واجب شدن نماز بر حضرت آدم علیه السّلام

سرویس مذهبی افکار نیوز- حسین بن ابی العلاء از حضرت امام جعفر صادق علیه السّلام روایت کرده که آن حضرت فرمودند:
هنگامی که حضرت آدم از بهشت رانده شد و به زمین فرود آورده شد لکه و خال سیاهی در صورت او پیدا شد و از سر تا پای او را فراگرفت.

آن حضرت به خاطر لکه سیاهی که بر تمامی اندامش پدید آمده بود بسیار اندوهگین و گریان شد، پس جبرئیل نزد آن حضرت آمده و به او گفت: ای آدم چه چیز تو را چنین به گریه در آورده است؟

جواب داد: از این سیاهی که در بدنم پیدا شده گریانم.
جبرئیل گفت: ای آدم برخیز و نماز بخوان که این وقت نماز اول(نماز ظهر) است. پس حضرت آدم برخاست و نماز خواند، آن سیاهی تا گردن او رسید(یا از صورت تا گردنش از سیاهی پاک شد) بار دیگر جبرئیل در نوبت نماز دوم(نماز عصر) نزد حضرت آدم علیه السّلام آمده بود و به او گفت: ای آدم برخیز و نماز بخوان زیرا این زمان، وقت نماز دوم(نماز عصر) است.

آدم برخاست نماز خواند، و آن سیاهی پایین تر آمد، باز جبرئیل در وقت نماز سوم نزد او آمد و گفت: ای آدم برخیز و نماز بخوان که این هنگام، وقت نماز سوم(نماز مغرب) است.

حضرت آدم برخاست و نماز خواند و آن سیاهی به زانوهای او رسید، بار دیگر جبرئیل در وقت نماز چهارم نزد او آمد و گفت: ای آدم برخیز و نماز بخوان که این وقت نماز چهارم(نماز عشاء) است، حضرت آدم برخاست و نماز خواند و همچنین وقت نماز پنجم باز آمد و گفت: ای آدم وقت نماز پنجم(نماز صبح) است، حضرت آدم برخاست و نماز خواند به کلی از آن سیاهی که سر تا پایش را گرفته بود بیرون آمد پس حمد و ثنای وی را به جای آورد و در این هنگام جبرئیل به حضرت آدم گفت: ای آدم حال و وضع فرزندان تو در مورد این نمازها مانند وضع تو است در حالیکه این سیاهی را بر تن داشتی، هر کس از فرزندان تو هر شبانه روز ۵ نوبت نماز مقرر را بخواند از گناهانش خارج می شود آن چنان که تو از این لکه سیاهی بیرون آمدی. ۱

منبع:
۱. کتاب اسرار و شگفتی های نماز، ص ۱۰۲.
۲. نکته های نابی از نماز، ص ۱۳۰.