کشف 100 قلم اشیای تاریخی در مازندران

سرهنگ نعمت قاسمی فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی مازندران گفت: در عملیاتی شرق مازندارن و با همکاری نیروی انتظامی بیش از ۱۰۰ قلم اشیای تاریخی فرهنگی که مربوط به دوره اشکانیان و ساسانیان بوده با قدمت هزارو۵۰۰ سال شامل خنجر، درفش، سفال ،انگشتر، مهر و سفید و روی کشف شده است.

سرهنگ قاسمی افزود: درکشفیات گذشته بیش از ۱۰ دستگاه فلز یاب و لوازم جانبی با همکاری نیروی انتظامی از دو فرد حفار کشف و ضبط شده و برای کسب اطلاعات بیشترکشفیات در حال بررسی است.

وی با بیان اینکه ۲۸ باندحفاری از ابتدای امسال شناسایی شدند، گفت: در این رابطه ۱۳۰ نفر دستگیر و بیش از ۴۰۰ فقره اشیای عتیقه کشف شد و بیش از ۳۰ دستگاه فلز یاب ۶۴ قطعه سکه اصلی و بدلی مربوط به دوره های مختلف تاریخی نیز ضبط شده است.

فرماندهی یگان حفاظت میراث فرهنگی مازندران افزود: با توجه به این که ۳۰ هزار اثر تاریخی در استان وجود دارد همکاری مردم برای جلوگیری از قاچاق، حفاری غیر مجاز آثار تاریخی امری ضروری به نظر می رسد.

سرهنگ قاسمی با اشاره به وجود 2 هزار و ۳۰۰ اثز تاریخی در استان گفت: بیش از ۷۰۰ هزار بازدید از ۱۰ سال گذشته برای جلوگیری از سرقت اشیای تاریخی در مناطق مختلف استان توسط بازرسان سازمان صورت گرفته است.