چگونه زیارت عاشورا بخوانیم؟

سرویس مذهبی افکار نیوز- آیا زیارت عاشورا را می توان با یک لعن و یک سلام به جای صد لعن و صد سلام خواند و به همان مقدار اکتفا نمود؟

بیشتر مستحبّات مرکّب غیر ارتباطی هستند، یعنی ثواب و صحّت بعضی از اجزای آن متوقّف به اجزای دیگر نیست بلکه بیشتر آنها مستحب در مستحب هستند مانند قنوت که اصل آن در نماز مستحب است و خواندن بعضی از دعاها مانند دعای فرج در قنوت مستحب در مستحب است.

زیارت عاشورا اگر از این قبیل باشد یعنی صد سلام و صد لعن از باب مستحب در مستحب باشد و جزئی جداگانه باشد می توان با یک لعن و یک سلام انجام داد. ولی استفاده این معنی از ادلّه ی آن بعید است و زیارت عاشورا مانند نماز جعفر طیّار علیه السّلام مرکّب ارتباطی است که بعضی از اجزای صحّتش متوقّف بر اجزای دیگر است، یعنی همانگونه که در نماز جعفر طیّار علیه السّلام اگر یک مرتبه از ۳۶۰ مرتبه تسبیحات اربعه کم گفته شود نماز جعفر خوانده نشده، زیارت عاشورا هم چنین است اگر چه جزء زائران حضرت محسوب می شود.

البته ممکن است از روایات مطلب دیگر استفاده شود و آن این که اگر زائر گرفتار باشد و عذر داشته باشد می تواند زیارت را با یک لعن و یک سلام تمام کند و پس از زیارت بقیه را اگر چه در حال راه رفتن و یا در مکان دیگر تمام نماید. همچنان که در نماز جعفر طیّار علیه السّلام چنین است: یعنی می تواند دو تا دو رکعت اصل نماز جعفر طیّار علیه السّلام را بدون گفتن تسبیحات اربعه بخواند و پس از نماز ۳۶۰ مرتبه تسبیحات را تکمیل کند در صورتی که در وسط آن با کسی حرف نزند بهتر است.

منبع:
۱. الفردوس الأعلی، مرحوم آیت الله کاشف الغطاء ص۲۲-۲۵.
۲. احکام عمومی، ج۲، ص ۳۱۲.