ضرورت حمایت های قانونی از محیط بانان

گروه اجتماعی- در چند سال گذشته تا کنون 119 نفر از محیط بانان کشور به دلیل زیاده خواهی عده ای شکارچی بی رحم غیر مجاز کشته شده اند در حالی که تکرار این مساله نشان می دهد   قوانین موجود برای حمایت از حافظان محیط زیست کافی نیست و باید تجدید نظرهای اساسی در این زمینه صورت گیرد.

 

واکنش مسوولان درباره شهادت محیط بانان

به گزارش افکارنیوز، معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط‌زیست در پی شهادت محیط ‌بان پیامی منتشر کرده که در آن آمده است: «... و شهید قلب تاریخ است. خبر بسیار تلخ و باورنکردنی است. همکاران عزیز شهیدم؛ فداکاران عرصه حفاظت از طبیعت ایران؛ پیمان می‌بندیم که نگذاریم خون‌تان پایمال شود، بر سر آرمان‌هایتان کوتاه نخواهیم آمد...»

«وقت آن رسیده که مجلس دهم رسیدگی به این قانون را که مانع بزرگی بر سر راه شکارچیان غیر‌مجاز و حفاظت از جان محیط‌بانان است، به سرعت تصویب و برای اجرا به دستگاه‌های ذی‌ربط اجرا دهد تا در سایه این قانون دیگر شاهد کشته شدن و به خطر افتادن جان محیط‌بانان نباشیم.»

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس نیز از آمادگی مجلس برای ورود به وضعیت محیط بانان خبر داده است.

محمدرضا تابش در پی شهادت سه نفر از محیط بانان هرمزگان و فارس در مذاکره تلفنی با رییس سازمان حفاظت محیط زیست، ضمن اطلاع از روند اقدامات انجام گرفته و گفتگو در خصوص پیگیری های لازم بعدی، از آمادگی مجلس برای ورود به موضوع خبر داد.

وی همچنین خواستار تسریع قوه قضاییه برای رسیدگی و مجازات مجرمان دستگیر شده از سوی مراجع قضایی شد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی نیز بر ضرورت برخورد قاطع با قاتلان تاکید کرد.

علی‌محمد شاعری اظهار کرد: جرایم متجاوزان به محیط‌زیست به قدری باید افزایش یابد که هزینه سنگینی برای متخلفان داشته باشد.

وی تاکید کرد: به شهادت رسیدن حدود 120 نفر از محیط بانان و جانباز شدن تعداد زیادی از این عزیزان نشان می دهد که باید از محیط بانان حمایت های جدی صورت گیرد تا این ماموران بتوانند در مقابل شکارچیان متخلف و متجاوزان  مقاومت کنند.

وی تصریح کرد: دولت هرچه سریعتر لایحه افزایش حقوق و حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان را تنظیم کند و در قالب یک لایحه جامع به کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی ارائه دهد.

وی خاطر نشان کرد: حتم بدانید این لایحه در صوت وصول، خارج از نوبت در دستور کار این کمیسیون قرار م یگیرد.

وی تاکید کرد: با تهیه این لایحه و تصویب آن می توان امیدوار بود از محیط‌ بانان و جنگل‌ بانان حمایت های لازم انجام شود و بیش از این شاهد جان باختن و مجروح شدن این عزیزان نباشیم .

شاعری گفت: از دولت می خواهیم با در اخیتار قرار دادن امکانات و تجهیزات کامل از محیط بانان هنگام کار حمایت کنند و همچنین از سیستم قضایی کشور درخواست می کنیم قاتلان  را به شدیدترین شکل مجازات کنند تا درس عبرتی برای سایر متخلفان باشد.

گفتنی است پنجشنبه سوم تیر ماه محمد دهقانی و پرویز هرمزی در درگیری با شکارچیان متخلف در شکارگاه تنگه گچ و سیاتک گنو واقع در استان هرمزگان و همچنین منوچهر شجاعی، محیط بان پارک ملی بمو در استان فارس به ضرب گلوله شکارچیان به شهادت رسیدند.