نیمی از باند فرودگاه ساری بلااستفاده است

علیرضا نوری کجوریان - گروه استان‌ها: بارها و بارها مسافران هوایی مازندران شاهد لغو پرواز، تاخیر و یا فرود در فرودگاه های دیگر از جمله تهران بوده اند زیرا شرایط فرودگاه های استان برای نشست و برخاست مناسب نبوده است، این وضعیت درحالی که مازندرانی‌ها همواره رؤیای سفر هوایی را به کشورهای حاشیه دریای خزر و آن‌سوی آب‌ها در سر می‌پرورانند.

زیان ده بودن، موانع پروازی، محدودیت اراضی برای توسعه، توجیه نداشتن فرودگاه‌های مازندران در حالی است که برخی شهرهای استان نیز خواسته ایجاد فرودگاه‌های جدید رادارند. مازندران سه فرودگاه در ساری، رامسر و نوشهر دارد و روزانه پروازهای متعددی در آن انجام می‌شود اما متولیان امر همواره دغدغه توسعه و رفع موانع پروازی رادارند.

درحالی که هر سه فرودگاه مازندران ازنظر اقتصادی زیان ده هستند، شهرستان بابلسر دارای فرودگاه نیروی هوایی است و شهرستان‌های بابل و محمودآباد نیز فرودگاه‌های کوچک آموزشی دارد و مسئولان آن برای توسعه فرودگاه در این شهرستان ها، پافشاری می کنند.

فرودگاه دشت ناز ساری

فرودگاه دشت ناز ساری که عنوان بین‌المللی دارد و در مسیر اتوبان سورک-نکا  در انتهای بزرگراه جدید فرودگاه در بلوار شاه‌آباد واقع‌شده است، موانع و مشکلات فراروی این فرودگاه در حالی است که پس از ایجاد شدن شهرستان میان درود به دلیل واقع‌شدن فرودگاه در حوزه استحفاظی آن، تلاش برای الحاق آن همواره وجود دارد.

فرودگاه ساری در ۱۵ کیلومتری ساری واقع‌شده و پروازهای داخلیان به شهرهای مشهد، شیراز، اهواز،  عسلویه، تهران،  بندرعباس، قشم و .... برقرار است، این فرودگاه بین‌المللی ازنظر تعداد مسافر و تعداد پرواز در کشور دارای رتبه ۱۱ است و بزرگ‌ترین فرودگاه شمال کشور است.

هر هفته حدود ۸۰ پرواز داخلی و خارجی در فرودگاه ساری برگزار می‌شود و وجود بنیاد علوی در غرب و دکل‌های فشارقوی برق در شرق توسعه فرودگاه بین‌المللی دشت ناز را با محدودیت مواجه کرده است.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم ساری و میان درود بابیان اینکه فرودگاه‌ها اساس توسعه استان هستند٬ گفت: مجمع نمایندگان استان باید نسبت به فرودگاه و مسائل توسعه‌ای آن نگاه ویژه داشته باشند و همه نمایندگان استان باید به فرودگاه کمک کنند تا مشکلات رفع شود.

علی‌اصغر یوسف نژاد بابیان اینکه اصلی‌ترین برنامه در بحث فرودگاه‌های استان خرید اراضی اطراف هر سه فرودگاه است، گفت: تلاش خواهیم کرد با رفع موانع فیزیکی اطراف فرودگاه زمینه افزایش طول باند و توسعه در فرودگاه ساری و دیگر فرودگاه‌های استان را فراهم‌سازیم.

مازندران سه فرودگاه در ساری- نوشهر و رامسر دارد و سالانه پذیرای حدود ۳۵۰ هزار گردشگر خارجی است و امسال پیش‌بینی می‌شود این رقم از ۴۰۰ هزار نفر بیشتر شود.

فرودگاه نوشهر

فرودگاه نوشهر با مساحتی حدود ۸۵ هکتار و طول باند ۲ هزار و ۱۵۰ متر در سال 1332به‌صورت باند خاکی ساخته شد و در سال ۱۳۶۲ نیز ترمینال مسافربری آن مورد بهره‌برداری قرار گرفت و یکی از قدیمی‌ترین فرودگاه‌های مازندران محسوب می‌شود. بنا به گفته مسئولان نوشهر، در سال ۱۳۸۵ سرمایه‌گذاری با دریافت مجوز قانونی از شهردار وقت چالوس اقدام به ساخت یک هتل بلندمرتبه در ضلع غربی این فرودگاه کرد که در پی آن باند غربی فرودگاه بلااستفاده شده است.

هم‌اکنون نشست‌وبرخاست هواپیماها در ضلع شرقی این فرودگاه انجام می‌گیرد و به‌رغم پیگیری و وعده‌های مسئولان دوره‌های گذشته ازجمله وزیر راه و شهرسازی دولت دهم و نیز استاندار وقت مازندران برای تخریب این هتل نتیجه نداد و همچنان این موانع وجود دارد.

فرودگاه رامسر

فراروی باند فرودگاه رامسر موانعی همچون اراضی شخصی و واحدهای مسکونی قرار دارد و باوجود زمین ملاصدرا، زمین‌های فدک و ۸۱ واحد مسکونی در انتهای باند فرودگاه به موانعی بر سر راه باند فرودگاه رامسر تبدیل‌شده‌اند.

توسعه فرودگاه رامسر یکی از سه پروژه مهم دولت نهم و دهم در رامسر بوده که با صرف هزینه‌های متعدد هنوز پایان نیافته است، این فرودگاه توسط شرکت فرودگاه‌ها در سال ۸۸ برای پرواز ایرباس ۶۰۰ ـ ۳۰۰ طراحی و در اواخر ۸۸ برای ساخت باند (به طول ۲۶۰۰ متر و عرض ۶۰ متر، با احتساب شانه‌ها) به پیمانکار واگذار شد.

سعد الله وطن‌خواه مدیرکل فرودگاه‌های مازندران از فرودگاه به‌عنوان مهم‌ترین زیرساخت توسعه اجتماعی و اقتصادی استان یاد می‌کند و بابیان اینکه فرودگاه مسیر توسعه را فراهم می‌کند، می‌گوید: تمام فرودگاه‌های کشور و استان به دلیل هزینه‌های بالا زیان ده هستند.

فرودگاه های مازندران با کاربری مسافری تاسیس نشدند

وی با عنوان اینکه نزدیک بودن شهرها و کمبود ناوگان هوایی مناسب از مشکلات فرودگاه‌های استان به شمار می‌رود ادامه می‌دهد: یکی از مهم‌ترین مشکلات توسعه فرودگاه‌های استان بحث زمین است و بخشی از آن به شرایط قبل از تأسیس برمی‌گردد و فرودگاه‌های استان باهدف مسافری تأسیس نشده بودند.

وطن‌خواه با اظهار اینکه فرودگاه ساری ۱۳۰ هکتار و فرودگاه رامسر و نوشهر ۸۰ تا ۹۰ هکتار وسعت دارند، اولین نیاز هر فرودگاه را زمین اعلام می‌کند و می‌گوید: فرودگاه باید درجایی تأسیس شود که برای تأمین نیازهای آینده و توسعه‌ای با محدودیت مواجه نشود و چون فرودگاه‌های استان با نیاز مسافربری احداث نشده‌اند، اکنون برای توسعه با مشکلاتی نظیر نصب و جانمایی دستگاه‌های کمک ناوبری، روشنایی و سطوح پروازی مواجه هستیم.

مدیرکل فرودگاه‌های مازندران با تأکید بر اینکه معمولاً خرید زمین از عهده شرکت فرودگاه‌های کشور خارج است اظهار داشت: اگر بخواهیم هزار متر طول باند ایجاد کنیم به ۲۰ تا ۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

وطن‌خواه درباره وضعیت فرودگاه ساری می‌گوید: دکل‌های فشارقوی برق حوالی فرودگاه بین‌المللی دشت ناز ساری مانع اساسی فراروی توسعه‌این فرودگاه محسوب می‌شود و موانع موجود سبب شده تا نیمی از باند مفید ما از حیض عملیاتی خارج شود و امکان افزایش طول باند را نداریم و نشست‌وبرخاست‌ها از یک سمت انجام می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه تنها فرودگاه مرکز استان باید شرایط بهتری داشته باشد اظهار امیدواری کرد که با مساعدت مسئولان استان به‌ویژه برق منطقه‌ای، موانع پروازی فرودگاه دشت ناز برطرف شود و در غیر این صورت امکان کاهش پروازها نیز وجود دارد.

به دلیل محدودیت اراضی و نبود زمین مناسب و عدم تملک، نتوانستیم نسبت به نصب آن اقدام کنیم و احتمال اینکه به‌جای دیگری منتقل شود، وجود دارد

مدیرکل فرودگاه‌های مازندران بابیان اینکه سه دستگاه کمک ناوبری برای فرود دقیق هواپیما در کشور خریداری‌شده که یکی از آن به فرودگاه استان داده‌شده، گفت: به دلیل محدودیت اراضی و نبود زمین مناسب و عدم تملک، نتوانستیم نسبت به نصب آن اقدام کنیم و احتمال اینکه به‌جای دیگری منتقل شود، وجود دارد.

وطن‌خواه با اشاره به اینکه امکان توسعه فرودگاه در قسمت غربی و اراضی دشت ناز وجود دارد یادآور شد: باید بتوانیم به هر طریقی بخشی از اراضی را با همکاری مسئولان استان تملک کنیم.

مدیرکل فرودگاه‌های مازندران بابیان اینکه در فرودگاه‌های نوشهر و رامسر نیز با موانع پروازی روبرو هستیم می‌گوید: در یک سمت فرودگاه نوشهر با ساخت‌وسازهایی روبرو هستیم و محدودیت اراضی داریم که باید رفع شود و همین مشکلات در فرودگاه رامسر نیز وجود دارد.

وی درعین‌حال تصریح می‌کند که وضعیت پروازها در فرودگاه‌های نوشهر و رامسر نسبتاً خوب بوده و رشد داشته است و با شرکت‌هایی برای توسعه ناوگان هوایی کوچک رایزنی کرده‌ایم.

وی یادآور شد: متناسب با توسعه پروازها باید ایمنی را لحاظ کنیم و با تأمین اراضی و رفع محدودیت‌ها می‌توان به ایمنی پروازها کمک قابل‌توجهی کرد.

فرودگاه‌ها مانند سایر مراکز تبادل حمل‌ونقل و ترابری، همواره محلی برای جلب توسعه تجاری بوده‌اند. این جاذبه با افزایش تعداد مسافران و عبور بار و کالا و گسترش شهرها در بیرون و گاهی در اطراف فرودگاه‌ها بیشتر شده است و علاوه بر اضافه کردن انواع امکانات برای خرید، تفریح و کار در پایانه‌های مسافری، فرودگاه‌ها تلاش می‌کنند تا دسترسی عموم را به مکان‌های تفریحی و پذیرایی، دفاتر و شرکت‌ها و مجتمع‌های خرده‌فروشی، مراکز نمایشگاهی و برگزاری کنفرانس و تأسیسات پردازش کالاهای فاسدشدنی را نیز توسعه دهند. بخش خصوصی هم برای توسعه تأسیسات مشابه در خارج از محدوده فرودگاه در این کار سهیم شده است