به گزارش خبرنگار فرهنگی فارس پس از مدتها حمله رسانههای عربی از عربستان تا مصر به فیلم محمد(ص) مجید مجیدی در آخرین مرحله اینبار شیخ الازهر شخصا وارد معرکه شده و از ساخت این فیلم با مدعای به تصویر کشیدن حضرت محمد(ص) انتقاد کرد.

روزنامه مصری الیوم السابع، که با احمد الطیب گفت‌وگو کرده است، نوشت: شیخ الازهر ناراحتی خود را از قصد ایران برای ساخت فیلم سینمایی که در آن حضرت رسول اکرم(ص) به تصویر کشیده می‌شود، بیان داشته و آن را مردود خواند.

احمد الطیب با بیان اینکه همه علمای الازهر و علمای اهل سنت با این اقدام مخالف هستند از علمای ایران خواسته این اثر سینمایی را تحریم کرده و در برابر عرضه آن بایستند.

شیخ الازهر با هشدار نسبت به عرضه این فیلم در جامعه اسلامی و جهان از علمای ایران خواست جلوی این فیلم بایستند و افزود: این کار حتی اگر بدون تحریف حیات حضرت محمد(ص) را به تصویر بکشد با کاریکاتورهای موهن غرب علیه پیامبر اسلام(ص) فرقی ندارد.!

وی با اشاره به حکم حرمت الازهر درباره به تصویر کشیدن پیامبران و عشره مبشره، چه در فیلم‌های سینمایی و چه در سریال‌های تلویزیونی تصریح کرد: اسلام آثار هنری جدی و هدفمند را رد نمی‌کند اما به ظهور انبیا و پیامبران که دارای قداست ویژه هستند احترام می‌گذارد کما اینکه به تصویر کشیدن صحابه موجب ایجاد جدل درباره آنان شده است.



* آیا الازهر با به تصویر کشیدن خلفای راشدین موافقت کرده است؟



بنابر این گزارش، این سخنان شیخ الازهر در حالی بیان می‌شود که یکی از علمای الازهر و از مسئولان مرکز مطالعات الازهر که مرکز افتای این دانشگاه بزرگ اسلامی است اعلام کرده بود، تا پایان تصویربرداری و چگونگی به تصویرکشیده شدن پیامبر اسلام(ص) در این فیلم نمی‌توان درباره آن سخن و ادعایی داشت.

این در حالی است که خبرها حاکی از به نمایش درآمدن سریال «الفاروق عمر» در رمضان آتی در رسانه‌های عربی منطقه دارد و در این سریال که ساخت شرکت سعودی «mbc» و تلویزیون قطر است، برای نخستین بار و برخلاف فتاوای علمای اهل تسنن و تشیع خلفای راشدین و به‌ویژه امام علی(ع) به تصویر کشیده شده‌اند و منابع سعودی پیش از این مدعی موافقت الازهر با این سریال شده‌اند.



* ضرورت پاسخگویی مجیدی و فرصتی برای تعاملات مثبت قم و الازهر



به گزارش فارس، ورود شیخ الازهر به جریان حمله به فیلم «محمد(ص)» مجید مجیدی نگرانی‌هایی را نسبت به موفقیت این فیلم در کشورهای عربی ایجاد می‌کند که به نظر ضروری می‌رسد که سازندگان این فیلم که تلاش کرده‌اند در سکوت خبری آن را تولید کنند باید به سخنان الطیب پاسخ دهند.

همچنین در اینباره نقش حوزه‌های علمیه در این مساله ضروری به نظر می‌رسد و علمای حوزه که خطاب اصلی شیخ الازهر بوده‌اند باید به دغدغه‌های شیخ الازهر پاسخ بگویند به‌ویژه آنکه الطیب مدعی است این فیلم «حتی اگر بدون تحریف حیات حضرت محمد(ص) را به تصویر بکشد با کاریکاتورهای موهن غرب علیه پیامبر اسلام(ص) فرقی ندارد»

به نظر میرسد این مبحث فقهی و فکری درباره فیلم محمد(ص) مجید مجیدی، بین حوزه علمیه قم و همچنین الازهر میتوان گشایشی مثبت برای تعاملات بیشتر و بهتر بین این دو مرکز بزرگ اسلامی در جهان اسلام باشد.