روزه و اثرات مادی و معنوی آن در احادیث

آیتالله ضیاءالدین نجفی مدیر و مؤسس حوزه علمیه نبی اکرم(ص) تهران در نوشتاری با عنوان فضیلتهای ماه مبارک رمضان به بیان احادیث رمضانیه پرداخته است که متن آن در پی میآید.

۱. حضرت رسول‌(ص) به جابربن عبدالله انصاری فرمودند: ای جابر، این ماه رمضان است؛ هر کسی روزه بگیرد و مقداری از شب آن را به عبادت مشغول شود و شکم و شهوت و زبانش را نگه دارد، خارج می‌شود از گناهان همچنان که ماه تمام می‌شود. پس جابر سؤال کرد: ای رسول خدا چه گفتار زیبایی است! رسول خدا فرمودند: ای جابر و این شرایط، بسیار سخت است.

۲. ماه رمضان ماهی است که خداوند روزه آن را واجب کرده بر شما. هر کس از روی ایمان و فرمانبرداری روزه بگیرد گناهانش بخشیده می‌شود مانند روزی که از مادرش متولد شده است.

۳. رسول خدا(ص) می‌فرماید: روزه بگیرید تا سالم باشید.

۴. روزه سپری است در برابر آتش جهنم.

۵. ماه مبارک رمضان ماهی است که در آن به میهمانی الهی دعوت شده‌اید و مورد اکرام خداوند هستید.

۶. از امام صادق(ع) روایت شده است: کسی که روزی از ماه رمضان را(بدون عذر) افطار کند، روح ایمان از او بیرون خواهد رفت.

۷. حضرت علی(ع) می‌فرماید: روزه امتحانی است برای خلوص بندگان.

۸. امام باقر(ع) در سخنی فرموده‌اند: اسلام بر پنج چیز بنا شده است: نماز، زکات، حج، روزه و ولایت.

۹. در حدیثاست که «حمزه بن محمد» به حضرت امام حسن عسگری(ع) فرمود: چرا خدا روزه را واجب فرمود: پاسخ رسید: برای اینکه ثروتمند احساس کند شدت گرسنگی را، تا بر فقرا رحم کند.

۱۰. حضرت صادق(ع) می‌فرماید: خداوند روزه را واجب کرد تا به وسیله آن غنی و فقیر مساوی شوند.

۱۱. خداوند می‌فرماید: روزه برای من است و پاداش آن بر من واجب است.

۱۲. حضرت رسول(ص) می‌فرماید: وقتی روزه می‌گیری باید گوش تو و چشم تو و موی تو روزه بگیرد. و چیزهای دیگر را شمرد.

۱۳. البته روز تو مثل روزی که روزه نیستی، نباشد.

۱۴. پیامبر اکرم(ص) نیز در حدیثدیگری می‌فرماید: بنده روزه‌داری نیست که به او دشنام داده شود و او به دشنام دهنده بگوید: من روزه هستم. سلام بر تو! من دشنام نمی‌دهم؛ چنان چه تو دشنام می‌دهی؛ مگر این که پروردگار تعالی می‌فرماید: بنده به وسیله روزه از شرّ بنده(به من) پناه جست. من به تحقیق او را از(شرّ) آتش پناه دادم.

۱۵. همچنین حضرت باز می‌فرماید: بدبخت کسی است که از آمرزش خدا در این ماه بزرگ محروم بماند و نتواند خود را عوض کند و گناه و معصیت را کنار بگذارد.

۱۶. امام علی(ع) می‌فرماید: امروز، عید است برای کسی که روزه‌اش مقبول، و سعی و کوشش مشکور، و گناهش مغفور شده باشد.

۱۷. امروز برای ما عید است و فردا هم برای ما عید است و هر روزی را که در آن معصیت خدا نکنیم آن روز برای ما عید است.

۱۸. حضرت رسول اکرم فرموده است: روز عید فطر، فرشتگان بر در هر راهی می‌ایستند و ندا می‌دهند: ای مسلمانان، صبح خود را با آرزوی خیر از خداوند بخشنده آغاز کنید تا ثواب بزرگی از طرف خدا به شما برسد. همانا به شب زنده‌داری امر شدید، انجام دادید و نیز به روزه‌داری مأمور شدید فرمان بردید، و پروردگارتان را اطاعت کردید، پس جوائزتان را دریافت کنید. هنگامی که نماز عید خوانده می‌‌شود منادی ندا می‌دهد: آگاه باشید که پروردگار‌تان شما را آمرزید، برگردید به منازلتان در حالی که هدایت شده هستید. امروز روز جائزه و در آسمان هم به همین اسم نامیده شده است.

۱۹. امیرالمؤمنین علی(ع) در روز عید فطر خطبه خواند و فرمود: ای مردم این روز شما روزی است که در آن نیکوکاران ثواب داده می‌شوند و بدکاران زیانکار می‌گردند و شبیه‌ترین روز است به روز قیامت. پس یاد کنید به بیرون آمدنتان از منزل‌هایتان به سوی نمازگاهتان، بیرون آمدن خودتان را از قبرها به سوی پروردگارتان، و یاد کنید به ایستادنتان در نمازگاهتان، ایستادنتان در برابر پروردگارتان، و یاد کنید به بازگشت به سوی منازلتان(بازگشت خود را به سوی منازلتان) در بهشت یا آتش.

و بدانید بندگان خدا! کمتر چیزی که برای مردان و زنان روزه‌دار است این است که فرشته‌ای در روز آخر رمضان ندا می‌کند: شادمان باشید بندگان خدا به تحقیق گناهان گذشته شما آمرزیده شد. پس نگاه کنید چگونه می‌باشید در اعمال و رفتار آینده که چگونه آغاز می‌کنید.

منبع: فارس