پرتقال دور ریز باغداران مازندران هم پول شد

دلاور حیدر پور روز دوشنبه  افزود : این پرتقال ها که خریدشان همچنان ادامه دارد از محل کمک بلاعوض تخصیصی دولت صورت گرفته است .

دولت در پی سرمای کم سابقه نخستین روزهای ماه آذر مازندران که سبب یخ زدگی بخشی از محصول مرکبات باغداران این استان شد ، 300 میلیارد ریال کمک بلاعوض تخصیص داد .

این مبلغ بخشی از بسته کمک هفتگانه دولت برای جبران خسارت وارده شده به باغداران مازندران بود که از اول هفته جاری عملیاتی شد .

هیات دولت در نشست هفدهم آذر ماه در مجموع مبلغ سه هزار میلیارد ریال اعتبار برای جبران خسارت ناشی از سرما به بخش کشاورزی مازندران اختصاص داد و از این محل هفت بسته برای کمک به باغداران تعریف و اجرایی شد .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت که هرکیلوگرم پرتقال دور ریختنی و غیر قابل استفاده باغداران استان سه هزار و 500 ریال خریداری می شود.

وی افزود : کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی با هماهنگی دهیاران با حضور در محل باغ و مشاهده مقدار مرکبات دور ریختنی ، کمک های بلاع عوض را به باغداران پرداخت می کنند .

** از خرید تضمینی تا تسهیلات 10 درصدی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت : خرید تضمینی حدود 40 هزار تن مرکبات درجه یک برای ذخیره میوه شب عید ، خرید تضمینی پرتقال درجه یک با قیمت 834 تومان ، پرتقال درجه 2 با قیمت 720 تومان ، پرتقال درجه سه یخ زده برای آب میوه گیری با قیمت 550 تومان در هر کیلو گرم هم از دیگر بسته های تعریف شده برای حمایت از باغداران مازندران بود که اجرایی شده است .

حیدر پور پرداخت 2 هزار میلیارد ریال تسهیلات با نرخ سود 10 درصد و استمهال تسهیلات سررسیدی باغداران برای مدت یک سال را از دیگر بسته های حمایتی دولت یازدهم برای باغداران مازندران عنوان کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت : همچنین دولت برای تسریع در پرداخت بیمه محصولات خسارت دیده باغداران از سوی صندوق بیمه محصولات کشاورزی نیز 200 میلیارد ریال اعتبار مصوب کرد که در اختیار این صندوق قرار گرفته است.

وی افزود : تاکنون هشت هزار و 500 تن پرتقال یخ زده با نرخ پنج هزار و 500 ریال از باغداران برای آبمیوه گیری خریداری شده است.

بارش برف و کاهش دمای بی سابقه 15 تا 17 درجه زیر صفر در مازندران که از اول آذر ماه شروع شد و تا پنجم این ماه ادامه داشت بر اساس برآورد کارشناسان دستکم نیمی از محصول مرکبات باغداران مازندران را از بین برد.

مازندران 110 هزار هکتار باغ مرکبات دارد که پیش بینی شده بود امسال به خاطر شرایط مساعد آب و هوائی فصل بهار و تابستان بیش از 2 میلیون و 500 هزار تن محصول از آنها برداشت شود .

طبق گزارش هواشناسی مازندران بارش برف و برودت هوا در آذرماه با رسیدن دما 17 درجه سانتیگراد زیر صفر در سه دهه اخیر بی سابقه بود.