ماهفروزی ضمن تعریف پدیده اقتصاد گردشگری اظهار کرد: اقتصاد گردشگری پدیده‌ای نوظهور است که توانسته منافع عمده اقتصادی را به اقتصاد ملی کشورهای مختلف اروپا، آفریقا و آسیا وارد کند. قبل از انقلاب مصر و بمب‌گذاری ترکیه، پدیده‌ی مذکور به عنوان ساختاری قانونی و موضوعی مهم در معاملات اقتصادی این کشورها تاثیرگذار بود، اما با وقوع حوادثی هم چون بمب‌گذاری‌ها این چرخه دچار اختلال شد.

 

 ایران، آلبوم گردشگری جهان، اما نشناخته

وی تصریح کرد: کشور ما در زمینه‌های مختلف گردشگری اعم از فرهنگی، تفریحی و تاریخی ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد و در برخی از استان‌ها همچون اصفهان و فارس و یزد از این ظرفیت‌ها به درستی استفاده شده و توانستیم گردشگران خارجی را پذیرا باشیم، که ارزآوری قابل قبولی برای کشور در پی داشته است.

 

مسئول دبیرخانه کارگروه گردشگری مازندران با اشاره به داشته‌های طبیعی استان در جذب گردشگر اذعان کرد: مازندران از نظر تاریخی و جاذبه‌های طبیعی، موقعیت برتری نسبت به دیگر استان‌ها دارد و جاذبه‌های این خطه تنها به طبیعت محدود نمی‌شود، بلکه آیین‌های مذهبی، مردم شناسی و مسائل اجتماعی از جمله آداب و رسوم اقوام این منطقه نیز می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد.

  

مازندران، مستعدترین استان مهجور گردشگری

ماهفروزی در خصوص بهره‌وری اقتصادی از گردشگری در مازندران تصریح کرد: این موضوع نیازمند بحث کارشناسانه است، ولی آنچه مسلم است در یکی دو دهه اخیر در استان بخش عظیمی از تلاش‌ها برای هدایت سرمایه به سوی اقامتگاه‌ها و مراکز پذیرایی بود، در حالی‌ که می‌بایست رویکرد متفاوتی در این رابطه اتخاذ کرد. چنانچه با تمرکز زیاد بر اقامتگاه‌ها، غذا و پذیرایی از مسافران، نسبت به جنبه‌های فرهنگی گردشگری در استان غفلت شده است.

 

به عقیده این مدرس دانشگاه، فرصت‌های بی‌نظیر گردشگری همچون چشمه عمارت بهشهر، مجموعه تاریخی در عباس آباد، دریاچه ولشت در جنوب غربی چالوس و منطقه کلاردشت در سطح استان پراکنده شده و به درستی معرفی نشده است.

  

استعدادهای فوق‌العاده گردشگری مازندران، اما ناشناخته

به گفته وی، اگر این داشته‌ها به خوبی شناسانده شوند، قطعاً مورد استقبال طیف وسیعی از سرمایه‌گذاران قرار خواهد گرفت.

ماهفروزی ضمن تاکید بر لزوم مطالعات دامنه‌دار در باب فرصت‌های سرمایه‌گذاری در مازندران اظهار امیدواری کرد: سرمایه‌گذاران خواستار همراهی متخصصان علمی عملیاتی در کنار خودشان هستند تا بتوانند مقاصد گردشگری مازندران را به مقاصد بین‌المللی مبدل سازند. بر اساس تئوری‌های موجود، گردشگری در مازندران پدیده‌ای اقتصادی ولی زودگذر است که بخش عمده‌ای از مسافران داخلی و از استان‌های مجاور هستند درحالی‌ که می‌بایست با تبلیغاتی بهتر و با بهره‌برداری از ظرفیت‌های میراث طبیعی به رونق گردشگری در استان مبادرت ورزیم.

 

مسئول دبیرخانه کارگروه گردشگری استان اظهار امیدواری کرد: با توسعه گردشگری در استان برای سایر بخش‌ها هم‌چون محیط زیست، منابع طبیعی، دانشگاه، پلیس و حتی علوم پزشکی فرصت‌های سودآوری ایجاد شود تا از عواید حاصل از گردشگری منفعتی ببرند که این موضوع در دراز مدت آبادانی هر چه بیشتر استان را به ارمغان بیاورد.

  

محورهای ناشناخته‌مانده گردشگری مازندران، محصول غفلت مسئولان

این مقام آگاه در پایان ضمن درخواست از فرمانداران، شهرداری‌ها، نمایندگان و تمامی مسیولین ذیربط بر لزوم داشتن برنامه‌ریزی صحیح و مدون جهت توسعه هر چه بیشتر گردشگری شهرهای استان یادآور شد: نباید جمعیت محدودی که در تعطیلات در حاشیه شهرها اطراق می‌کنند، موجب سوء تعبیر شود، مبنی بر اینکه گردشگری ما پربار است و بدین گونه از اقتصاد حاصل از گردشگری ارضاء شویم، چراکه گردشگری در همه ابعاد تاثیرگذار است، لذا باید برای آن هزینه بیشتری بپردازیم.

 

بر اساس این گزارش، در مبحث اقتصاد مقاومتی، برنامه ششم توسعه و افق 1404 موضوع گردشگری گنجانده شده است، درصورتی‌ که تلاش درستی برای توسعه آن صورت گیرد، در یک دهه آینده گردشگری موفقی خواهیم داشت که در نتیجه آن روستاهایی آباد، محیط زیستی پویا و زمین‌های کشاورزی مطلوب را خواهیم داشت.