تاریخ شروع ماه شعبان در بهمن ۱۴۰۲

هشتمین ماه از تقویم قمری که پس از ماه رجب و پیش از ماه رمضان واقع شده، شعبان نام دارد که از جمله با اهمیت‌ترین ماه‌های سال است که به ماه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم شهرت دارد؛ در تعابیر از ماه شعبان به عنوان «شعبان المعظم» یاد شده است.

در این ماه اعمالی از جمله استغفار، روزه داری، صدقه دادن سفارش شده و مناسبت‌های بزرگ و مهم همچون میلاد امام حسین (ع)، میلاد امام سجاد (ع)، میلاد حضرت عباس (ع) و همچنین ولادت حضرت مهدی (ع) را در خود جای داده است.

اول ماه شعبان ۱۴۰۲ چه روزی است؟

  • تاریخ شروع ماه شعبان سال ۱۴۰۲ در تقویم شمسی مصادف با یکشنبه، ۲۲ بهمن است.
  • تاریخ شروع ماه شعبان سال ۲۰۲۴ در تقویم میلادی مصادف با ۱۱ فوریه است.

ماه شعبان به چه معناست؟

شعبان از ریشه کلمه شعب است و از آنجا که در این ماه روزی مؤمنان و حسنه در آن منشعب و بسیار می‌گردد، این ماه شعبان نام گرفت. حضرت محمد (ص) می‌فرمایند: این ماه شعبان نامیده شد چراکه روزی مؤمنان در این ماه قسمت می‌شود.

فضیلت ماه شعبان

بر اساس روایات، ماه شعبان، ماه پیامبر اکرم (ص) است که در روایات گفته شده هنگامی که حضرت محمد (ص) هلال ماه شعبان را رؤیت می‌کردند در سراسر مدینه ندا می‌دادند که ای مردم! این ماه، ماه من است، خدا رحمت کند کسی که مرا بر ماه من یاری دهد، یعنی آن را روزه بدارد. پیامبر (ص) ماه شعبان را روزه می‌گرفت و به ماه رمضان وصل می‌کرد. طبق روایاتی از معصومان (ع) فضیلت‌هایی از جمله رفتن به بهشت و برخورداری از کرامت الهی در قیامت برای کسانی که در ماه شعبان روزه می‌گیرند در نظر گرفته شده است.

تاریخ شروع ماه شعبان در بهمن ۱۴۰۲

تاریخ و مناسبت‌های ماه شعبان ۱۴۰۲

  • تاریخ ولادت امام حسین (ع) و روز پاسدار در تقویم شمسی مصادف با ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ و در تقویم قمری برابر با ۳ شعبان است.
  • تاریخ ولادت حضرت ابوالفضل (ع) و روز جانباز در تقویم شمسی مصادف با ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ و در تقویم قمری برابر با ۴ شعبان است.
  • تاریخ ولادت امام سجاد (ع) در تقویم شمسی مصادف با ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ و در تقویم قمری برابر با ۵ شعبان است.
  • تاریخ ولادت حضرت علی اکبر (ع) و روز جوان در تقویم شمسی مصادف با ۲ اسفند ۱۴۰۲ و در تقویم قمری برابر با ۱۱ شعبان است.
  • تاریخ ولادت حضرت مهدی (عج) و جشن نیمه شعبان در تقویم شمسی مصادف با ۶ اسفند ۱۴۰۲ و در تقویم قمری برابر با ۱۵ شعبان است.

چرا ماه شعبان اهمیت دارد؟

ماه شعبان یکی از ماه‌های پرفضیلت و ارزشمند در احادیث و روایات اسلامی شناخته می‌شود که دارای جایگاه والایی در پیشگاه حضرت حق است. ماه شعبان ماه ولادت ستارگان آسمان ولایت و امامت همچون امام حسین (ع)، امام سجاد (ع)، حضرت عباس (ع) و همچنین حضرت مهدی (ع) است که باعث شده این ماه از محبوبیت زیادی در بین شیعیان و مؤمنان برخوردار باشد. همچنین ماه شعبان ماه پیامبر اکرم (ص) است که فرمودند: رجب شهر اللّه و شعبان شهری و رمضان شهر امّتی به معنای رجب ماه خدا و شعبان ماه من و رمضان ماه امت من است و خدا بیامرزد کسی که مرا به ماه من اعانت کند. همچنین در حدیثی دیگر پیامبر (ص) می‌فرمایند: ماه شعبان ماهی است که اعمال انسان‌ها بالا می‌رود در حالی که مردم از آن غفلت می‌کنند.

امام صادق (ع) می‌فرمایند: «چون ماه شعبان فرا می‌رسید امام سجاد (ع) اصحاب خود را جمع می‌نمود و می‌فرمود: ای اصحاب من می‌دانید این چه ماهی است؟ این ماه شعبان است و حضرت رسول (ص) می‌فرمود شعبان ماه من است پس در این ماه برای جلب محبت پیامبر خود و برای تقرب به سوی پروردگار خود روزه بدارید. به حق آن خدایی که جان علی بن حسین (ع) به دست قدرت اوست سوگند یاد می‌کنم که از پدرم حسین بن علی (ع) شنیدم که فرمود شنیدم از امام علی (ع) که هر که روزه بگیرد در ماه شعبان برای جلب محبت پیامبر خدا و تقرب به سوی خدا؛ خداوند او را دوست می‌دارد و در روز قیامت کرامت خود را نصیب او می‌گرداند و بهشت را برای او واجب می‌کند.»

اعیاد شعبانیه چیست؟

میلاد امام حسین (ع)، ولادت حضرت ابوالفضل (ع)، میلاد امام زمان (عج)، ولادت امام سجاد (ع) و میلاد حضرت علی اکبر (ع) در ماه شعبان است که به آنها اعیاد شعبانیه می‌گویند.

ماه شعبان ۱۴۰۲ چند روز است؟

ماه شعبان در سال ۱۴۰۲ برابر با ۳۰ روز است.