35 میلیون تومان جریمه شکار شوکا

کامبیز محسن سلطانی روز دوشنبه  افزود : پنج نفر از شکارچیان در دی ماه سال گذشته در جنگل های 'ویسر' اقدام به شکار یک راس شوکا کرده بودند که با حضور بموقع ماموران یگان حفاظت محیط زیست این افراد متخلف شناسایی و دستگیر شدند.

وی ادامه داد : از این افراد علاوه بر لاشه شوکا ، یک قبضه سلاح غیرمجاز برنو به دست آمد و همچنین خودرو آنان نیز توقیف شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نوشهر گفت : با گذشت حدود یک سال از ارسال پرونده شکوائیه علیه این افراد به دستگاه قضا، سرانجام هفته پیش حکم پرداخت نقدی به مبلغ 35 میلیون تومان برای این افراد متخلف صادر شده است.

به گزارش ایرنا، شوکا که به آن کوچک‌ترین گوزن ایرانی گفته می‌شود، جثه‌ای به‌ مراتب کوچک‌تر از مرال دارد و تقریبا به اندازه آهو است.

این حیوان دم بسیار کوتاه دارد و از آنجا که پاهایش بلندتر از دست‌هایش است کمی قوزدار به‌نظر می‌آید؛ در تابستان موهای شوکاها کوتاه، نرم و به رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز است اما در زمستان بلند، ضخیم و به رنگ خاکستری است، شوکا دو شاخ دارد که هریک از شاخ‌هایش مشتمل برسه شاخک است.

زیستگاه شوکا‌ها، مناطق جنگلی خزر، جنگل‌های بلوط مناطق جوانرود و اورامانات در غرب کشور است، البته در گذشته شوکاها‌ در جنگل‌های ارسباران واقع در آذربایجان شرقی هم وجود داشتند اما اکنون اثری از این حیوان در ارسباران به چشم نمی‌خورد.

شهرستان نوشهر با داشتن حدود 220 هزار هکتار منطقه حفاظت شده البرز مرکزی و برخورداری از گونه های حیات وحش نظیر مرال ، شوکا ، کل بز ، خرس قهوه ای ، پلنگ ، قرقاول ، کبک دریایی و معمولی در غرب مازندران واقع است.