اولین شخصی که در زمان ظهور با امام زمان (عج) بیعت میکند کیست؟

مطابق روایات، اول کسى که با حضرت مهدى(عج) بیعت مى کند « جبرئیل » است. بیعت «جبرئیل» یا به معناى نمادین است و مقصود از آن تأیید الهى براى حضرت است، یا به معناى رایج آن است و مقصود از این بیعت، همان است که مردم با خلیفه و دیگران انجام مى دهند و این کار باعث توجه مردم به لزوم بیعت با حضرت و تأیید حرکت و قیام امام زمان(عج) می شود.

پاسخ تفصیلی:

مطابق روایات، اول کسى که با حضرت مهدى(عجل الله تعالی فرجه) بیعت مى کند جبرئیل است. ابان بن تغلب از امام صادق(علیه السلام) نقل کرده که فرمود: «همانا اول کسى که با قائم(علیه السلام) بیعت مى کند جبرئیل است ...». طبرسى از ابى عبدالله(علیه السلام) نقل کرده که در حدیثى فرمود: «... پس خداوند عزوجل جبرئیل را مى فرستد تا نزد او آمده و سؤال کند، به او مى گوید: به چه چیزى دعوت مى کنى؟ قائم او را از ماهیت دعوت خبر مى دهد. جبرئیل مى گوید پس من اول کسى هستم که با تو بیعت مى کنم. آن گاه مى گوید کف دستت را بده و آن را بر دست خود مسح مى کند ...».

اولین شخصی که در زمان ظهور با امام زمان (عج) بیعت میکند کیست؟

در اینکه بیعت جبرئیل به چه معنا است دو احتمال وجود دارد:

1. معناى نمادین؛

به این معنا که مقصود از آن تأیید الهى براى حضرت است؛ زیرا جبرئیل بزرگترین نماینده الهى است. ولى این معنا در صورتى صحیح است که حمل بر معناى صریح و ظاهر آن ممکن نباشد؛ در حالى که چنین نیست.

2. معناى رایج؛

به این معنا که مقصود از بیعت همان معناى رایج آن است که مردم با خلیفه و دیگران انجام مى دهند و فایده آن دو چیز است:

الف) توجه مردم به لزوم بیعت با حضرت.

ب) تایید حرکت و قیام امام زمان(عجل الله تعالی فرجه).