ایران رتبه برتر اهدای خون سالم را در جنوب شرق مدیترانه دارد

دکتر محمود نبوی پپیش از ظهر چهارشنبه در همایش طب انتقال خون در ساری اظهار کرد: در گذشته و قبل از تاسیس سازمان انتقال خون بخش خصوصی و دلالان خون را از افراد معتاد می خریدند و اطرافیان بیمار با دریافت این خون  پس از تزریق با علائمی همچون تب، همولیز و عفونت مواجه می شدند.

وی افزود: با تاسیس سازمان انتقال خون کشور مشکلات حوزه بیماری های منتقله از راه خون از بین رفت و اگر بررسی از بیماران پیوند اعضاء صورت گیرد هیچ کدام از راه دریافت خون مبتلا به بیماری نشدند.

معاون مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، در ادامه ابراز داشت: با کنترل های دقیق و انتخاب های درست اهداء کنندگان و آزمایشات، اکنون سازمان انتقال خون ایران در منطقه جنوب شرق مدیترانه رتبه برتر را در زمینه اهدای خون سالم به خود اختصاص داده است.

نبوی در ادامه بر ضرورت ارتقا و حفظ جایگاه انتقال خون ایران در منطقه تاکید کرد و گفت: بر طبق آمار هم اکنون حدود ۳۳هزار بیمار شناخته شده ایدزی داریم که از  این ۳۳ هزار نفر حدود ۱۲ هزار نفر ایدز دارند، هشت هزار نفر فوت کردند و در عین حال ۱۵ هزارنفر  بدون علامت هم شناسایی شدند و ۱۵ نفر افراد پرخطر شناسایی شده اند.

معاون مرکز بیماری های واگیر وزارت بهداشت، با اعلام اینکه بین ۷۰ تا ۸۰ هزار بیمار مبتلا به ویروس " اچ آی وی" در کشور داریم، افزود: از این تعداد ۳۰ هزار نفر شناخته شده و ۴۰ هزار نفر هم نمی دادند  که ایدز دارند که اینها خطر جدی محسوب می شوند.

نبوی، در ادامه تصریح کرد: وقتی در پروسه انتقال خون به  عدم انتخاب افراد پر خطر دقت شود قطع به یقین ریسک انتقال خطر حتی در مرحله ویندو هم پایین می آید به همین دلیل است که در ایدز حتی ردپایی از انتقال خون پیدا نمی کنیم.

وی یادآور شد: ۸۴درصد از مبتلایان به ویروس "اچ، آی، وی" را مردان و ۱۶درصد را زنان تشکیل می دهند و این در حالی است که در گذشته اعتیاد تزریقی راه انتقال این ویروس بود که اکثریت در بین مردان رواج داشته است.

این متخصص بیماری های عفونی و مقام مسئول، متذکر شد: با اقداماتی که در سالهای اخیر بر روی معتادین تزریقی انجام شد و نیز با ساخت داروی هپاتیت "سی" در کشور شاهد کاهش شدید این بیماری هستیم زیرا با  سه ماه مصرف این دارو ویروس "اچ سی وی" کاملا از بین می رود  در حالی که برای بیماری هپاتیت "بی" دارویی با چنین اثرگذاری ساخته و کشف نشده است.

نبوی، بار دیگر ابتلا به ویروس ایدز در زنان را مورد اشاره قرار داد و گفت: متاسفانه در حال حاضر  زن های ما بیشتر آلوده می شوند به این علت که از گذشته تاکنون بر روی مردان و معتادین تزریقی کار کردیم و شاهد افت در این قسمت  بودیم  در حالیکه ابتلا به ایدز در وضعیت کنونی از راه جنسی و سکس بدون حفاظت است زیرا ارتباط جنسی غیر قانونی پنهانی تر و خود اظهاری در این زمینه وجود ندارد .

وی ادامه داد: برای جلوگیری از این  معضل مهم، باید بر روی آموزش گروه همسالان کار کنیم زیرا این ریسک به صورت آتش زیر خاکستر  خود را نشان میدهد که باید در این زمینه کار کنیم ، البته از اعتیاد تزریقی هم نباید غافل شویم زیرا همچنان وجود دارد.   

 این مقام مسئول ، با بیان اینکه سازمانهای بین المللی از ما وظیفه شاقی خواستند، ادامه داد: ما باید تا سال ۲۰۲۰ حدود ۹۰درصد مبتلایان به ایدز را به بیماریشان  آگاه  کنیم  و نیز به ۹۰درصد افراد تحت درمان،  خدمات درمانی ارائه کنیم.

نبوی، در ادامه با اشاره به اینکه ۶۰و ۷۰درصداز مبتلایان ما معتادین بی بند بار هستند گفت: برای مقابله با روند روبه رشد ابتلا به ایدز از راه جنسی در بین زنان، بایستی آموزش های گروه های همسالان و رپیت تست را جدی بگیریم.