دلیل گریه پیامبر اکرم(ص) بر حضرت زینب(س) چه بود؟

حجت‌الاسلام حسن بیگدلی با بیان اینکه اهل بیت علیهم‌السلام الگوهای برتر و جاودانه هستند، اظهار کرد: یک نظام تربیتی اگر الگوی برتر نداشته باشد ناقص است، «وَ لَکُم فِی رَسُولِ اللهِ اُسوَةٌ حَسَنَة». معصومین گفتند «وَ لَکُم اُسوَة» یعنی دنبال ما بیایید، همه چیز خود را با ما تنظیم کنید که یکی از آن‌ها میزان است.

وی اضافه کرد: خداوند فرموده که سه چیز برای شما فرستادم: قرآن و پیامبر اکرم(ص) و میزان؛ «السَّلامُ عَلَیکَ یا میزانَ الاَعمال» که حرم مبارک و مقدس علوی در نجف می‌خوانیم. حضرت زینب(س) هم ولید خانه‌ای است که پدر و مادر معصومی دارد و به خانه‌ای که عصمت است احتیاج داریم تا سیستم تربیتی خود را با آن خانه تنظیم کنیم.

این کارشناس مسائل مذهبی و دینی با بیان اینکه مخاطبان شما را به سفر معنوی و خانه مبارک امیرالمومنین حضرت علی علیه‌السلام دعوت می‌کنم، متذکر شد: سال ششم هجرت خدای متعال آن خانه را که مبارک بود با قدوم فرزندی آسمانی که بعداً اسم مبارکش را گذاشتند زینب مبارک‌تر کرد.

بیگدلی مطرح کرد: حضرت زهرا(س) می‌دانستند که نامگذار در سرنوشت طفل مؤثر است. گفت علی جان، تو اسم بچه را تعیین کن. امیرالمومنین علی علیه‌السلام هم چون می‌دانستند نامگذار در سرنوشت طفل بسیار تأثیر دارد، برای همین انفاس مبارک پیامبر اکرم(ص) ما بسیار انفاس استثنایی است گفت من هیچ وقت در نامگذاری فرزندان تو بر پیامبر اکرم(ص) مقدم نمی‌شوم.

وی یادآور شد: حضرت رسول‌الله(ص) تشریف آوردند، فرمودند فرزندان زهرا فرزندان من هستند. من در نامگذاری فرزندان زهرا بر خدا مقدم نمی‌شوم، خدا باید نام بگذارد. می‌دانید که خدای متعال بخواهد نام بگذارد نامگذاری خدا براساس دارایی‌های واقعی است.

دلیل گریه پیامبر اکرم(ص) بر حضرت زینب(س) چه بود؟

برخورد عاطفی رسول خدا(ص) با حضرت زینب(س)

این کارشناس مسائل مذهبی و دینی تبیین کرد: جبرئیل نازل شد، گفت یا رسول الله، خدا خودش تعیین کرد. فرمود اسمش را بگذار زینب. می‌دانید این زینب چقدر معنا دارد. خدا فرمود در لوح محفوظ من اسمش را زینب گذاشتم. خدا در قرآن فرموده است این ستاره‌ها را می‌بینید، «إنَّا زَیَنّا سَماءَ الدُّنیا» زینت آسمان‌ها است. این آسمان خراش‌ها که می‌بینید زینت زمین است. «وَ إنّا لَجاعِلُونَ ما عَلَیها صَعِیداً جُرزاً» یک روزی زمین می‌شود «قاءً صَف صَفا». این‌ها زینت شما نیست، این آسمان‌خراش‌ها. پس زینت شما چیست؟ «وَلکِنَ الله حَبَّبَ إلَیکُم الإیمَانَ وَ زَیَّنَهُ فِی قُلُوبِکُم» ایمان زینت مرد است.

بیگدلی متذکر شد: رسول خدا(ص) طفل را گفت بیاورید. طفل را به سینه خودش چسباند، صورتش را به سینه گذاشت، فصل مشبه‌ای گریه کرد. حضرت زهرا گفت پدر، چرا گریه می‌کنی. آخر طفل به دنیا بیاید همه خوشحال هستند. چرا گریه می‌کنی؟ شروع کرد از مصائب خود خبر داد. قبل از حضرت زینب(س) از مصائب امام حسین(ع) به حضرت زهرا(س) خبر داده بود.

وی در ادامه توضیح داد: حضرت زهرا(س) گفت پدر، طفلی که این قدر مصیبت دارد من این طفل را نمی‌خواهم. جبرئیل نازل شد، گفت یارسول الله به زهرا بگو مزد گلوی خون حسین، امامت است. حضرت زهرا گفت راضی شدم. اما همواره در فکر است، خدایا چرا بچه‌های من همواره سیل مصیبت هستند.

این کارشناس مسائل مذهبی و دینی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: وقتی حضرت زینب کبری(س) وارد مجلس دشمن شد این جمله مشهور «ما رایت الا جمیلا» را گفت یعنی کربلا برای ما زیبا بود. بعد جمال کربلا فدای بعد مثبتش شده است. فدای بعد روضه و اندوه و غمش شده است، بعد جمال کربلا به دلیل شدت ارادت مردم به اباعبدالله گاهی در لابه‌لای تاریخ به فراموشی سپرده شده است. کجای کربلا زیباست؟ با توجه به یک نکته قرآنی ۴ جور زیبایی داریم: ۱-زیبایی ظاهری ۲-زیبایی آزمایشی ۳-زیبایی کیفری ۴-زیبایی معنوی. چهارمی زیبایی معنوی جمالی است که حضرت زینب می‌گوید.

بیگدلی تأکید کرد: آیاتی برای هر کدام از انواع زیبایی: " قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِینَةَ اللّهِ الَّتِیَ أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ " "لباس خوب بپوشید عطر بزنید لباس مناسب، این زینت ظاهری است. امام رضا(ع) عطری را به هفتصد درهم خریداری کرده بودند. وقتی فضل به ایشان ایراد گرفت که شما چرا این عطر را استفاده می‌کنید و در پاسخ به یک صوفی که پرسید: یا بن رسول الله این لباس‌ها چیست که شما می‌پوشید؟ فرمود: یوسف پیامبر بر بهترین پشتی‌ها تکیه می‌داد. چه کسی گفته است هرکس که مؤمن شد باید زندگی‌اش فقیرانه باشد. گفت: کارخانه و وسیله‌ خوب باید در اختیار کافر باشد، آن‌وقت کسی که شب در مقابل خدا سجده می‌کند نباید زندگیش خوب باشد؟

وی افزود: مؤمن می‌تواند از نعمت‌ها بهره ببرد اما باید مغرور نشود، فرق سلیمان و قارون در یک کلمه است سلیمان می‌گفت: «هذا من فضل ربی "قارون می‌گفت:» اما یأتیه علی الغیب؟ "بنابراین یکی زینت ظاهری است و اسلام با زینت ظاهری مخالف نیست.