انتقال بین حوزه‌ای آب دریای خزر گزینه قابل قبولی نیست

پروین فرشچی امروز در حاشیه همایش دریای کاسپین، فرصت‌ها و چالش‌ها  در شهرستان بابل، اظهار کرد: از برنامه‌های مهم کشور در پنج سال آینده که در برنامه ششم توسعه نیز مطرح است برنامه گردشگری دریایی برای منطقه جنوب و شمال کشور است.

وی افزود: مهم‌ترین ابزار قانونی که در تعهدات منطقه‌ای داریم کمیسیون چارچوبی حفاظت از محیط زیست دریای خزر است که به عنوان کمیسیون تهران و پروتکل‌های آن است که این تعهد منطقه‌ای نیاز به همکاری پنج جانبه دارد لذا اگرچه کشورهای دیگر در حال حاضر اعتراضی به مسئله انتقال بین حوزه‌ای ما نداشته باشند اما اگر قرار باشد هر پنج کشور در قالب نیازهای آبی شروع به برنامه‌ریزی برای انتقال آب دریای خزر کنند دچار چالش جدی خواهیم بود.  

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه مسئله انتقال بین حوزه‌ای، گزینه خیلی خوبی برای کشور نیست، تصریح کرد: اگرچه نیاز آبی در کشور است اما راه‌های متعددی برای تامین نیاز آبی وجود دارد.

فرشچی خاطرنشان کرد: از مسائل مهم مطرح شده در جلسات متعددی که در این حوزه برگزار شد توجه به این امر بوده که آیا ما از راه‌ها و گزینه‌های دیگر استفاده کردیم، آیا مدیریت درستی در حوزه منابع آب، مدیریت منابع آب زیرزمینی، چاه‌های غیر مجاز، سدها، نحوه آبیاری کشاورزی و نوع کشاورزی داشتیم که به نتیجه نرسیدیم و باید گزینه انتقال بین حوزه‌ای را مطرح کنیم.

این مسؤول یادآور شد: نتیجه این نشست‌ها این بوده که خیلی زود است که انتقال بین حوزه‌ای را اجرایی کنیم زیرا کارهای دیگر مدیریتی را هنوز انجام ندادیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از فعالیت‌های گسترده که هم آورده اقتصادی دارد و هم فرهنگ دریا دوستی را برای کشور اشاعه می‌دهد، مسئله گردشگری دریایی است، ادامه داد: هنوز دریای خزر شکل صنعتی، مدیریتی و انسجام یافته را ندارد اما در برنامه آتی توجه به طرح گردشگری مثل صنعت گردشگری و شورای عالی گردشگری به ویژه برای سواحل شمالی که قطب گردشگری داخلی و خارجی است مورد توجه قرار می‌گیرد.

این مسؤول با بیان اینکه آب‌های ورودی دریای خزر به ویژه در قسمت جنوبی محدود و تنها بین 7 تا 13 درصد از رودخانه‌ها وارد دریای خزر می‌شوند، اضافه کرد: 80 درصد آب ورودی دریای خزر از قسمت شمالی است لذا اگر هر پنچ کشور طرح انتقال بین حوزه‌ای داشته باشند تبعات منفی بر دریای خزر دارد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه از نظر حقوق بین‌الملل نیز هنوز طرح انتقال بین حوزه‌ای مطرح نیست، گفت: هر چند در کمیسیون تهران پروتکل ارزیابی اثرات زیست محیطی با ماهیت فرامرزی که یکی از پروتکل‌هایی است که بر اساس آن هر فعالیتی که می‌تواند اثرات منفی بر روی کشورهای دیگر داشته باشد را منع می‌کند اما اجرا این طرح در آینده ممکن است از سوی کشورهای دیگر مورد اعتراض قرار گیرد.

فرشچی با بیان اینکه 824 هکتار از تعرضات دریاخواری مازندران باز پس گرفته شد، افزود: در مورد دریاخواری، سازمان حفاظت محیط زیست اقدامات خوبی داشته و از این تعرضات به ویژه در مناطقی که با عنوان حفاظت محیط زیست یعنی مناطق چهارگانه بودند جلوگیری کرده است و 824 هکتار از این تعرضات را پس گرفته است.

این مسؤول ادامه داد: در زمینه چالش زباله نیز سازمان شرکت فعالی دارد و در این حوزه لایحه پسماند را به دولت ارائه کرده است، اما برای حل مسئله زباله نیازمند همکاری وزارت کشور، بخش بازیافت و پسماند، شهرداری و محیط زیست برای مدیریت صحیح است.

وی در بررسی وضعیت آلودگی دریا نیز ادامه داد: در این زمینه کارهای متعددی از جمله پایش آنلاین و به روز دریا انجام می‌شود، پایش فصلی آلودگی میکروبی و حوزه شناگاه‌ها در هر استان مورد پایش قرار گرفت.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از اجرای طرح بازنگری شناگاه‌ها با همکاری وزارت کشور تا پایان امسال خبر داد و اظهار کرد: با اجرا این طرح معرفی شناگاه‌ها جدید را در دستور کار قرار داده و طرح سالم‌سازی شناگاه‌ها برای مردم و عموم مشخص می‌شود که با علامت‌هایی چون نصب پرچم آبی برای شناگاه سالم و پرچم زرد برای شناگاه آلوده، اطلاع‌رسانی می‌شود.

فرشچی کاهش ماهیان خاویاری، ورود گونه‌های غیربومی، آلودگی‌های نفتی و کشاورزی، زباله و... را از چالش‌های زیست محیطی برشمرد و تصریح کرد: باید در چنین سمینارهایی از فهم، دانش و تجربه افرادی که حضور دارند استفاده کرد تا راهکاری موثر ارائه شود.

وی بزرگ‌ترین مشکل در کشور را عدم همکاری بخش‌های مختلف دانست و ادامه داد: اگر برای آینده کشور نگران هستیم باید همکاری فرابخشی و هم‌افزایی نهادهای مختلف باشد تا در سایه این همکاری به آرزو و اهداف بزرگ دست یافت.

فرشچی با تقدیر از اتحاد و همکاری بین ارگان‌های دریایی کشور اضافه کرد: برای نخستین‌بار 18 ارگان دریایی در این کشور در قالب سند توسعه دریایی برای رسیدن به اهداف خود همکاری خوبی دارند.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از ترسیم سند فن‌آوری دریایی و سند گردشگری دریایی خبر داد و گفت: اقتدار دریایی برای ایران مهم است و اگر خواهان این اقتدار هستیم باید توانمندی‎های خود را در زمینه‌های علمی، فن‌آوری، امنیت و اتحاد داخلی ارتقاء بخشیم تا بهتر بتوانیم از ظرفیت‌های خوب دریای خزر بهره‌مند شویم.