موافقان و مخالفان تراریخته‌ها چه می‌گویند؟

گروه اجتماعی- محصولات تراریخته در اصل به محصولاتی که از طریق مهندسی و اصلاح ژنتیک تغییراتی در آنها بوجود آمده، گفته می شود؛ برای تولید محصولات کشاورزی تراریخته، با استفاده از روش‌های آزمایشگاهی اصلاحات و تغییرات ژنتیکی در این محصولات بوجود می آید.

 

به گزارش افکارنیوز، این تغییرات می‌تواند موجب تولید فراورده‌هایی شود که دارای صفات مطلوبی مانند مقاومت به آفات و بیماری ها، تحمل نسبت به کم آبی و ... بوده و این ویژگیها را به نسل‌های بعدی محصول انتقال دهند.

 

این محصولات دارای مضرات و فوایدی هستند که مصرف کنندگان بهتر است به آنها توجه کنند. (محصولات تراریخته؛ سالم یا ناسالم؟ اینجا)

 

 

 

البته در این میان عده ای از کارشناسان با کشت و واردات این محصولات مخالف  هستند به طوری که دکتر اسماعیل کهرم ، مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: عده اندکی افراد تنها برای کسب سود به دنبال واردات محصولات تراریخته به کشور هستند که نباید سلامت مردم را فدای منفعت طلبی آنها کرد.

وی بر این باور است: در 27 کشور جامعه اقتصادی اروپا مانند انگلیس، فرانسه، آلمان، اتریش و ... که دارای برجسته ترین و باتجربه ترین دانشمندان و محققان هستند اجازه نمی دهند هیچ گونه محصولات تراریخته از ایالات متحده به کشورشان وارد شود و با وجودی که این کشورها از نظر اقتصادی به امریکا وابسته هستند اما در مقابل واردات محصولات تراریخته به شدت ایستاده اند. (سلامت مردم فدای سودجویی بعضی افراد ، اینجا)

 

 

 

اکنون برخی از سازمان ها و پژوهشکده ها به دنبال کشت و تولید این گونه محصولات هستند به طوری که شایعه تولید برنج تراریخته در گیلان چندی پیش مطرح شد.

جمیل علیزاده شایق دبیر انجمن برنج کشور مدعی است :  پژوهشکده بیوتکنولوژی به دنبال تولید محصولات کشاورزی تراریخته است و گیلان را به عنوان طرح پایلوت در نظر دارد اما به دلیل مخالفت های جدی سازمان حفاظت از محیط زیست تاکنون این طرح اجرایی نشده است.

وی تصریح کرد: تاکنون نتوانسته ایم به این جمع بندی برسیم که آیا محصولات تراریخته واقعا مضر بوده  و یا دارای فوایدی نیز هستند متاسفانه تاکنون اقدامات مناسب پژوهشی برای این گونه محصولات انجام نشده است. (سردرگمی مردم در مورد محصولات تراریخته ، اینجا)

 

 

 

هرچند کارشناسان و فعالان محیط زیست با اجرای این طرح مخالف هستند اما دکتر بهزاد قره یاضی ،رئیس انجمن عملی ایمنی زیستی کشور درباره مخالفت های طرح شده با تولید و واردات محصولات تراریخته گفت: بر اساس ماده 2 قانون ایمنی زیستی دولت ملکف شده تا تمهیدات لازم برای تولید، استفاده، واردات، صادرات، خرید، فروش، کاشت محصولات تراریخته را فراهم کند.

 

وی اظهار کرد: مسوولان و مشاوران سازمان حفاظت از محیط زیست نباید در برابر قانون ایستادگی کرده و مخالف اجرای قانون باشند.

وی بیان کرد: محصولات تراریخته بسیار پاک و سالم هستند و در طول تاریخ مانند این محصولات نداشته این در حالی که در بسیاری از محوصلات کشاورزی غیر تراریخته می تواند بقایای سموم و ... را مشاهده کرد.( تراریخته ها، فرصت یا تهدید ؟ اینجا)

 

 

 

برای اطلاع از مضرات و فواید تولید و واردات محصولات تراریخته بهتر است پرونده این هفته را مطالعه کرده و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.