صدای بزرگترین گوزن ایرانی در دل جنگل‌ های هیرکانی

طالبی، مسئول روابط عمومی حفاظت محیط زیست ساری در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری گفت: فصل گاوبانگی فرا رسیده و آغاز رقابت گوزن‌ های نر برای از میدان به در کردن سایر گوزن ‌ها و در اختیار گرفتن قلمرو و بقای نسل بزرگترین گوزن ایران که با راهکارهای مدیریتی مناسب جهت حفظ و حفاظت از این گونه با ارزش همراه است.

 

طالبی افزود: حفاظت مناسب از گونه با ارزش مرال و انجام اقدامات حفاظتی در مناطق جنگلی مازندران تنها با تلاش شبانه روزی محیط‌بانانی بدست می ‌آید که با تمام وجود سعی دارند محیطی امن برای زاد و ولد این گونه با ارزش فراهم کنند.

وی گفت: از جمله این اقدامات برپایی چادرهای گاوبانگی از اواسط شهریور تا اواخر مهر، گشت و کنترل و نظارت مناطق زیستگاهی است تا علاوه بر کوتاه نمودن دست شکارچیان متخلف که با تقلید صدای گوزن سعی در شکار آن‌ها دارند اطلاعات لازم از وضعیت جمعیتی، زیستگاهی و پراکنش این گونه حمایت شده را نیز بدست آورند.

مسئول روابط عمومی حفاظت محیط زیست ساری افزود: مرال یا گوزن قرمز به عنوان نماد تنوع زیستی شمال کشور از گونه‌ های حمایت شده‌ای است که در جنگل‌های شمال از شمال غرب تا ارسباران و از شمال شرق تا بخش‌هایی از خراسان شمالی پراکنش دارد.

طالبی گفت: مناطق جنگلی هزارجریب بهشهر و نکا، پناهگاه حیات وحش دودانگه و چهاردانگه، کیاسر و محدوده امن منطقه حفاظت شده البرز مرکزی از مهم‌ ترین زیستگاه ‌های مرال در استان هستند که در فصل گاوبانگ با برپایی ۲۵ چادر و استقرار محیط‌بانان در این چادرها از ارتفاعات رامسر در غرب تا گلوگاه شرق استان را زیر پوشش و حفاظت دارند.