سلامت ایران در محدوده کشورهای پیشرفته سلامت خون

معاون کنترل کیفیت سازمان انتقال خون کشور در کارگاه آموزشی انتقال بیماریهای عفونی از طریق خون گفت: بر اساس راهکارهای مقایسه ای سازمان بهداشت جهانیWHO ایران جزءکشورهای پیشرفته سلامت خون است.

خانم امینی با بیان اینکه نتایج آزمایشات کنترل کیفیت خون در ایران پس از معدوم سازی خون اهدا کنندگان آلوده به انواع هپاتیت B ، Cو ایدزنشان می دهد به ازای هر 10 هزار جمعیت اهدا کننده خون پارسال،12نفر به هپاتیت B و 4 نفر به هپاتیت C مبتلا بودند که در هر 100 هزار جمعیت اهدا کننده خون دو مورد ابتلا به ایدز شناسایی شد .

وی با بیان اینکه خون تامین شده در ایران بر اساس استانداردهای جهانی است و آمارها بیانگر گذر ایران از رده بندی کشورهای در حال توسعه به رده کشورهای پیشرفته است افزود: از هر هزار ایرانی ،27 تن اهداکننده خون هستند که این آمار در مقایسه با کشور های منطقه شاخصه ای منحصر است.

مدیرکل انتقال خون مازندران نیز در این کارگاه آموزشی که با حضور مدیران سازمان انتقال خون برگزار شد،وجود 4 هزارو 500 بیمار خاص سرطانی،تالاسمی و هموفیلی و مصرف زیاد خون در مازندران گفت: این استان با میانگین 42 اهدا کننده خون در هر هزار جمعیت ، جایگاه دوم مصرف کننده خون در کشور است.

به گفته پوریانی ؛ کارگاه آموزشی انتقال بیماریهای عفونی از طریق خون با هدف آشنایی با راههای انتقال بیماریهای عفونی ،ویروسی ، باکتریایی و عفونت های مناطق خاص تا فردا در ساری برپاست.