آغاز مسابقات کشوری قرآن کریم از ۹ آذر

حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا عادل، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست خبری چهل و ششمین دوره مسابقات کشوری قرآن کریم به تشریح برنامه‌های مسابقات قرآنی پرداخت و گفت: افتتاحیه مسابقات کشوری ۹ آذر در شهر بجنورد مرکز استان خراسان شمالی برگزار خواهد شد. در قسمت نغمات دینی که شامل مسابقات دعا، مسابقات اذان و مسابقه بین گروه‌های مدیحه‌سرایی است، از ۹ تا ۱۲ آذر برگزار می‌شود. 

حجت‌الاسلام عادل ادامه داد: در بخش دعا ۱۵ نفر، در بخش اذان ۱۴ نفر و در بخش گروه‌های مدیحه‌سرایی ۱۶ گروه به عنوان برگزیده انتخاب شدند و باهم رقابت می‌کنند. در بخش برادران در رشته قرائت ۲۳ نفر، در بخش ترتیل ۲۰ نفر، در بخش حفظ کل ۲۵ نفر و در حفظ ۲۰ جزء ۱۶ نفر به مرحله نهایی کشوری راه یافتند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: در بخش خواهران در بخش دعاخوانی ۱۷ نفر، در مدیحه‌سرایی ۹ نفر و در رشته قرائت ۱۸ نفر، در ترتیل ۲۱ نفر، در حفظ کل ۲۰ نفر و در حفظ ۲۰ جزء ۱۷ نفر به مرحله نهایی کشوری راه یافتند.

وی با بیان اینکه مسابقات سراسری قرآن کریم مخصوص قشر خاصی نیست، افزود: طبیعی است در برخی استان‌ها سطح قرائت، حفظ و فعالیت‌های قرآنی را از برخی استان‌ها بالاتر ببینیم. این موضوع ربطی به محروم بودن آن استان از امکانات ندارد. مثلاً استان خوزستان، خراسان رضوی، تهران و ... در حوزه‌های قرآنی جزو استان‌های توانمند هستند.

حجت‌الاسلام عادل به نقش سازمان اوقاف در برگزاری مسابقات کشوری قرآن کریم اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم فعالیت سازمان اوقاف و امور خیریه را تقسیم‌بندی کنیم، علاوه‌بر رسیدگی به موقوفات، اماکن و بقاع متبرکه که جزو ماموریت‌های اصلی سازمان اوقاف است، خادمی عرصه قرآن ‌جزو وظایف اصلی این سازمان تعریف شده است. 

آغاز مسابقات کشوری قرآن کریم از ۹ آذر

حجت‌الاسلام عادل ادامه داد: در بستر بقاع و امکان متبرکه شاهد برگزاری فعالیت‌های قرآنی اعم از برگزاری محافل انس با قرآن هستیم. قطعاً قوی‌ترین محافل قرآنی در کشور محافل انس با قرآن است، که با حضور انبوه عاشقان و اساتید قرآن برگزار می‌شود. یکی از برنامه‌های جدی همکاران در مرکز قرآنی، تقویت کرسی‌های قرائت قرآن است، که به صورت ثابت در امامزاده‌ها برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه بیشتر امامزاده‌های شاخص بین قاریان، اساتید قرآنی، داوران و جامعه قرآنی شناخته شده هستند، افزود: یعتی در امامزاده‌ها کرسی‌های قرائت قرآن با حضور اساتید برگزار شود. موضوعات آموزش قرآن از قبیل قرائت، حفظ و ... در امامزاده‌ها در حال برگزاری است. جلسات تخصصی تفسیر قرآن کریم علاوه‌بر اینکه در طول سال به طور مستمر در بیشتر امامزادگان برگزار می‌شود، در ماه رمضان به طور ویژه جلسات تفسیر تخصصی قرآن کریم را خواهیم داشت.

به گفته وی، سازمان اوقاف چاپ مصحف را در دستور کار خود قرار داده است. مرکز قرآنی حدود ۲۰ هزار جلد از مصحف شریف را چاپ کرده و به صورت اهدایی در اختیار محافل قرآنی، مساجد و ..‌. قرار داده است. الان دو ترجمه آماده چاپ داریم، که مراحل نهایی آن در حال انجام است.

حجت‌الاسلام عادل با بیان اینکه موقوفات مربوط به قرآن بخش قابل توجهی را دربر می‌گیرد، گفت: قطعاً یکی از اولویت‌های دفاتر مشاوره انجام وقف در بستر قرآن و برای قرآن در موضوعات مختلف است؛ از جمله چاپ قرآن، برگزاری جلسات و کلاس‌های قرآن، مسابقات قرآن و دارالقرآن‌ها. نزدیک به ۵۰۰ نقطه موقوفه به عنوان دارالقرآن‌ها را داریم، که توسط واقفیت وقف شدند. تقریباً هرسال در وقف‌های جدید ساختمان‌هایی را با نام دارالقرآن‌ داریم، که در آنجا فعالیت‌های قرآنی انجام شود.