سلامت مردم فدای سودجویی بعضی افراد

گروه اجتماعی- دکتر اسماعیل کهرم با بیان این مطلب اظهار کرد: در 27 کشور جامعه اقتصادی اروپا مانند انگلیس، فرانسه، آلمان، اتریش و ... که دارای برجسته ترین و باتجربه ترین دانشمندان و محققان هستند اجازه نمی دهند هیچ گونه محصولات تراریخته از ایالات متحده به کشورشان وارد شود و با وجودی که این کشورها از نظر اقتصادی به امریکا وابسته هستند اما در مقابل واردات محصولات تراریخته به شدت ایستاده اند.

 

به گزارش افکارنیوز، وی تصریح کرد: عده ای از افراد سودجو که بر اساس اطلاعات موجود از تعداد انگشتان یک دست فراتر نیستند، برای کسب سود به دنبال کسب راهی برای واردات محصولات تراریخته به کشور هستند.

 

وی تاکید کرد: کارشناسان سازمان حفاظت از محیط زیست با بررسی هایی که انجام داده و با توجه به پژوهش ها و منابع علمی موجود در جامعه اقتصادی اروپا به این نتیجه رسیده اند که واردات و استفاده از محصولات تراریخته برای ما خوب نیست زیرا تنها خدا می داند که استفاده از این گونه محصولات چه اثراتی می تواند بر سلامت افراد بگذارد.

وی ادامه داد: برای نمونه در گذشته 2 تن گوجه از برازجان به سمت تهران بارگیری می شد و تا به تهران می رسید بخشی از محصول خراب می شد اما عده ای به دنبال این هستند که میزان خسارت بار را با استفاده از دستکاری ژنتیکی،  محصولات تراریخته برای مثال پوست گوجه را سفت کرده و مانع از فساد آن شوند تا در حمل و نقل طولانی مدت خراب نشود.

وی بیان کرد: تغییرات ژنتیکی هنگام کاست محصول از یک گوجه به گوجه دیگر منتقل می شود و به صورت افقی اتفاق می افتد در حالی که هنوز به طور کامل مشخص نشده محصولات کشاورزی چه خصوصیاتی را از دست می دهند بنابراین همان طور که این خصوصیات از یک گیاه به گیاه دیگر منتقل می شود پس احتمال انتقال آن از یک فرد به فرد دیگر نیز وجود دارد.

وی تاکید کرد: کسانی که به دنبال واردات محصولات تراریخته هستند باید پاسخ دهند تغییرات ژنتیکی چقدر بر روی انسان می تواند موثر باشد؟ همان طور که استفاده از کودهای شیمیایی اثرات منفی خود را بر سلامت انسان ها برجا می گذارد آیا تغییرات ژنتیکی بر افراد تاثیر نخواهد داشت؟

کهرم گفت: وقتی دانشمندان 27 کشور جهان نتوانسته اند پاسخ مناسبی بر سالم بودن این محصولات بیابند چگونه باید نسل آینده و سلامت کشور را به مخاطره انداخت؟ اینجا مساله یک نسل در میان است و باید مطالعات دقیق صورت گیرد که اگر این محصولات توسط یک زن باردار مصرف شود چه تاثیراتی بر جنین دارد؟

وی اظهار کرد: اکنون سویا و ذرت به عنوان محصولات تراریخته به کشور وارد می شوند و دولت باید واردکنندگان را وادار کند که عبارت تراریخته را برروی محصولات درج کنند تا مصرف کننده بداند چه محصولی را خریداری می کند.

وی بیان کرد: کیفیت محصولات کشاورزی تولید شده در کشور به اندازه‌ای است که طعم و مزه میوه ایرانی در تمامی کشورهای اروپایی و آمریکایی زبانزد است زیرا ژن‌های محصولات کشاورزی تولید شده در کشور ما خاص بوده و دستکاری ژنتیکی نشده است.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: نمی‌ توان با دستکاری ژنتیکی، تمام خصوصیات را ارتقاء داد، بدین ترتیب برخی از خصوصیات فدای دیگری می‌ شود.

کهرم  بیان کرد:  سازمان حفاظت محیط زیست با ورود و تولید هرگونه محصولات تراریخته در کشور مخالف است، زیرا این امر باعث می ‌شود که علاوه بر آن که کیفیت فدای کمیت شود، بر محیط زیست نیز اثرات سوئی داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: دستکاری ژن‌های محصولات کشاورزی و جانداران، باعث تغییراتی در طبیعت و محیط زیست شده و در دراز مدت اثرات منفی خود را نشان می دهد.

وی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست همچنان بر موضع خود استوار است و از ورود محصولات تراریخته به سبد غذایی مردم جلوگیری می‌ کند.

این کارشناس اظهار کرد: اکنون دنیا به سمت مصرف محصولات طبیعی و ارگانیک روی آورده و از کسانی که به دنبال محصولات تراریخته هستند باید پرسید چرا می خواهند این کار را انجام دهند؟

وی ادامه داد: مردم دنیا و حتی بسیاری از افراد کشور در مناطق دور افتاده و روستاها به دنبال تولید محصول طبیعی و ارگانیک هستند و حتی استفاده از کودهای شیمیایی و محصولات هورمونی را نمی پسندند پس دولت و سازمان های مسوول باید زمینه های تولید این گونه محصولات را گسترش داده و مانع تولید و یا واردات محصولات تراریخته شوند.