پرداخت 27 فقره چک به دامداران خسارت‌دیده پلنگ در مازندران

علی تیموری ظهر امروز در دومین نشست پرداخت بیمه خسارت پلنگ به دامداران محلی که در اداره‌کل محیط زیست مازندران برگزار شد، اظهار کرد: سیر نزولی کاهش حیات وحش مربوط به کشور ما نیست و در همه کشورها به تناسب نوع فعالیت در طبیعت متفاوت است.

وی با بیان اینکه نقش انسان در کاهش و از بین بردن گونه‌های حیات وحش نسبت به طبیعت بیشتر است، افزود: توسعه شهرنشینی و استفاده از معادن و گسترش روستاها و زیاده‌خواهی‌های انسان باعث می‌شود تا به مرور گونه‌ها از بین بروند.

مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه هر 20 دقیقه یک گونه در دنیا از بین می‌رود، خاطرنشان کرد: انسان هم جزو تنوع زیستی است و تهدیدات و زیاده‌خواهی‌های انسان  شامل حال خود او هم می‌شود.

این مسؤول با اظهار اینکه پلنگ و یوز‌پلنگ ایرانی بیشتر در معرض خطر انقراض است، اضافه کرد: سازمان محیط زیست برنامه‌هایی با کمک اساتید دانشگاه برای حمایت از گونه پلنگ داشته و به استان‌ها ابلاغ کرده است.

تیموری با اشاره به بحث بیمه پلنگ ایرانی در اواخر سال گذشته، تصریح کرد: در ابتدای سال 94 مصوبه‌ای داشته‌ایم که در آن جریمه پرداخت شکار پلنگ از 5 میلیون به 80 میلیون تومان افزایش یافت.

وی با بیان اینکه 70 درصد تلفات ناشی از شکار و استفاده از سموم توسط شکارچیان و دامداران انجام می‌شود، تأکید کرد: بیمه پرداخت خسارت پلنگ بدون دریافت هیچ هزینه‌ای در یک اقدام ارزشمند محیط زیستی خسارت پلنگ به دامداران محلی را پرداخت می‌کند.

مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان محیط زیست با بیان اینکه پرداخت این خسارت توسط بیمه «ما» به‌صورت داوطلبانه انجام شده است، افزود: مرحله اول پرداخت خسارت مرداد ماه امسال در بوشهر و دومین مرحله امروز در ساری انجام می‌شود.

 

این مسؤول با اشاره به اینکه 54 پرونده در ارتباط با خسارت پلنگ در استان‌های مازندران، یزد، ایلام و گیلان منجر به صدور چک شد، گفت: بیشترین پرداختی با 27 پرونده مربوط به استان مازندران بوده است که با بررسی انجام‌گرفته توسط محیط زیست برای آنها چک صادر شده است.