دلیلی برای انتقال آب دریای خزر وجود ندارد

علی محمد شاعری بعدازظهر یکشنبه در نشست هم اندیشی نمایندگان مجلس و اتحادیه های بخش کشاورزی افزود: دلیلی ندارد با توجه به اینکه دو رییس جمهور از استان سمنان هستند آب دریای خزر به این استان انتقال یابد.

وی با بیان اینکه از ۱۵ استان مرزی کشور تنها مازندران منطقه آزاد تجاری ندارد، اظهار کرد: با توجه به اینکه بندر امیرآباد را داریم اما نمی‌توانیم این حق مسلم را به‌دست آوریم و با توجه اینکه شهرستان بهشهر از نرخ بیکاری بالایی برخوردار است ایجاد منطقه آزاد تجاری می‌تواند به رفع مشکل بیکاری در منطقه منجر شود.

شاعری انتقال آب دریای خزر به سمنان را باعث تحقیر مردم مازندران عنوان کرد و افزود: مازندران در رده‌بندی توسعه رتبه ۱۵ را داراست که نتیجه آن ۱۲۰ هزار بیکار در مازندران است.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: روس‌ها وارد استان مازندران شدند تا محصولات استان را خریداری کنند اما یک تشکل قوی در استان نبود تا بتوانند برای فروش محصولات استان با روس‌ها به توافق برسند.

وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی ورود خوبی برای کنترل واردات برنج داشت و وضعیت بازار برنج امسال بهتر از سال گذشته است.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش تولید مرکبات در استان، گفت: اگر تشکل‌ها  به‌صورت جدی پای کار نیایند افزایش تولید مرکبات به یک مشکل بزرگ تبدیل خواهد شد و تشکل‌ها و اتحادیه‌های بخش کشاورزی باید محکم پای کار باشند و حق خود را از دولت مطالبه کنند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در دولت یازدهم ۱۵ درصد معادل ۲۰ میلیون تن افزایش تولید محصولات کشاورزی داشته‌ایم ولی مشکل کنونی ما تنظیم بازار است.

وی با بیان اینکه در بازار سوء مدیریت حاکم است، گفت: اتحادیه‌ها و تشکل‌ها باید وارد عمل شوند و مازندران را به ظرفیت واقعی خود برسانند.

شاعری به تدوین برنامه‌های ششم توسعه در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس اشاره کرد و افزود: در برنامه ششم توسعه با همکاری دولت به نتایج خوبی در زمینه‌های آب، مدیریت جنگل، توسعه و تجهیز زیرساخت‌ها، بیمه محصولات کشاورزی و نظام‌مند کردن محصولات تراریخته ‌رسیدیم.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در بخش آب بازچرخانی آب با اولویت شهرهای ساحلی به تصویب رسید که هم به حفظ محیط زیست کمک می‌کند و هم کمبود آب را جبران می‌کند.

وی اضافه کرد: در بخش تنفس جنگل سالانه ۲۰ درصد بهره‌برداری از جنگل را کاهش دادیم تا در یک دوره پنج ساله به صفر برسد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: محصولات تراریخته باید نظام‌مند شود و از واردات افسار گسیخته آن جلوگیری شود.

شاعری گفت: تکمیل شبکه‌های یک و دو آبرسانی و احداث سد در مکان‌های مجاز در کمیسیون بررسی شد و سه میلیارد دلار برای تجهیز زیرساخت‌ها در نظر گرفته شد.

 نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وضعیت نامناسب سواحل‌ مازندران افزود: استان را راهبردی نگاه کنیم و با این نگاه استان را نجات دهیم.

وی با بیان اینکه  آب، کشاورزی، صنعت وابسته به کشاورزی و محیط زیست از اولویت‌های اصلی استان است، اظهار کرد: مازندران با کشاورزی سنتی به جایی نمی‌رسد بلکه باید الگوهای توسعه استان بازخوانی شود و صنایع وارد استان شوند و بخش کشاورزی را نمی‌توان بدون توجه به سایر بخش‌ها توسعه داد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه  صنعت، حمل و نقل و منطقه آزاد را باید به نتیجه برسانیم، افزود: در حال نتیجه گرفتن منطقه آزاد بودیم که یکباره پیشنهاد سه منطقه آزاد از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی مازندران مطرح شد که باعث ایجاد مشکل در معرفی منطقه آزاد در استان شد.